Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man värme när strömmen går?  (läst 8479 gånger)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #20 skrivet: 31 jan-15 kl 22:51 »
I stora delar av Norge så ser det lite annorlunda ut än i sverige då dom inte av tradition har centralfyr,alltså vattenburen värme.Jag har haft lägenheter där strömmen kunnat försvinna.Och har haft såväl gasolkamin,gasolkök och fotogenlampor.En del konserver som kan värmas.Har man eget hus så är en omformare från 12 -230 volt en bra grej att ha.Om man har fjärrvärme så pumpas fjärrvärmen till ditt hus med dieselmotorer och dit hus driver du med ett bilbatteri.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #21 skrivet: 31 jan-15 kl 22:55 »
Kan man driva kupevärmare och en liten kokplatta med såna där batterin som man har till solpaneler? Folk har ju såna till hus och stugor? Kan man ladda såna på det vanliga elnätet. Dvs. kan man använda såna som reserv?

Nej, det blir mycket dyrt och opraktiskt att försöka lagra så mycket elenergi som krävs för uppvärmning i batterier.

Låt oss ta ett exempel: Vi antar ett fritidsbatteri på 12 V 60 Ah. I det kan man lagra 12 x 60 = 720 Wh.  En typisk bilkupévärmare är på 1200 W, den skulle man kunna driva 720/1200 = 0,6 timmar = 36 minuter på ett sådant batteri.
Även om man kostar på en 10 gånger så stor batteribank, så kommer man knappt någon vart med den energi man kan lagra i den.

Det är mycket enklare, billigare och mer praktiskt att lagra energi för uppvärmning eller matlagning i någonting brännbart - t ex gasol, sprit, fotogen eller ved - och sedan skaffa en värmeapparat som går att använda på sådant bränsle.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #22 skrivet: 31 jan-15 kl 23:05 »
I stora delar av Norge så ser det lite annorlunda ut än i sverige då dom inte av tradition har centralfyr,alltså vattenburen värme.Jag har haft lägenheter där strömmen kunnat försvinna.Och har haft såväl gasolkamin,gasolkök och fotogenlampor.En del konserver som kan värmas.Har man eget hus så är en omformare från 12 -230 volt en bra grej att ha.Om man har fjärrvärme så pumpas fjärrvärmen till ditt hus med dieselmotorer och dit hus driver du med ett bilbatteri.
Ja, det är märkligt, inte ens i Oslo är det vanligt med fjärrvärme, det är först under de senaste åren jag sett det på vissa byggen. De säger att det beror på att strömmen varit så billig så alla har haft elradiatorer i lägenheterna istället. Men jag kommer också ihåg ett lägenhetskomplex där de hade ett schakt i mitten där de lyfte ner färdiga skorstensmoduler så de boende kunde ha en kamin. Men det var femvåningshus, är det högre blir det nog svårt att försvara utrymmet som en skorstenspipa till varje lägenhet skulle ta på de övre våningarna.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #23 skrivet: 01 feb-15 kl 08:25 »
Jag vet om åttavåningshus där en del boende har satt in kamin, så antar att där finns skorsten. Men dom husen byggdes på 50-talet.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #24 skrivet: 01 feb-15 kl 08:29 »
Osäker på hur stort område, men flera nord-norska kommuner skickar förövrigt sina sopor till Sverige, som bränsle i svenska fjärrvärmeverk.

Känns som att man inte riktigt vill kasta sig över en lägenhet utan kamin bara sådär, ännu en orsak till varför jag drar mig för att köpa...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

andtol

  • Gäst
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #25 skrivet: 01 feb-15 kl 08:35 »
En fotogen eller gasolkamin ger bra värme i en lägenhet.

Skulle strömavbrottet bli långvarigt får man ha en b-plan. Vänner, släkt eller andra som man kan flytta till. Eller stuga med vedkamin en bit bort.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #26 skrivet: 01 feb-15 kl 09:51 »
Vet inte riktigt hur det är alla platser, men jag har vart med om regler om förvaring av bensin, fotogen, gasol, etc, att man inte får ha det hur som helst pga. brand/exposionsrisk. Något att tänka på när man läser husreglerna.

Ett ställe jag bodde på skulle sånt förvaras min. 10 m. från närmsta bostadshus. Lite paradoxalt eftersom bilar och scootrar ju har bensin/diseltankar och kan parkeras både helt intill och i vissa fall till och med under bostadshus. Jaja.

Hur mycket fotogen behövs för enkel matlagning samt att hålla dräglig temperatur i ett rum i en vecka? Beror på hur kallt det är ut, hur välisolerad bostaden är, hur stort rummet är och hur många som ska vistas där antar jag. Men räcker det med en liter eller behövs 10 liter eller 100? Jag är inte van vil gasol och fotogen. Har mest använt ved. Bara i bland på tur har jag kokat vatten med bensin eller T-röd, men aldrig använt till uppvärming.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

 

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #27 skrivet: 01 feb-15 kl 11:08 »
Små gasolkaminer (med små tuber)värmer ju lätt upp en gammal dåligt isolerad husvagn i månader så bör man litet eller är beredd att stänga av en del rum borde ju en sådan fungera bra? Spritkök som körs på t-röd behöver inte mycket bränsle, en flaska på 1,5 liter räcker gott över en vecka och kräver ingen speciell lagring (utom räckhåll för barn och inte i kontakt med eld förstås)
Kommer det en haj - simma fortare.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #28 skrivet: 01 feb-15 kl 17:23 »
Ja, campingkök och bränsle (Trangia - T-röd) och stearinljus och ficklampor har jag alltid haft hemma även i lägenhet.  Fast man måste tänka på vädring också.   

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #29 skrivet: 02 feb-15 kl 00:08 »
Det slår mig att man som friluftsintresserad har mycket gratis när det gäller att klara av ett längre strömavbrott eller annan "kris". Jag kan inte direkt kalla mig expert, men jag har trots allt viss grundkunskap om hur jag ska klä mig för att hålla värmen i olika situationer, hur man upptäcker och hanterar köldskador, hur man gör upp eld, vilken mat som är lätt att laga på primus, vilka rutiner som gör livet lättare på hytta, i tält om sommaren och i tält om vintern, hur jag funkar, eller snarare inte funkar, när jag blir trött, kall och hungrig, etc, och inte minst, jag har redan mycket av den utrustning som man kan komma att behöva i en sån situation.
Mycket av det där och mycket annat också är väl självklarheter för dom flesta självhushållare med, men bland folk generellt vete f*.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 3 användare
torbjorn, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser