Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.  (läst 2124 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« skrivet: 21 jul-16 kl 12:35 »
Idag skulle jag använda min traktor Ford 2000 ,har inte används på ca ett 1år.Provstartade igår gick bra .
Idag när jag skulle kolla oljan före start så rann det ut lättflytande olja ur oljestickshålet,ca 1dl.
Lite lutande står traktorn men inte skall det rinna ut.Kollade kylarnivån den är ok ,ser ut att vara vatten i oljan .
Vad har hänt ?.
Vad behöver jag göra mer än byte av filter och olja ?.

Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #1 skrivet: 21 jul-16 kl 13:33 »
Idag skulle jag använda min traktor Ford 2000 ,har inte används på ca ett 1år.Provstartade igår gick bra .
Idag när jag skulle kolla oljan före start så rann det ut lättflytande olja ur oljestickshålet,ca 1dl.
Lite lutande står traktorn men inte skall det rinna ut.Kollade kylarnivån den är ok ,ser ut att vara vatten i oljan .
Vad har hänt ?.
Vad behöver jag göra mer än byte av filter och olja ?.

Med vänlig hälsning  Lars

När sådant inträffar så tänker jag genast direkt på att bränsle har läckt in.
När du gör oljebytet så lukta på oljan och luktar den starkt av bränsle så har du anledningen varför du har en hög nivå.
Då är det dax att kolla hur ditt bränslesystem ser ut. Om du har en mekanisk bränslepump som sitter på blocket så är det antagligen problemet.  Membranet är sprucket.
Kan gå att byta membran eller så får du byta hela pumpen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #2 skrivet: 21 jul-16 kl 14:56 »
Jag är inte så haj på motorer tyvärr.
Om det läcker diesel in i oljan ,tycker den luktar . Har tittat på  oie efter ny bränslepump.Finns endast en matarpump som inte passar CAV vad det står för vet jag inte .Men bränslefilter som sitter på finns hos dom och på dom står det CAV så .Traktorn har CAV och CAV har inte separat matarpump.Sitter 3 st  "saker på blocket som har 2 bulthål och 3 slanganslutningar är det kanske dom som borde bytas  ?.
Mätt diesel i tanken finns 6 cm kvar om det läcker in gör det väl endast när motorn är igång ?. Har nämligen blivit av med diesel tidigare ,eller kan det läcka in utan att den går ?.
Matarpump och bränslepump är väl samma sak.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #3 skrivet: 21 jul-16 kl 15:25 »
Om du följer bränsleröret så kan det sitta en pump som liknar denna www.sagro.se/bilder/artiklar/zoom/V549_1.jpg

Det är en förpump, det finns även modeller med en hylsa som man skruvar lös och pumpar med.

Jag har tyvärr inte skruvat med just din traktor så jag vet inte alls hur det ser ut men principen är den samma.
Förpumpen kan även sitta på själva spridarpumpen som är den pumpen där rören från spridarna samlas.
Denna kan även läcka.
Och ja, det kan läcka även när traktorn står stilla om tanken befinner sig högre än pumparna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #4 skrivet: 21 jul-16 kl 15:39 »
Hittade en manual.
På sidan 93 den vänstra bilden så har du förpumpen.
www.solhem9.se/Broschyrbank_2014/Lantbruk/Ford_2000-3000-3055-4000-5000_Manual.pdf
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #5 skrivet: 21 jul-16 kl 20:51 »
Finns endast en matarpump som inte passar CAV vad det står för vet jag inte .

CAV är, eller snarare var, en brittisk underleverantör till fordonsindustrin (framför allt dieselutrustning och tyngre bil-el som t ex startmotorer och generatorer), de började med att licenstillverka Bosch-konstruktioner någon gång på 1920- eller 30-talet men gick över till egen utveckling när kontakten med Bosch släpptes i och med andra världskriget.
På dieselsidan är de framför allt mycket kända för sina s k fördelarpumpar som de var tidigt ute med redan på 1960-talet.
Någon gång omkring 1990 slogs CAV ihop med Lucas, så sedan användes Lucas som varumärke på CAV-produkter i ett antal år, och nu på de senaste åren har de blivit uppköpta av amerikanska Delphi (f d Delco-Remy).
CAV dieselpumpar som är licenstillverkade i Frankrike har ofta märket Roto-Diesel på typskylten.

Jag har för mig att många CAV fördelarpumpar inte behöver separat matarpump, men det kan variera beroende på vad motortillverkaren har beställt. Ett fall där sådana pumpar av typ DPA eller DPC saknar matarpump är när de sitter på Citroën eller Peugeot personbilar från 80- och 90-talet.

För att återgå till den här matarpumpen, så är det en enkel membranpump, byggd på precis samma sätt som en mekanisk bränslepump till en bensinmotor. Efter 20-30 år är det inte alls konstigt om membranet går sönder i en sådan, det brukar vara någon slags vävarmerad gummiduk som inte håller hur länge som helst. Och när membranet går sönder så rinner en del av bränslet ner i motorns oljetråg. Om pumpen är hopskruvad och går att ta isär så behöver man inte kosta på att köpa en komplett pump som reservdel, då går det vanligtvis att få tag i löst membran (eller i nödfall tillverka ett membran själv av lämpligt material). Om man monterar en ny komplett matarpump så bör man läsa på i verkstadshandbok i samband med bytet. På vissa motorer måste man kontrollmäta bränsletrycket efter matarpumpen när den är bytt, och om nödvändigt justera t ex genom olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket. Jag har varit med om ett par fall (dock på bensinmotorer med förgasare) där bränsletrycket blev alldeles för högt efter ett pumpbyte, så att flottörventilen inte klarade att hålla tätt utan förgasaren flödade över.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #6 skrivet: 27 jul-16 kl 20:53 »
Hur har det gått?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #7 skrivet: 27 jul-16 kl 23:40 »
Hej
Tack för alla svar .
Jag har haft en traktorrep här och tittat . Han säger att det är ett membran som läcker .
Enl honom är det vanligt och många som har billiga traktorer och inte kör mycket åtgärdar inte felet .Enl honom kan man ha samma filter och fylla på ny olja och köra ,använder man sig av bränslekranen så kan man säkert köra 100 tim innan man behöver byta oljan . Jag har skruvat ihop och fyllt ny olja och kört 5 tim .Vi har tittat på oljan syns ingenting .Så jag vet inte vad jag skall göra låta honom fixa felet ca 2 dagar 8000 kr plus moms eller låta det vara ,jag kör ca 10-15 timmar per år.
Denna kille var ingen expert på Ford så han sa att han måste plocka ner "något" för att se hur det står därav 2 dagar.
Är lite tveksam till att lägga 8000 kr på traktorn när den är värd 10000 kr.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ford 2000 "Motoroljan" rann ut.
« Svar #8 skrivet: 28 jul-16 kl 01:10 »
Räkna snarare med en reservdelskostnad på högst någon hundralapp för ett membran, och arbetstid 3-4 timmar om arbetet görs av någon som aldrig har sett en traktor förut och måste läsa innantill i verkstadshandbok hela tiden , en halvtimme om en van mekaniker gör det.
Byter man komplett matarpump rör det sig om kanske upp till 500 kr i materialkostnad och på sin höjd 10 minuters arbetstid (eller en halvtimme om verkstadshandboken anger att man måste mäta och ev justera bränsletrycket i samband med pumpbyte).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 7 användare (2 dolda)
Bokohammare, Mathias., Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser