Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förenkla drönarutskärningen?  (läst 2901 gånger)

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
Förenkla drönarutskärningen?
« skrivet: 11 mar-12 kl 21:08 »
Jag har funderat en del på det här med att kunna förenkla drönarutskärningen. Det är ganska tungt att lyfta av och på  skattlådorna bara för att komma åt drönarramen. :-\ Jag brukar inte regelbundet gå igenom yngelrummet, vill bara komma åt drönarramen.

Hittade på en amerikansk sida http://ento.psu.edu/pollinators/publications/twoQueesn detta försök med ett dubbelsamhälle med gemensamma skattlådor vilket ger enkel tillgång till drönarramarna.
Enligt artikeln blir honungsskörden inte mindre med ett dubbelsamhälle i jämförelse med två vanliga samhällen + det blir mindre varroa där man har drönarutskärning (vilket vi alla redan visste?)

Vad tror panelen? Kan en sådan setup fungera? Kommer den ena drottningen att bli favoriserad och den andra långsamt tyna bort? Finns det någon annan metod till enkel drönarutskärning utan tunga lyft?
Kan man förskjuta skattlådorna på en vanlig uppstaplingskupa på samma sätt, utan att det blir för ostabilt? Om man inte vill ha dubbelsamhällen.

många frågor... ???
//Orje
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 21:15 »
Kanske är detta något alternativ

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 21:35 »
Kanske, men rörliga delar + propolis + vax + bin brukar inte vara någon bra kombination.
En vacker dag så får man inte ut byrålådan  :-\

En sak som var bra med lösningen med dubbelkupan är att man behöver ingen ny utrustning förutom två st täckbrädor.
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 21:48 »
Intressant konstruktion, vore kul om någon testa den.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 22:33 »
Hej!
Det ska vara samma ålder på drottningarna så fungerar det.
Jag har en Campilios-kupa på Dadant.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

 

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #5 skrivet: 24 sep-14 kl 00:10 »
Det slog mig i sommars då jag gick igenom ett samhälle med högbotten att om man inte har någon platta under ramarna så blir det en massa vildbygge under ramarna, om man har bra koll kanske man kan sticka in en isoleringskniv eller liknande i bakluckan och skära ner allt vildbygge/drönar vax och ta ut det genom luckan. Inte lika effektivt som 2 o 3 delad ram men väldigt enkellt. Bara en tanke men den kanske kan utvecklas.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-14 kl 22:57 »
2 drottningssytem har jag prövat, trevligt om man gillar höga staplar :)


Finns lådor för 12 och 13 ramar.. det är det många som använder som skär ut drönarvax, med 10 ramars skattlådor och ett litet tak som täcker överskjutet, lätt att komma åt..
Jag gjorde även likadant med vanliga lådor som jag gjorde 2 tum tjockare och ställde skattlådorna på så jag kom åt drönarramen..

Nu skär jag inte ut utan det skall räcka med myrsyra i aug och oxlsyra i dec.. resten får dö.. drivfodrar i samband med myrsyrabehandlingen så de blir massa nytt yngel med lite varroa kvar.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Förenkla drönarutskärningen?
« Svar #7 skrivet: 26 sep-14 kl 01:28 »
Kanske är detta något alternativ

mvh edward :P


kanske ska du klicka på denne ? http://www.drawhive.co.uk/designfeatures.html
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser