Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever  (läst 2107 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Ja hur ligger det till? jag har för mig att det nu för tiden är samma färg och att alla namnen slagits ihop? eller?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 06:19 »
Det ska vara samma färg men olika nyanser verkar det som
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever
« Svar #2 skrivet: 15 maj-12 kl 07:32 »
Nej, faktiskt inte.

Plymouth Rock heter tvärstripig, likaså Amrock och några fler.

Medan Maran och Danska Lanthöns heter gråstripig och vi på Svenska kallar dem gökfärgade.

Grundgenetiken är samma men de raser som kallas tvärstripiga är som regel mycket skarpare i kontrasterna mellan svart och vitt.


De som kallas gråstripiga (gökfärgade) har en mycket blurrigare färg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever
« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 07:44 »
Azoo- Lina  tack för att du lär ut så mycket.

PS Värmetaket  ::)
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever
« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 08:02 »
Nej, faktiskt inte.

Plymouth Rock heter tvärstripig, likaså Amrock och några fler.

Medan Maran och Danska Lanthöns heter gråstripig och vi på Svenska kallar dem gökfärgade.

Grundgenetiken är samma men de raser som kallas tvärstripiga är som regel mycket skarpare i kontrasterna mellan svart och vitt.


De som kallas gråstripiga (gökfärgade) har en mycket blurrigare färg.



Ja så har jag också lärt mig men hittade detta:

"Fast det är nog egentligen samma teckning. Bara det att den är tydligare hos vissa raser. För nu med nya namnen på färgerna så försvann namnet "gökfärgad". Nu heter alla tvär randiga." - 03 nov-09

"Gökfärgad som det hette förut har inte alls samma teckning som tvärrandigt... Nu heter denna färg tydligen också tvärrandig, men kan fortsätta att tycka att färgerna ser väldigt olika ut." - 14 dec-09
« Senast ändrad: 15 maj-12 kl 08:22 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gökfärgad/tvärrandig/tvärstripig/gråstripig/whatever
« Svar #5 skrivet: 15 maj-12 kl 12:22 »
I standarden som är på Danska så används inte gökfärgad utan gråstripig. Allt heter som bekant inte samma på Danska och Svenska  ;)

Samma sak i exempelvis USA. Man pratar om barred Plymouth Rock och Amrock och Cuckoo Maran.

Så nog gör man skillnad på färgerna fortfarande.

Genetiskt är det den könsbundna genen B som är ansvarig för båda färgvarianterna. Att färgen skiljer  beror på selektiv avel där man på de tvärrandig har avlat för tydligt mönster i många många generationer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser