Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta på tomatplantorna  (läst 8973 gånger)

Stenblock

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Vad är detta på tomatplantorna
« skrivet: 24 aug-16 kl 15:51 »
Hej forum. Mitt första inlägg, en fråga: En av mina fyra tomatplantor har fått knottrig stam

Förutom det ger den tomater och verkar frisk. Samma sak uppstod förra året. Tomaterna växer i hinkar på inglasad balkong, är typ två meter höga, vattnas dagligen (annars slokar de)

Är det en sjukdom eller något?


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #1 skrivet: 25 aug-16 kl 12:44 »
Jag tycker att det ser ut som nya rötter som kommer därifrån. Plantan får nog för lite vatten och reagerar med att leta andra kanaler för försörjningen. Jag har bara sett såna påbörjan till rötter närmare stammen iofs, så en liten reservation får det bli. Om det är som jag tror så är det inget farligt. Om de inte når vatten så växer de inte igång.

Det ser ut som att du har väldigt mycket tjuvar att ta hand om. När de växer sig för stora så kan de utveckla sådana rötter precis vid tjuvarna.

MVH
Magnus

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #2 skrivet: 25 aug-16 kl 13:11 »
Sätt dem i vatten så får du fler plantor. Alltså de knottriga skotten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #3 skrivet: 25 aug-16 kl 13:30 »
Lite sent kanske!

Stenblock

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 19:30 »
Jasså, rötter! Intressant
Ja nu när ni säger det ser jag små strängar från knottrorna längre ner på stammen.

Tack för informationen

Stenblock

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #5 skrivet: 25 aug-16 kl 19:34 »
Apropå .. Mina tomater

När skulle ni säga att man ska ge upp att vänta på att fler tomater mognar och ta in de som finns för att mogna inomhus? När det blir 0 grader på natten eller innan?

Förra året fick jag nya tomater under hela september men tog in dom när det började bli typ 5-6 grader nattetid

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på tomatplantorna
« Svar #6 skrivet: 25 aug-16 kl 19:52 »
Apropå .. Mina tomater

När skulle ni säga att man ska ge upp att vänta på att fler tomater mognar och ta in de som finns för att mogna inomhus? När det blir 0 grader på natten eller innan?

Förra året fick jag nya tomater under hela september men tog in dom när det började bli typ 5-6 grader nattetid

Det beror nog snarare på temperaturen i växthuset än ute. Jag vet de som skördar tomater en bra bit in i oktober och i sällsynta fall ända in i november.

Förra året höll jag kylan stången med frostvakt i mitt odlingstält förbi de tre första frostnätterna, sen kom det mildare väder ytterligare 2 veckor. De gröna jag sedan tog in blev inläggningar på gröna tomater. Nästan bättre än att försöka få dem mogna inne.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser