Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ömmande hovar  (läst 1527 gånger)

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
ömmande hovar
« skrivet: 23 maj-15 kl 19:20 »
Hej!
Jag har fått problem med basjkirhästen Nisse som vid första anblicken tycks fått fång.
Han och hans kompis har långsamt vant sig vid bete och han har inte förut så vitt jag vet och garanterat inte senaste åren haft fång.
Han stapplar fram och rör sig inte i onödan.
Han står med vikten något förskjuten bakåt
men verkar relativt lätt kunna resa sig upp när han legat ner.
Han är inte svullen eller varm, har ingen extra tydlig puls eller feber och lyfter villigt på hovarna en efter en.
Han verkar glad och pigg i övrigt och det är varken helt nyligen eller väldigt länge sedan han blev verkad.
Någon som har någon tanke på om det kan röra sig om något jag missat?
Tack på förhand!
Mvh. Anna
 

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: ömmande hovar
« Svar #1 skrivet: 23 maj-15 kl 19:34 »
Han kanske inte har ont i hovarna utan ryggen ? Eller magen.Be någon komma och känna på honom och lyssna på hans mag-tarmrörelser.Veterinär alltså.

 

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
SV: ömmande hovar
« Svar #2 skrivet: 25 maj-15 kl 21:49 »
Tanken med ryggen slog mig också men han reagerar inte när jag klämmer på honom.
Han har något lösa blajor.
Jag har satt honom i minihage utan gräs med halmbädd och på diet men läget är lika.
Veterinären kommer ut i morgon, hoppas han har bra besked...
Tack för förslaget!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: ömmande hovar
« Svar #3 skrivet: 27 maj-15 kl 21:58 »
Hej!

Det mest typiska fångsymtomet är, tyvärr, flyttar vikten bakåt för att avlasta framhovarna.

Ställ hästen i knädjupt rinnande vatten och ring en veterinär, kylbehandlade hästar tillfrisknar smabbare och med mindre kvarstående skador!!

MVH/BO


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser