Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?  (läst 2252 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« skrivet: 17 feb-12 kl 18:05 »
Jag pratade för länge sen med en stor MES uppfödare (domare) och frågade just vad som händer när man parar silverhalsad x guldhalsad.
Jag minns inte riktigt svaret, men tror det löd såhär?

Ren guldhalsad X Ren silverhalsad
=
Silverhalsade(med anlag för guld) och guldhalsade(med anlag för silver)

Om man sedan parar 2 silverhalsade(med anlag för guld) med varandra (eller guld med silveranlag) så blir avkommorna orangehalsade.
Stämmer det?????
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 01:11 »
Lina?  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 07:35 »
Med förbehåll att jag inte vet om det är samma anlag som finns hos MES, de har ju lite speciella varianter:
Det finns ett anlag som kallas för SILVERFAKTORN. Det bleker gula och bruna nyanser till vitt . Det speciella med denna faktor är att den är könsbunden.
 Jag har själv erfarenhet av att avla med den, dels på mina bandade DvärgWyandotte, dels på Sussex, där jag försökt korsa fram en annan färg på mina "ljus Colombia" som de kallades då. Så jag vet hur den fungerar.
Silver tupp + brun höna ger silver döttrar och nästan-silver söner.
Brun  tupp + silver höna ger bruna döttrar och nästan-silver söner.
Med brun menar jag alla nyanser, guld, orange, gul etc.  De nästan-silver tupparna blir lite champagne-färgade, mer eller mindre, och kan vara mycket lika orange-tuppar. De kan användas i avel och lämnar då både bruna och silver döttrar.

ORANGE-anlaget är något helt skilt från silver. Det bleker bruna nyanser litegrann. Det är recessivt, och kan alltså finnas dolt hos guld-djur och poppa upp lite då och då i en flock där anlaget finns. Det kan ochså finnas hos silver-djur men då syns det förstås inte alls ens om det finns dubbelt, eftersom det döljs av silverfaktorn.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 09:57 »
Aha. Hittade den jag pratade med förut, såhär skrev vi då:
Jag: Jag la till dig som vän för att jag blev tipsad om att du var duktig på "moderna engelska stridshöns"?
Jag har köpt en trio, tuppen silverhalsad och hönorna guldhalsade, vad kan jag vänta för kycklingar?
Vissa säger att de blir färgrena, andra inte.

Anders: Vad gäller fägen på dina kommande kycklingar, så går det inte att svara på eftersom vi inte vet om din tupp är "ren" för silver eller inte. Förmodligen bär den anlag för guld och då kommer du att få både silver och guld av båda könen. Om din tupp är ren (homozygot) för silver så kommer alla kycklingar vara silver i färgen, men tupparna kommer att bära anlag för guld. Dessa tuppar kommer då vara den färg som i på svenska heter silverhalsad med orange rygg. Den färgen är godkänd i standarden, men den är egetligen inte en "ren" färg. Alla hönor ser dock lika ut om de är silverhalsade eller silverhalsade med orange rygg.

Någon som har en bild på silverhalsad med orange rygg???
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 10:12 »
En sådan höna blev BIS på vår utställning i höstas och finns på bild i SRF-s tidskrift.
Det är jag som fotat, men har inte tid just nu att försöka sätta in den här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 10:17 »
För övrigt är det så att alla silver bär anlag för någon form av guld. Silver puttar inte ut guldanlaget,  det finns på annan plats bland generna, det liksom ställer sig framför istället. Så  att  guldet inte syns, men det finns där dolt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 12:37 »
Om jag parar orangehalsad med en guldhalsad, kan jag förvänta mig orangehalsade avkommor också då? Eller bara guld?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: MES Silverhalsad x guldhalsad = orangehalsad?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-12 kl 14:37 »
Det beror på om den guldhalsade  har anlag för orange eller inte. Det syns inte vilket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser