Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor hönsras som värper bra  (läst 10376 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Stor hönsras som värper bra
« skrivet: 05 jan-12 kl 10:49 »
Hej! Jag har nu hittat ett tupp som ska flytta hit till våren. En Marantupp blir det.
Vi vill ha 3-4 höns till honom.
Jag vill att hönsen ska vara av en stor ras, vara lugna, lägga ganska stora ägg och värpa ganska mycket ägg också. Jag vill att de ska bli lätt tama.

Jag har funderat på lite olika raser men är osäker på vilken vi ska ha.

Australorp verkar vara jättebra tycker jag, men jag har läst att de kan vara stirriga och kanske inte blir så tama. Stämmer det?

Welsumer funderade jag på ett tag, de verkar trevliga men min sambo vill inte ha så mörka ägg så welsumer blir det inte.

Brahma gillar jag också. Min granne har såna. Men henner värper inte mycket ägg. Är de dåliga på att värpa?

Har någon förslag på andra raser som skulle passa så får ni gärna berätta mer om dem.

Jag bor i Blekinge så om det finns någon uppfödare eller någon som säljer höns av den rasen här i närheten så är det en fördel. :)

David97

  • Gäst
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 10:53 »
Skånsk blomme, dom är lugna, värper relativt bra.. Ruvar m.m.. Vill man ha dom bästa äggläggarna, men inte industrihöns, så är det RIR (Rhode Island Red) Eller Leghorn, (Båda ingår i Lohmann, Värphybrid)

Sen så kan man ju ha några olika raser, kanske (Nu säger vi att du ska ha 5 hönor) så kan du ha 3-4 tex. Leghorn, och 1-2 brahma, som ger bra kött och ruvar.. Annars kan man ha någon kominationsras, tex. Sussex, Araucana, växer bra, ger fint kött, värper lagom storlek och ruvar bra..
« Senast ändrad: 05 jan-12 kl 10:56 av David97 »

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 11:01 »
Jag har tänkt ha iaf 1 brahma, bara för att de är så stora och fina. :)
Men någon ras som värper bra också. Det behöver inte vara extremt mycket de värper, utan ca 250 ägg/år blir bra. Det är mer såna raser som bara värper 100-150 ägg/år som jag inte vill ha.
Leghorn ska också vara ganska stirriga har jag läst, men det kanske inte stämmer?

Skånsk blomme verkar intressant. Hur mycket värper de ungefär? Du får gärna berätta mer om rasen. Hur de är i temperamentet och så?
« Senast ändrad: 05 jan-12 kl 11:04 av jenniea »

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #3 skrivet: 05 jan-12 kl 11:13 »
Croad Langshan,vackra, stora, lugna och blir lätt tama. Min kompis har och ev kommer kycklingar snart! Dessa har nyss börjat värpa! Dom utvecklas sakta. Ska värpa bra, kan lägga sig och ruva och det kan dra ner årstatestiken.

MvH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #4 skrivet: 05 jan-12 kl 11:22 »
Croad Langshan har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer! :)
Ungefär hur stora är de? Hur mycket värper de? Var finns de att få tag i?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #5 skrivet: 05 jan-12 kl 11:30 »
Varför inte ha hönor av samma ras som tuppen? Maranhönor från bra linjer värper bra, men från vissa linjer kan det bli sämre med ägg.

Brahmor är väldigt oekonomiska, de äter massor, växer långsamt och lägger ganska få ägg.

Wyandotter är vackra, lägger många ägg och växer bra på ganska lite foder. De lägger rosaaktiga ägg, ofta med vita prickar.

Silveruddsraserna är bra, de är av lättare typ, och börjar ofta värpa ganska tidigt och lägger många ägg. Isbar lägger mintgröna-turkos-olivgröna ägg. Fiftyfive flowery lägger många vita ägg, de går att könsbestämma direkt vid kläck, så att man vet vilka som blir hönor.

Det finns många bra hönsraser, kolla runt lite bland trådarna här på alternativ så hittar du mycket info.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 11:36 »
Maran lägger ju mörkbruna ägg. Min sambo tycker att de ser otäcka ut så vi kan inte ha en ras som lägger så mörka ägg.  :P Ljusbruna går bra, men inte så mörka.  :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 11:41 »
Maran lägger ju mörkbruna ägg. Min sambo tycker att de ser otäcka ut så vi kan inte ha en ras som lägger så mörka ägg.  :P Ljusbruna går bra, men inte så mörka.  :)
Eller så vänjer han sig. Börjar man med höns så vill man ofta ha fler raser och olika äggfärger, och alla ägg smakar bra, oavsett äggfärg. Du kan ju servera honom ägg utan skal, annars. Pojkvänner och sambos får ju uppfostras lite, så att de inser fördelen med roliga djur och ägg i många färger  ;)  ;D  :-*
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #8 skrivet: 05 jan-12 kl 11:47 »
gökfärgade maranens ägg är inte såå jättebruna..

rir och welsumer,new hampshire kanske kan vara nåt?
Fjäderfän och kaniner

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 12:05 »
Här är två stycken, tuppen Christian Tyrann (han vänligheten själv) och hönan Ettan och Nettan. Det första ägget kom dagen innan 2012 ;) Dom har värpt varranan dag sedan dess. Stora vackra ljusbruna ägg. Har även sett att de några i utlandet som korsat maran o croddar.
Vi ska kläcka :D
Ska fota äggen om en stund så kan jag visa dem här och leta upp en länk till dig  ;D

MvH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 12:36 »
Väldigt sällan lägger gökmaran mörkbruna ägg oftas mera normalbruna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #11 skrivet: 05 jan-12 kl 12:50 »
FM: Då kanske du har kycklingar/unghöns till våren som du kan sälja?  ;) Vet du var jag kan hitta mer information om rasen?

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #12 skrivet: 05 jan-12 kl 12:59 »
Helt klart vill ja rekomendera RIR med dina önskemål. Lägger ägg bland de bästa som nämnts här, växer bra (om man vill slakta), lugna och trevliga som lätt blir sociala.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #13 skrivet: 05 jan-12 kl 13:18 »
FM: Då kanske du har kycklingar/unghöns till våren som du kan sälja?  ;) Vet du var jag kan hitta mer information om rasen?


http://www.clarescroads.co.uk/

Ska leta upp  en länk till dig ;) vet ej var jag gömt den!

Visst kan du köpa kycklingar/unghöns, vi kommer kläcka.

Ska fota äggen sedan, nu måste jag ut i stallet och jobba  :D
 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #14 skrivet: 05 jan-12 kl 18:36 »
Mina bästa värpare är wyandotte/isbar korsningar. De är ganska stora och hyfsat lugna, värper minst 250 ägg/ år. Du kan väl ha korsningshöns om du inte ska avla, kanske brahma+något ras som värper mer. Du får gärna komma och kolla på mina höns, har många raser, och deras ägg.

Björkbacka gård

  • Inlägg: 57
  • hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #15 skrivet: 05 jan-12 kl 19:26 »
Hej

Har orpington lugna och fina lägger bra med ägg relativt stora och ljusbruna , ska kläcka kycklingar till våren om du är intreserad ,har även faverolle lägger bra med ägg
det du inte gör idag kan du göra i morgon

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #16 skrivet: 05 jan-12 kl 20:00 »
Jag har tänkt ha iaf 1 brahma, bara för att de är så stora och fina. :)
Men någon ras som värper bra också. Det behöver inte vara extremt mycket de värper, utan ca 250 ägg/år blir bra. Det är mer såna raser som bara värper 100-150 ägg/år som jag inte vill ha.
Leghorn ska också vara ganska stirriga har jag läst, men det kanske inte stämmer?

Skånsk blomme verkar intressant. Hur mycket värper de ungefär? Du får gärna berätta mer om rasen. Hur de är i temperamentet och så?
Om du ska ha hönor som värper ca 250 ägg per år så har du inte många raser att välja mellan  ;) Du kan skaffa värphybrider eller någon av de lätta värpraserna som inte ruvar. En höna som ruvar en gång kommer inte upp i 250ägg/år så en ras som ruvar är uteslutet. 12 veckor ruvning och tid med kycklingar + 6 veckors ruggning= 18veckor=126dagar. 365-126 = 239.  De flesta hönor tar längre uppehåll än 12 veckor vid ruvning och längre än 6 veckor vi ruggning. Sedan är de få hönor som lägger ett ägg om dagen precis varje dag utan det brukar åtminstone bli en äggfri dag varje eller varannan vecka.... Så  i realiteten är 200 ägg om året väldigt  bra.

Leghorn, Ancona och Fiftyfive Flowery är nog det jag skulle satsa på om du inte vill ha en värphybrid.

Välj i alla fall bort raser som ruvar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Stor hönsras som värper bra
« Svar #17 skrivet: 05 jan-12 kl 20:45 »
James Bond äter bara Maranägg ett argument som kan påverka pojkvännen kanske  ;)
Jag tycker att Maraner är fantastiska på att värpa och så tama och tillgivna har en svart/kopparhöna som bara ska sitta i mattes knä och gosa hela tiden ingen annan får komma nära för då morrar hon högljutt gäller såväl andra höns som människor.
//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 4 användare
Corax, Jona d, Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser