Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????  (läst 2035 gånger)

anna-carin martensson

  • Inlägg: 1
    • Halland
Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« skrivet: 23 sep-14 kl 22:14 »
Hej!
Jag äger en televerksvagn av glasfiber som är isolerad med ca 10 cm friggolit (väggar, golv, tak) -playwoodbeklädnad invändigt ca 10 m.m. De senaste åren har jag försökt försörja mig som konstnär och annat som jag tycker om men det är svårt att få det att gå ihop ekonomiskt - jobben kommer in men de är få. Nu funderar jag på ett så billigt och ekologiskt liv som möjligt. Pengarna är helt slut men vagnen finns redan - fast oinredd. Är det möjligt att isolera med något material så att man kan ha någon form av kamin? Om man sätter in någon form av mulltoa -Var tömmer man den om man inte har egen mark? Finns det andra ekointresserade som bor i vagn i södra Halland/ Norra Skåne? Gemensam uppställningsplats? Frågorna är många och jag tar gärna del av andras erfarenheter.

Tacksam för alla goda råd :)

Anna-Carin

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #1 skrivet: 23 sep-14 kl 22:28 »
Torrdass inne i ett sådant litet och enkelt bostadsutrymme, är nog inte att föredra.

anna-carin martensson

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #2 skrivet: 24 sep-14 kl 20:30 »
Nä, men hur gör man? Kanske potta inne och en latrintunna vackert inbyggd i låda utanpå? Jag anar att det är många regler o bestämmelser att sätta sig in i om man inte ska satsa på att bli snapphane direkt. Någon som vet var man börjar söka info?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #3 skrivet: 24 sep-14 kl 20:52 »
Byggsatsdass, som går enkelt att plocka ner och upp, vid flytt kanske?
Alltså något som lätt plockas ner till platta sektioner och kan fraktas på vagnstaket, på separat släp, ståendes/liggandes inne i vagnen, eller på något liknande sätt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #4 skrivet: 25 sep-14 kl 08:05 »
En Separett eller liknande lösning fungerar perfekt. En stor dunk utanför vagnen till urinen och fekalierna komposterar man.
Det finns inga regler avseende vedspis i vagn. Dock bör du bygga upp så att du får en säker lösning.
Plocka bort innerklädseln bakom kaminen byt ut isoleringen till brandsäker isolering och sätt en plåt som klädsel då använder du den som reflektor.
Andra ytor som blir starkt bestrålade av värme skyddar du med skivor av brandsäkert material.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #5 skrivet: 27 sep-14 kl 16:55 »
Flera andra har redan varit inne på att använda en enkel behållare inomhus som sedan töms i en latrinkompost eller lämnas till kommunens avfallshantering. En lösning för detta presenteras av Duckworks Magazine. Konstruktionen är en förenkling av Humanure-projektets "Lovable Loo".

http://duckworksmagazine.com/05/articles/toilet/index.htm
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsola

  • Gäst
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #6 skrivet: 27 sep-14 kl 17:09 »
 Hur svårt är det att skita? ??? Gå undan en bit bara. Du parkerar väl inte vagnen mitt i en stad?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #7 skrivet: 27 sep-14 kl 17:52 »
Hur svårt är det att skita? ??? Gå undan en bit bara. Du parkerar väl inte vagnen mitt i en stad?

Men det är trevligt med väderskydd.
Men fy för att göra sina behov inne i en sådan liten vagn. Blir ju typ i köket, sängkammaren och allt på samma gång. Och om man har besök?

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #8 skrivet: 27 sep-14 kl 17:59 »
Hej

På loppis borde du kunna hitta en sådan spann som finns i länken som vattuvarg hänvisar till. En släkting till mig hade en sådan och den var tillverkad av Kockums i Kallinge.
Det finns ett mobilt toatält att inhandla eller tillverka självsom går bra att slå upp var man befinner sig och sedan ta ner när man flyttar vagnen. Tältet är av vattenavvisande tyg. Latrinet borde du kunna tömma på samma ställen som husvagnarna tömmer sina.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #9 skrivet: 27 sep-14 kl 19:50 »
Det går väl att bygga på ett dass på utsidan. Eller så avdelar man ett minimalt utrymme i vagnen om man vill sitta i värmen. Att offra en halv kvadratmeter för att ha ett litet trevligt skithus inne kan vara ett bra drag för boendekomforten.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #10 skrivet: 27 sep-14 kl 20:12 »
 Själv går jag helst ut i skogen och skiter fastän jag mestadels bor i hus med toalett. Hur folk kan skita inne i en husvagn t.ex som de ska bo i, det fattar jag inte.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bo i vagn….toa? vedspis i glasfibervagn? ????
« Svar #11 skrivet: 10 okt-14 kl 12:03 »
En sån där porta potti kanske kan vara ett alternativ? Sån man brukar ha i husvagnar. Om du inte kissar i den borde det inte lukta så mycket. Den borde kunna tömmas i ett hål i skogen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser