Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Serama - Bildtråd  (läst 20080 gånger)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #20 skrivet: 11 jul-11 kl 20:39 »
vad kostar 3höner och en tupp ???
Tror ingen säljer någar, men om de gör de är de dyta. över 400 styck gissar jag på
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #21 skrivet: 11 jul-11 kl 20:42 »
avelsägg då :)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #22 skrivet: 11 jul-11 kl 22:17 »
kan man äta äggen? eller är de sådär pyttepyttesmå?

Alternativen

  • Gäst
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #23 skrivet: 11 jul-11 kl 22:18 »
kan man äta äggen? eller är de sådär pyttepyttesmå?
Lite större än japanska vaktelägg, om du sett ett sånt någongång.

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #24 skrivet: 11 jul-11 kl 22:24 »
Helena R,

Har tyvärr inga jämförelsebilder på den vuxna tuppen men något större än denna.

Challe,

Vad de kostar beror på kvalitén på djuret. Men från ett par hundra och uppåt. I Malaysia kan du få betala flera tusen för en höna eller tupp om den är av riktigt bra typ och storlek. Dessa extrema Seramor har dock ej hittat hit till Sverige om ens Europa ännu.

Jag har fått betalat som högst hittills 35kr per avelsägg. Som minst cirka 25kr per avelsägg. Räkna aldrig med bra kläckresultat.

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #25 skrivet: 11 jul-11 kl 22:29 »
Lite flera Coca Cola bilder. Övre 14 veckor gammal tupp. Andra cirka 12 veckor gammal höna. Undre cirka 12 veckor gammal tupp. 

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #26 skrivet: 11 jul-11 kl 22:32 »
Seraman är uppdelad i olika viktklasser. Det kan skilja flera hundra gram mellan individer. Hönorna får dock ej väga mer än max 500 gram och tupparna max 600 gram.
Ett exempel. Min minsta höna bredvid min största höna. Det skiljer cirka 1,5-2 veckor i ålder (den större är äldst).

Postar även en bild på min fullvuxna höna.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #27 skrivet: 12 jul-11 kl 11:16 »
Aaaah sluta!!! De är ju så söta så jag blir hagalen när jag ser de fina bilderna!

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #28 skrivet: 12 jul-11 kl 17:17 »
om någon har avelsägg till nästa vår så är jag jätte intreserad typ 15-20 ägg om det är möjligt.
pma mig isåna fall :D
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #29 skrivet: 13 jul-11 kl 10:41 »
Äh jag tycker mina "tonåringar" av stor Kochin är MYCKET sötare!!!! ::)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #30 skrivet: 14 jul-11 kl 14:59 »
Äh jag tycker mina "tonåringar" av stor Kochin är MYCKET sötare!!!! ::)

*gilla* ;D

Kista

  • Gäst
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #31 skrivet: 14 jul-11 kl 15:17 »
Äh jag tycker mina "tonåringar" av stor Kochin är MYCKET sötare!!!! ::)
okej  ::)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #32 skrivet: 16 jul-11 kl 09:14 »
Min lilla seramapycklis har dött  :'( Det ville inte stå upp nu på morgonen och verkade ha svårt att hålla balansen  :'(
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #33 skrivet: 16 jul-11 kl 09:23 »
Min lilla seramapycklis har dött  :'( Det ville inte stå upp nu på morgonen och verkade ha svårt att hålla balansen  :'(
Bara att beklaga  :( Men som dryftats tidigare Serama är en svår ras.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #34 skrivet: 22 jul-11 kl 22:44 »
Några fler bilder på några av ungdjuren.

Lurpa

  • Inlägg: 118
    • Gästrikland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #35 skrivet: 23 jul-11 kl 21:54 »
Har dom såndär hållning eller ställer ni upp dom sådär?

Ser lite ut som om de stegrar eller hur jag ska förklara  ::)
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #36 skrivet: 23 jul-11 kl 22:11 »
Citera
Har dom såndär hållning

Ja, mer eller mindre skulle jag vilja säga. En del djur kan gå och stroppa runt sådär stup i kvarten om de känner för det. Vanligtvis märkvärdiga tuppar då. Men de kan även gå runt som "vanligt" höns om de vill. :) Dock så tränar man dem också till att stå fint inför kameror och när de ska visas upp vilket de lär sig med tiden om vad det handlar om och visar gärna upp sig när de fattat grejen (belönar under träning). Den orange tuppen och hönorna på de övre bilderna har jag inte ställt utan de står i sin "icke poserande" hållning medan den brunspräckliga och den ljusare tuppen har jag försökt och ställa upp för kameran, dock så kan de om de vill visa upp sig när de själva önskar också. Alltså gå omkring och ha denna hållning lite titt som tätt. 

« Senast ändrad: 23 jul-11 kl 22:16 av Yankee »

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #37 skrivet: 23 jul-11 kl 22:48 »
Hoppas det är okej för TS att jag lägger in dessa youtubefilmer. Tänkte försöka visa vad jag menar med att de kan byta hållning från "stegrande" till normalt hukande.
En del av Seramorna i dessa videos är av en typ som brukar kallas "skakare/darrare" då de har ett beteende att "darra" med halsen. Djur av denna klass som videorna visar finns nog knappt i något annat land än Malaysia och ev. länder runt omkring. Några "darrare" har jag aldrig läst om någon annan som haft än de som bor i Malaysia hittills. Seramorna här i Europa har ofta mycket större stjärt och annorlunda, grövre kroppsbyggnad.

Djuren på filmerna är exempel på pippinar du kan få betala flera tusen för att få tag på.

Unghöna av "skakare/darrare" som växlar hållning.
cikgu jai serama induk selam2



Höna som växlar hållningar.
anak ibu batang paip, serama peja


Utställning i Malaysia. Vid ca 1:15 går tuppen och börjar picka i backen som vilken tupp som helst.
awe sulong bon pertama


Tupp som visar upp sig.
serama bahar awe sulong part 1


Tuppkyckling
Anak b AS dengan induk tok uban





Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #38 skrivet: 23 jul-11 kl 23:44 »
Jag kan tyvärr bara tycka att det där ser alldeles sjukt ut.  ::) Jag sa samma sak när jag såg duvor med samma typ av kroppshållning. Nej, det där tycker jag inte är charmigt på nått endaste sätt. Inget för mig men kul för er som delar intresset för denna rasen. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Yankee

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Serama - Bildtråd
« Svar #39 skrivet: 03 aug-11 kl 18:27 »
Nu har ungdjuren börjat fått vara ute mera utan ett hököga på sig. Alla utom en för hon går fortfarande igenom gallret på utegården (vilket de andra med kunde göra förut, därför vågade man inte ha de ute ensamma i gården ifall de skulle gå ut på fel sida).  :-\
« Senast ändrad: 03 aug-11 kl 18:30 av Yankee »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 4 användare
xaelanar, Evangeline, Tur-Johan, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser