Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhässja  (läst 9545 gånger)

qvea

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Höhässja
« skrivet: 07 jul-12 kl 09:48 »
Hejsan, finns där någon som kan ge en bra beskrivning på hur man bygger en hässja  ???? har prova med höet trillar bara av :o
Ha det gött  :)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Höhässja
« Svar #1 skrivet: 07 jul-12 kl 10:08 »

Existens?

  • Gäst
SV: Höhässja
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 10:18 »
Hejsan, finns där någon som kan ge en bra beskrivning på hur man bygger en hässja  ???? har prova med höet trillar bara av :o
Ha det gött  :)

Använder du stänger eller snören eller ståltråd?

Det är ju mest bottenvarvet som kan vara lite trixigt att få att ligga kvar. Du sätter första tråden ca 0,5 meter från marken, och sen gäller det att ta rejäla fång hö direkt och lägga på. Är höet ihopdraget med en släpräfsa eller hästräfsa, så är det ofta lite hoptrasslat och hänger ihop bättre.  Sen när du lagt på hela bottenlagret, ca 20 cm tjockt, så drar du dit nästa tråd, kanske 20 cm ovanför höet som ligger där. ( det blir alltså runt 40 cm mellan trådarna ).

Har man väldigt dåliga vallar med korta strån, så är det ju ännu viktigare att dra ihop rejäla högar.

qvea

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Höhässja
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 13:46 »
Anväder ståltråd ( modell grövre) höet räfsar jag ihop själv, och det är ganska långa strån, ca 1-1,20, men som det verkar så är jag för snål på vad det gäller att lägga på, så får testa med tjockare lager.
Tusen tack för tipsen, :) ha de ..... :D

Existens?

  • Gäst
SV: (Ämne saknas
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 14:17 »
Ja det är svårt att beskriva hur mycket i varje fång. .men det ska vara rejält. Lägger du med högaffel så vinklar du in gaffeln längs med tråden och lägger på höet och drar ur gaffeln parallellt med hässjan.  Man står alltså inte från sidan och lassar på. .

qvea

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Höhässja
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 11:30 »
Tusen tack för svaren  :D får gå ut och pröva bara det slutar regna :)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Höhässja
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 11:45 »
Nä men va roligt att någon här inne vill prova det:-)
-Berätta hur resultatet blir sen också :D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Höhässja
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 12:12 »
Om jag skulle slå en halv hektar med häst, är det några som på riktigt skulle vilja hässja med mig då?

Alltså förtydligar frågan: Som faktist skulle delta och inte bara sånna som "skulle vilja" ?

Har en liten beteshage som vi inte kommer att slå till hö annars, det är ingen riktig vall, utan bara obetat. Så den skulle jag lätt kunna använda till "skoj"  :)

Har slåttermaskin till häst och nån räfsa kan man säkert skramla fram.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Höhässja
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 12:19 »
Om jag skulle slå en halv hektar med häst, är det några som på riktigt skulle vilja hässja med mig då?

Alltså förtydligar frågan: Som faktist skulle delta och inte bara sånna som "skulle vilja" ?

Har en liten beteshage som vi inte kommer att slå till hö annars, det är ingen riktig vall, utan bara obetat. Så den skulle jag lätt kunna använda till "skoj"  :)

Har slåttermaskin till häst och nån räfsa kan man säkert skramla fram.

Absolut! Vill lära mig!

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 14:08 »
Det skall helst vara en bra vall så att det inte blir korta strån. Jag har hässjat flera hektar med hjälp. Ett hektar klarade jag själv inom rimlig tid. Använde traktor o hösvans till att samla med. Långa hässjor som löper efter hela stycket. Ståltråd virad på granslanor, i änden flera pålar med tråden fäst nere vid marken. Fyra trådar på störarna.  Jag bor i småland .

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 14:11 »
Systemet jag kan har jag lärt i nordtröndelag i norge. Det finns många sätt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Höhässja
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 14:22 »
Uh, jag svettas bara jag läser den här tråden!  :o  Men om det är svårt att få det att balansera, kan en "klöverpyramid" vara ett alternativ.  Om höet är ganska torrt, kan man även vålma det, betydligt mindre jobb.  Fast inte ett dugg lättare att utföra.

  Glöm inte att då och då dra ut en tuss nånstans inne i hässjan, och kolla att det torkar som det ska och inte möglar ...  :o  Man sniffar på det, inget för höallergiker!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #12 skrivet: 08 jul-12 kl 14:47 »
Trollmor!   Såhär gör vi: Vi tar med oss varsin 10litersdunk med vatten . Frances kör hästarna, fru Jansson ordnar med störarna, vi lägger upp. När vattnet är slut är allt klart och Frances bjuder på kaffe.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Höhässja
« Svar #13 skrivet: 08 jul-12 kl 15:10 »
O så har vi grillfest med dryck på kvällen :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #14 skrivet: 08 jul-12 kl 15:43 »
       
           Jaa!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Höhässja
« Svar #15 skrivet: 08 jul-12 kl 15:46 »
Men jag vill inte!  *svettas redan vid tanken*  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #16 skrivet: 08 jul-12 kl 15:49 »
    Kom igen nu då! Du får väl bjuda till lite.
Svettet ska ändå ut

eremit

  • Gäst
SV: Höhässja
« Svar #17 skrivet: 08 jul-12 kl 15:56 »
Ni skulle haft svagdricka!

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Höhässja
« Svar #18 skrivet: 08 jul-12 kl 16:02 »
       Detta är ingen bar som man kan beställa i.

Existens?

  • Gäst
SV: Höhässja
« Svar #19 skrivet: 08 jul-12 kl 16:43 »
"klöverpyramid"

Du menar att kraka det...

Intressant är ju annars hur man vill ha olika material i hässjorna beroende på landskap.  I småland kör man med sin ståltråd, medan man i västergötland ofta ha ett snöre ( brunt hässjesnöre med en mycket speciell doft ).  Längre upp i landet kör man med störar.

Fler varianter?

Och 'krakarna' dvs bara en pinne med en liten kort tvärslå på 0,5 meters höjd som man lägger hö, och även nekar från självbindaren på, är de förbehållna småland, eller finns de på fler platser?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser