Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Höns och kanin  (läst 3039 gånger)

dbs

  • Gäst
Höns och kanin
« skrivet: 15 mar-11 kl 10:13 »
 Hej ja undrar om man kan ha Höns och kaniner i samma utrymme men bara ett nät som skiljer eller om det behövs en skiljevägg? 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Höns och kanin
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 10:20 »
Nej... Höns dammar nåt förskräckligt och för ett jäkla oväsen, och kaniner är känliga mot både dammig miljö och höga ljud, så det är verkligen inget att rekommendera.
En rejäl skiljevägg som är helt tät är nog det minsta jag skulle kräva om jag skulle sätta kaninerna vägg i vägg med hönsen. Nåt jag har upptäckt är även att höns och kaniner har totalt olika dygnsrytm. Hönsen är ju bara vakna när det är ljust. Kaninerna är som mest aktiva när det är mörkt, och framförallt på förmiddagarna ligger dom helst och sover/vilar. Jag tror att deras vila skulle bli väldigt störd av att bo med höns.
Jag ser helt enkelt ingen bra anledning att ha dessa djurslag tillsammans, bara nackdelar... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dbs

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 10:44 »
Nej... Höns dammar nåt förskräckligt och för ett jäkla oväsen, och kaniner är känliga mot både dammig miljö och höga ljud, så det är verkligen inget att rekommendera.
En rejäl skiljevägg som är helt tät är nog det minsta jag skulle kräva om jag skulle sätta kaninerna vägg i vägg med hönsen. Nåt jag har upptäckt är även att höns och kaniner har totalt olika dygnsrytm. Hönsen är ju bara vakna när det är ljust. Kaninerna är som mest aktiva när det är mörkt, och framförallt på förmiddagarna ligger dom helst och sover/vilar. Jag tror att deras vila skulle bli väldigt störd av att bo med höns.
Jag ser helt enkelt ingen bra anledning att ha dessa djurslag tillsammans, bara nackdelar... ;)

/Sara
Tack jo det var väl det ja misstänkte :)

trallallaa

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #3 skrivet: 15 mar-11 kl 12:27 »
 ;D Så har vi då min granne, hon har kaninerna och hönsen tillsammans och de går även i samma utegård och det går finfint.
Hon har haft dem så i ett år och än så länge inte hittat något negativ :P
Citera
Tack jo det var väl det ja misstänkte

dbs

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 15:14 »
;D Så har vi då min granne, hon har kaninerna och hönsen tillsammans och de går även i samma utegård och det går finfint.
Hon har haft dem så i ett år och än så länge inte hittat något negativ :P
jaha  så det finns dom som gör det i alla fall då.  :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Höns och kanin
« Svar #5 skrivet: 15 mar-11 kl 16:38 »
jaha  så det finns dom som gör det i alla fall då.  :)

Ja det gör det, men det är på gränsen till olagligt. Kaniner får inte utsättas för dammig miljö eller höga ljud. Och hur är det hos hönsen undrar jag... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dbs

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #6 skrivet: 15 mar-11 kl 18:40 »
Ja det gör det, men det är på gränsen till olagligt. Kaniner får inte utsättas för dammig miljö eller höga ljud. Och hur är det hos hönsen undrar jag... ;)

/Sara
Men om man har en schockar vägg i mellan så ska det väl hyfsat oka   får illa fall prov när det är dax  eller´vad tror ni är det i de?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Höns och kanin
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 19:20 »
Men om man har en schockar vägg i mellan så ska det väl hyfsat oka   får illa fall prov när det är dax  eller´vad tror ni är det i de?

En vanlig innervägg (reglad med 45:or och med isolering mellan väggskivorna) funkar ju jättebra som avdelare. Inget damm och rätt så lite ljud kommer igenom. Det skulle absolut funka!  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dbs

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 19:25 »
En vanlig innervägg (reglad med 45:or och med isolering mellan väggskivorna) funkar ju jättebra som avdelare. Inget damm och rätt så lite ljud kommer igenom. Det skulle absolut funka!  :)

/Sara
Då får det bli så med lite mera isolering .  :) tack för svar

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 21:15 »
Annars är det ju inte nödvändigt att ha kaninerna inomhus.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Höns och kanin
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 21:48 »
Annars är det ju inte nödvändigt att ha kaninerna inomhus.

Nej, det är det ju absolut inte, men det är sååååå mycket skönare att slippa stå i snöstorm och hällregn när man sköter om kaninerna...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dbs

  • Gäst
SV: Höns och kanin
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 22:27 »
Annars är det ju inte nödvändigt att ha kaninerna inomhus.
San så har ja nu . :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser