Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grava kött?  (läst 21646 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
grava kött?
« skrivet: 13 nov-10 kl 00:12 »
käkade gravat renkött idag... blev lite sugen på att grava kött själv...
nåt att tänka på? hur gå tillväga?
om jag tar ut kanin ur frysen är det bara att sockersalta som man gör med öring/lax?
hur många dagar? riskfritt att äta?vilka köttsorter funkar? kyckling? antar att man måste frysa det först för att döda baskilusker? hållbarhet färdig produkt?frysa färdig produkt?många frågor ;)
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: grava kött?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-10 kl 00:19 »
Jag har för mig att rött kött (förutom fisk) passar bäst för gravning. Har ätit gravad oxfilé en gång... Suuuuupergott!  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: grava kött?
« Svar #2 skrivet: 13 nov-10 kl 07:24 »
Här ett recept på gravad rostbiff , men du kan säkert trixa till när du har något att gå efter sas .
Du kan frysa köttet både före gravningen och efter . minst ett dygn måste det ha varit fryst .
1 kg rostbiff
1/2 dl salt
1/2 dl socker
1 msk grovmalen svart peppar
1 dl klippt persilja
1 låda kryddkrasse
1 dl gräslök
1/2 dl klippt färsk timjan
Putsa bort fett och senor från köttet. Blanda socker och saltet med svartpepparen . Lägg rostbiffen i en plastpåse eller skål , strö på saltblandningen . gnugga in runt om . Strö på det gröna kryddorna .
Ställ in i kylskåpet och vänd köttet runt dagligen , i tre dagar .
Skär sedan köttet i så tunna skivor du kan och servera direkt ..
Bllir det kött över går det att halstra .dagen därpå .
Färdiggravad hel bit kan förvaras i kylskåp i en vecka eller frysas upp till 6 månader .

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: grava kött?
« Svar #3 skrivet: 13 nov-10 kl 07:30 »
tack för receptet... funkar det med kanin tro? mycket grönt i men det är väl bara att ta efter tycke och smak..kryddkrasse vet jag inte om affärn har...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: grava kött?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-10 kl 07:36 »
Kryddkrasse är samma som smörgåskrasse. Det tror jag affären har, annars odlar du lätt på hushållspapper i fönstret, precis som man gjorde på dagis  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: grava kött?
« Svar #5 skrivet: 13 nov-10 kl 07:42 »
Persilja och timjan brukar väl passa bra ihop med kanin kött , men prova dig fram till något du tycker om .
Sedan kan du ju hålla lite koll på gravningen . Kaninens delar blir ju lite tunnare än en klump rostbiff på 1 kg .
det kanske räcker med 1,5 - 2 dagar istället .

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: grava kött?
« Svar #6 skrivet: 13 nov-10 kl 07:48 »
   



1 kg    Kött

Lag
0,5 dl    socker
0,5 dl    salt
1,5 msk    svartpeppar
Gör så här

   1. Använd magert benfritt nöt eller fläskkött tex nötfile, innanlår, rostbiff eller kotlett eller skinka.

   2. Fryst kött går bra att använda men det måste tinas först. Köttbiten ska ha en jämn tjocklek på högst 5 cm. Tjockare kött måste delas, annars tränger inte gravningen in.

   3. Blanda socker, salt och grovkrossad svartpeppar. Lägg köttet i en plastpåse och häll på blandningen. Skaka om ordentligt.

   4. Förvara köttet i kylen i 4 dygn. Vänd på det då och då.

   5. Skrapa av pepparn när gravningen är klar och skär köttet i lövtunna skivor.

   6. Köttet kan förvaras i plastpåse i kylskåpet upp till en vecka, i frys 1 månad.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: grava kött?
« Svar #7 skrivet: 13 nov-10 kl 07:51 »
Kryddkrasse är samma som smörgåskrasse. Det tror jag affären har, annars odlar du lätt på hushållspapper i fönstret, precis som man gjorde på dagis  ;).
tur att vi har dig :D vanlig smörgåskrasse har jag hemma i fröpåsar ;)
Fjäderfän och kaniner

sm5mek

  • Inlägg: 1
    • -
SV: grava kött?
« Svar #8 skrivet: 10 dec-16 kl 10:30 »
Ett tips om du vill skära det råa gravade och lite sladdriga köttet med skärmaskin.
Låt köttbiten ligga i frysen ett par timmar så den blir lätt frusen, då går det lätt att maskin skiva köttet.  >:D

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: grava kött?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-16 kl 15:46 »
Evelinas rezept är samma som jag använder till älgskött. Men varför bara en månad frysning. Det gravade går att frysa lika länge som rått. Flera år utan smakförändring, det är extrem mager. Fläsk går bara att frysa längre tid(upp till ett år) vid en temp under 20 minus. Vid 18 gr  bara 3 månader.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: grava kött?
« Svar #10 skrivet: 22 dec-16 kl 14:37 »
Jag har gravat kaninfilé på, i princip, samma sätt som Evvelina ovan. Det blev jättegott men förståss ganska små skivor att äta. Fast då får en ta fler o:).
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: grava kött?
« Svar #11 skrivet: 04 jul-17 kl 09:27 »
Jag har gravat älgkött massvis av gånger och har haft lyckat resultat med endast grovsalt. Har köttet i kylen i en tät burk med ett 2-3 cm lager grovsalt i botten, som jag byter ut 1 gång/dygn i 3-4 dygn, beroende på köttbitens storlek. När det är klart skrapar jag bara av köttet från salt med en kniv, och förvarar det i kylen inrullat i bakplåtspapper.

Postat med Alternativ.nu´s app


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: grava kött?
« Svar #12 skrivet: 07 jul-17 kl 22:03 »
Jag testade att grava benfri kotlettrad (gris) efter ett recept jag hittade i en tysk tidning. Det var en grisfarmare med egen restaurang som serverade denna rätt och delade med sig av receptet. Det fungerade helt okej. Men mera än okej fick inte rätten i betyg av oss.

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: grava kött?
« Svar #13 skrivet: 27 jul-17 kl 19:49 »
Lånar tråden för en frågeställning. Är det någon som har recept på gravat kött som INTE legat i sockerlag? Jag blev bjuden på gravat lamm och det var tamejfan något av det godaste jag ätit. Personen jag blev bjuden av sa att köttet gravats socker - hur gör man detta utan att bli magsjuk? Har för mig att det inte heller legat i salt utan helt enkelt gravats i sig själv på något sätt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: grava kött?
« Svar #14 skrivet: 27 jul-17 kl 20:58 »
Lånar tråden för en frågeställning. Är det någon som har recept på gravat kött som INTE legat i sockerlag? Jag blev bjuden på gravat lamm och det var tamejfan något av det godaste jag ätit. Personen jag blev bjuden av sa att köttet gravats socker - hur gör man detta utan att bli magsjuk? Har för mig att det inte heller legat i salt utan helt enkelt gravats i sig själv på något sätt.


På Färöarna torkar de lammkött utan salt s.k. skerpikjøt, komplikationen där är inte magsjuka, utan den uppenbara risken för botulism

http://imgur.com/a/RdyJi

https://fo.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8t

http://www.nora.fo/fileadmin/user_upload/files/13/20121218145346709.pdf

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: grava kött?
« Svar #15 skrivet: 28 jul-17 kl 19:50 »
Jag brukar grava älg och nötkött på följande vis. Typ älgrulle, fyller en gb glasslåda stor, med 2cm grovsalt, rullar köttbiten i det, lägger på lock och in i kyl. En gång per dygn, häller jag bort vätska och byter salt, i 3-4 dagar. Sen skrapar jag av allt salt på köttet och förvarar det imrullat i smörpapper i kylen. Kanongott o enkelt

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser