Finns endast en matarpump som inte passar CAV vad det står för vet jag inte .
CAV är, eller snarare var, en brittisk underleverantör till fordonsindustrin (framför allt dieselutrustning och tyngre bil-el som t ex startmotorer och generatorer), de började med att licenstillverka Bosch-konstruktioner någon gång på 1920- eller 30-talet men gick över till egen utveckling när kontakten med Bosch släpptes i och med andra världskriget.
På dieselsidan är de framför allt mycket kända för sina s k fördelarpumpar som de var tidigt ute med redan på 1960-talet.
Någon gång omkring 1990 slogs CAV ihop med Lucas, så sedan användes Lucas som varumärke på CAV-produkter i ett antal år, och nu på de senaste åren har de blivit uppköpta av amerikanska Delphi (f d Delco-Remy).
CAV dieselpumpar som är licenstillverkade i Frankrike har ofta märket Roto-Diesel på typskylten.
Jag har för mig att många CAV fördelarpumpar inte behöver separat matarpump, men det kan variera beroende på vad motortillverkaren har beställt. Ett fall där sådana pumpar av typ DPA eller DPC saknar matarpump är när de sitter på Citroën eller Peugeot personbilar från 80- och 90-talet.
För att återgå till den här matarpumpen, så är det en enkel membranpump, byggd på precis samma sätt som en mekanisk bränslepump till en bensinmotor. Efter 20-30 år är det inte alls konstigt om membranet går sönder i en sådan, det brukar vara någon slags vävarmerad gummiduk som inte håller hur länge som helst. Och när membranet går sönder så rinner en del av bränslet ner i motorns oljetråg. Om pumpen är hopskruvad och går att ta isär så behöver man inte kosta på att köpa en komplett pump som reservdel, då går det vanligtvis att få tag i löst membran (eller i nödfall tillverka ett membran själv av lämpligt material). Om man monterar en ny komplett matarpump så bör man läsa på i verkstadshandbok i samband med bytet. På vissa motorer måste man kontrollmäta bränsletrycket efter matarpumpen när den är bytt, och om nödvändigt justera t ex genom olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. Jag har varit med om ett par fall (dock på bensinmotorer med förgasare) där bränsletrycket blev alldeles för högt efter ett pumpbyte, så att flottörventilen inte klarade att hålla tätt utan förgasaren flödade över.