Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm  (läst 12413 gånger)

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« skrivet: 01 maj-12 kl 21:46 »
Välkomna på Höns och småbytardag i Sorunda Bygdegård lördagen den 9 juni kl. 12-16.
Vill redan nu flagga lite för vår hönsbytar/säljardag. Vi välkomnar flera säljare och många besökare.  Vi är fyra tjejer som alla har höns som vårt gemensamma intresse.. Vi har alla noterat att det saknas en sån här dag i närheten av Stockholm och känner nu att vi vill prova  att arrangera en . 
Sorunda ligger ca en halvtimmes bilfärd från Stockholm och en halvtimme från Södertälje i Nynäshamns kommun, i Stockholms län.
Här kan du som vill komma och sälja/byta lite vad som helst i fjäderfäväg, avelsägg och andra smådjur. Du som  har sticklingar, plantor från din trädgård, fågelholkar eller annat hantverk är också hjärtligt välkommen. Vi kommer att hålla till utomhus och i den mån det går så försöker vi ordna plats under tak och väggar till  de mindre djur som behöver värmekälla.  Som säljare ansvarar du för de saker du behöver för att ditt/dina djur ska ha det bra  tex skarvsladd till värmelampor, värmelampa, burar, kartonger . Säljarna bör komma en timme innan för förberedelser.
Djuren ska vara friska och krya och fraktas i lämpliga burar eller liknande. (Inga kycklingar i skokartonger)! Ta gärna med en flaska handsprit att ställa på bordet.
Hoppas många vill komma och utbyta hönserfarenheter eller bara kika och drömma. Alla är välkomna. Dagen handlar ju även om ankor, vaktlar, fasaner och ja, allt möjligt. Och framför allt knyta nya kontakter.
En servering inomhus kommer också finnas med försäljning av kaffe/the, fikabröd, våfflor och korv  .

Hyra av plats till försäljningen kommer vara 100:- per plats. Plats bokas och betalas i förskott.
 För bokning kontakta Åsa   sorayaspudlar@hotmail.com 0763403451
För övriga frågor och funderingar
 petra.sjoberg@telia.com  0735052681
anette.frisk@hotmail.com


Hjärtligt välkomna önskar Petra, Anette, Åsa och Anna
Till dig som kommer för att eventuellt köpa djur rekommenderar vi att ni kommer förberedda och tar med er något att frakta dina ev nya djur i, tex en kattbur,en rejäl kartong el liknande.

Detta vet vi nu kommer finnas, eller ja, man kan ju aldrig lova men… Så fyller vi på eftersom.
Ällingar av Löpanka. Vaktlar (mix av Fransk jätte och Jumbo), Blandiskycklngar (Brahma, Maran,Hedemora, Isbar, Hättor mm). Ett mindre antal 1-åriga hönor av blandras.
 Kycklingar av följande. Åsbo, Dvärg Wyandotte, Isbar, Mille Fleur,  Dvärgkockin, Grönläggarkorsning. Blandiskycklingar (Åsbo, Dvärgkockin, Isbar) Ev en fin Åsbohöna med kycklingar och tupp. Ällingar av blandis Cayugaankor.
Sticklingar av Pelargoner, Hoya.
Försäljning, ev beställning av ihopfällbara kycklingburar, fågelbad, avelsägg dvärg Kochin.
Lejonhuvade kaniner.
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 07:48 »
Jag glömde :  Försök att inte bara ta med er djur som redan är uppbokade.
                     Naturligvis finns det tillgång till vatten på plats :)
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #2 skrivet: 02 maj-12 kl 07:56 »
Åh, vad spännande!!!
Synd att jag numera bor nere i södern, annars hade jag kommit på studs.
Tror inte jag kan vara hemifrån 3 helger i rad, vilket det hade blivit i så fall.
Men klart, kan ju försöka smöra ordentligt för gubben....  :-[  ;D  ;)

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 17:19 »
Ingen annan än Jakobsson som tycker det skulle vara roligt?   :o
Kom igen nu hörrni...  ;D

Vet att jag själv är intresserad av  köttkaniner..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 21:34 »
Ingen annan än Jakobsson som tycker det skulle vara roligt?   :o
Kom igen nu hörrni...  ;D

Vet att jag själv är intresserad av  köttkaniner..
Jag kommer.
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

animau

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 09:01 »
Vilket fint insiativ!  :)
Vi försöker att komma, men bara för att handla. Har inget att sälja i år.
Vad är adressen till Bygdegården? Så vi hittar dit!
Jag bor på landet utanför Stockholm. Har sambo, hund: tysk jaktterrier, höns: Australorpington, Araucana, Blandisar

animau

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 09:05 »
Tack Petra08! Vi skrev inlägg samtidigt.
Jättebra att karta finns på facebook.
Jag bor på landet utanför Stockholm. Har sambo, hund: tysk jaktterrier, höns: Australorpington, Araucana, Blandisar

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 09:06 »
Jag kommer nog.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 09:24 »
Toppen,  roligt att ni vill komma!
 Det är ju lite mer än en månad kvar men fler säljare behövs!
En del funderingar har kommit upp varför vi tar betalt för plats att sälja.
Tanken med denna dag är inte att den ska vara vinst drivande, går vi +- så är vi jättenöjda!
Men pga platsbrist, parkeringsmöjligheter, toaletter osv  så kände vi att vi måste
en större plats ..  Detta är alltså absolut inte gratis för oss.
Om nån har nåt bra tips eller råd om att anordna en sån här dag så får ni gärna posta dom här,
Första gången och en del av oss har aldrig ens varit på någon hönsbytardag..
Vi har verkligen försökt täcka upp det mesta men det är mkt troligt att vi missat ngot  ::)..
Hoppas att vi ses där!
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 09:26 »
Jag kommer nog.

Jag hoppas du kommer och säljer.. Du har lite saker jag vill ha  ;)
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 10:49 »
putt  :)
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Lillathyra

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #12 skrivet: 06 maj-12 kl 21:16 »
Jag kommer!
Med kycklingar av Dvärg Wyandotte, Mille Fleur, Dvärgkockin, Grönläggarkorsning och blandiskycklingar. Och, hoppas jag, ällingar av vit myskanka samt blandis Cayugaankor (lägger fina gröna ägg) :D
Hoppas åxå få med mig tomatplantor.

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #13 skrivet: 06 maj-12 kl 21:24 »
Jag hade gärna kommit då det e nära för mig  :)(södertälje) men jag jobbar hela den helgen  :(
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Marielle

  • Inlägg: 517
  • Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #14 skrivet: 06 maj-12 kl 21:24 »
Jag kommer!
Med kycklingar av Dvärg Wyandotte, Mille Fleur, Dvärgkockin, Grönläggarkorsning och blandiskycklingar. Och, hoppas jag, ällingar av vit myskanka samt blandis Cayugaankor (lägger fina gröna ägg) :D
Hoppas åxå få med mig tomatplantor.

Åååååå HAR du dvärg Vyandotte ??  Får man fråga hur gamla de kommer vara denna dag och om du vet vilka färger / kön det är ?  Jag har letat som en galning efter rasen här runt Sthlmstrakten !
Jag vill jättegärna ha ca 3 st hönor i helt olika färger....

animau

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 08:16 »
Är det någon som kommer ha matägg av vaktel?
Mörkt bruna avelsägg av Maran och Welsumer? :)
Jag bor på landet utanför Stockholm. Har sambo, hund: tysk jaktterrier, höns: Australorpington, Araucana, Blandisar

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 08:34 »
Jag kommer ha med både avels och mat ägg av vaktel..  Mix av jätte o jumbo då min jätte tupp gick och dog..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Lillathyra

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #17 skrivet: 09 maj-12 kl 09:46 »
Vi välkomnar Nina som anmält sig och kommer med:
Hedemorakycklingar
Grönvärparkycklingar
Blandiskycklingar tar hon åxå med.
Avelsägg av svart och grå Maran och Sussex/Maran och lite diverse.
 :) :) :)

Lillathyra

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 09:50 »
Åååååå HAR du dvärg Vyandotte ??  Får man fråga hur gamla de kommer vara denna dag och om du vet vilka färger / kön det är ?  Jag har letat som en galning efter rasen här runt Sthlmstrakten !
Jag vill jättegärna ha ca 3 st hönor i helt olika färger....

De är svartbandade guld och ev orange. Kläcks nu till helgen.

Isa brun

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Höns säljar/bytar dag Sorunda/ Stockholm
« Svar #19 skrivet: 09 maj-12 kl 17:29 »
Jag kommer! Detta vill man inte missa!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser