Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sidan för självhushållande "bönder"?  (läst 2658 gånger)

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« skrivet: 18 jul-14 kl 11:40 »
Hej
Letar efter produkter för vårt kommande "självhushållande" med mejeriprodukter såsom filter/mjölkutrustning/vård/hygien etc. Har ni några bra tips på bra återförsäljare?

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-14 kl 12:38 »
Finns lite sådanna i tidningen åter. I övrigt är mycket egenkomponerade saker.
Sedan tror jag man får lete vitt och brett och kanske ställa mera precisa frågor som vart hittar jag billigaste ägg kläckaren här på forumet när det beger sig.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-14 kl 21:38 »
Tack för svar! Gissade att det inte finns så mycket samlat på en plats allena :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-14 kl 08:50 »
Det mesta du behöver för mjölkning och kreatursskötsel finns hos www.delaval.se , det är DeLavals webbutik, men de är duktiga på att ta betalt. Om du tänker maskinmjölka har de reservdelar till de flesta gamla förekommande AlfaLaval grejer. Annars kan du höra med din lokala bonnabutik vad de kan ta hem för utrustning åt dig, ofta har de ett ganska generöst beställningssortiment. Vissa parallellimporterar från Tyskland för att få lägre priser på spengummin och andra slitdetaljer.
Mycket av det du behöver kan du köpa begagnat av mjölkbönder som lagt ner, och här snackar vi mycket billig penning.

Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #4 skrivet: 21 jul-14 kl 09:36 »
Jo, DeLaval verkar ha det mesta. Vi kommer kanske att spara ihop till en spannmjölkare.
Den lokala butik som skulle kunna ha något är inte aktuell eftersom det knappt finns några nötter/lantbruksdjur kvar i regionen så utbudet är därefter.
Tack! :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #5 skrivet: 21 jul-14 kl 14:25 »
Nej, nej nej! Inte "spara ihop" till en spannmjölkningsanläggning (då blir det fattighuset tämligen omgående) - köp begagnat :) ! Eftersom det inte finns så många mjölkbönder kvar där ni bor, finns det en hel hög före detta mjölkbönder som har en massa gammal mjölkutrustning ståendes. De kommer bara att bli glada om någon är intresserad av att använda sakerna igen, och ännu gladare blir de av lite betalt (lagom mycket pengar, eller kanske ägg eller hemystad ost eller vad ni har). Det bör inte vara allför stenålders grejer, en bra markör för användbart är om det finns plastdetaljer.
Slangar, packningar och spengummin måste en förstås köpa nytt, men det är inte många spänn.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #6 skrivet: 21 jul-14 kl 17:34 »
Nja, alltså de sista som lagt ner var även de väldigt sällsynta ;-) och jag är nästan säker på att de flesta haft rörmjölkning. (Det finns inte en enda mjölkbonde kvar i kommunen och knappt några i kommunerna runtom. Helt galet egentligen med tanke på konsumtionen av mejeriprodukter!?)

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #7 skrivet: 21 jul-14 kl 21:56 »
En bra sida för lite mindre hem-utrustning är ju: http://www.hjemmeproduktion.dk/
Det är ju inte några industrimaskiner, men ett bra bokmärke att ha

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-14 kl 07:59 »
Nja, alltså de sista som lagt ner var även de väldigt sällsynta ;-) och jag är nästan säker på att de flesta haft rörmjölkning. (Det finns inte en enda mjölkbonde kvar i kommunen och knappt några i kommunerna runtom. Helt galet egentligen med tanke på konsumtionen av mejeriprodukter!?)
Ja, visst är det sorgligt!
Men även de som har haft rörmjölkning har användbara saker för er kommande spannmjölkning. I princip alla som haft rör har oxå använt en eller ett par spannar, för att ta hand om råmjölk eller mastitmjölk separat. Och vakuumpumpen passar till båda typer av mjölkanläggning. (När ni plockar vakuumpumpen, se till att få med kvarvarande dunk med olja oxå - vakuumpumpsolja är dyr som den finaste champagne :-\ .)

Min mjölkanläggning här i lagården, från vakuumpump ut till mjölkorgan, är mestadels sånt jag har fått av ett antal f d mjölkbönder :) ! Vissa grejer fick jag betala en slant för, men det var inte dyrt. Lite coolt är det att ha en jättegammal vakuummeter som det står Manus på, sittandes på vakuumröret i plast!
Fick ta hit en Laval-tekniker för att kalibrera vakuumet och pulsatorerna, men det fick det vara värt, så det blev rätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Fageräng

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #9 skrivet: 30 sep-14 kl 22:51 »
Bästa sidan vet jag kanske inte, men titta på bole.nu där finns lite i "mejeriväg" (separator m.m.) under "Hem och fritid". Spengummi, slangar och sådant finns under "Nöttillbehör".

(Ett annat tips kan vara att fylla år, jag fick en minimjölkningsanläggning (vakuumpump och spann) i 40-årspresent i somras  ;D som min svåger engagerat alla sina grannar i att få ihop samt lite fräscha slangar från brorsan som just lagt ner med mjölken)

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #10 skrivet: 07 dec-14 kl 12:53 »
Vad har du för mjölkanläggning skräptanten och vad gör du med mjölken? säljer till mejeri eller förädlar själv?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa sidan för självhushållande "bönder"?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-14 kl 06:42 »
Som tidigare skrivits har jag ett hopaplock till spannmjölkningsanläggning, även om de flesta grejerna kommer från DeLaval/AlfaLaval. Vakuumregulatorn (grunkan en skruvar på för att få rätt nivå på vakuumet) är t ex en Fullwood, så det går att blanda och ge lite.
Jag förädlar mjölken själv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser