Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Galen" tupp  (läst 3325 gånger)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
"Galen" tupp
« skrivet: 10 jan-12 kl 18:08 »
Är det vanligt att tuppar gal dygnet runt och nästan hela tiden? Som längst med någon halvtimmes mellanrum men oftast med en halv till en minuts mellanrum.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: "Galen" tupp
« Svar #1 skrivet: 10 jan-12 kl 18:44 »
I nuläget har jag ca 10 tuppar fördelade på två avdelningar (de hör varandra) och nån sån tupp har jag inte. De galer iväg nån sväng då och då, men vi snackar iaf minst en timme emellan.

Låter aningens jobbigt att ha en sån?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "Galen" tupp
« Svar #2 skrivet: 10 jan-12 kl 18:47 »
Jag har över 20 tuppar o de låter mindre tillsammans än det du beskriver. Vad är det för tuppe ni har? En del ungtuppar kan ju gala rätt mycket i början för att lugna ned sig... Men har själv nog aldrig varit med om en tupp som varit så glad i o gala som ni beskriver eran. :P ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: "Galen" tupp
« Svar #3 skrivet: 10 jan-12 kl 19:37 »
Det stör inte direkt, vi har inga nära grannar och hönshuset ligger på baksidan av huset en bit bort så det hörs inte så mycket in. Men jag undrar ju om de andra hönsen blir störda. Han som gal så mycket, Hector, är "huvudtupp", sen har jag tre hönor och så en tupp som nog inte riktigt förstått att han är tupp. Hector gör inget åt den andra tuppen och det verkar vara harmoni i hönsgården. Han kanske bara är förtjust i sin egen röst? Han är ca 7 månader. Fast det är lite lustigt att han sitter i mörkret och gal, klockan 23, klockan 01, klockan 03... spelar ingen roll.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: "Galen" tupp
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 02:14 »
hade liknande problem när jag hade många tuppar, de hade igång varandra, men det var ofta "gammeltuppen" som startade, för att han hörde nåt utanför eller "inne" i hönshuset, jag har en kattlucka i en annan avdelning i samma hus, där jag matar katterna som har mig som mat-tant..
Västgötamor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser