Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefir  (läst 78833 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kefir
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:49 »
Ansgar
 To 14 Nov, 2002 - 01:18
--------------------------------------------------------------------------------
Vet nån var man kan köpa Kefirsvampen?
 
Felicia
 Ti 27 Maj, 2003 - 08:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ansgar
Har hittat en sida där du kan
säkert hittar den o annat smått o gott.
www.futurefoods.com
Lycka till

mvh Felicia  

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Kefir
« Svar #1 skrivet: 11 feb-05 kl 10:15 »
Hur gör man kefir på getmjölk?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #2 skrivet: 23 feb-05 kl 15:09 »
Hej Vargalyster
jag tror man gör på samma sätt som med "vanlig" mjölk.

Har ff inte hittat nån svensk sida om kefir, men här finns en bra på engelska.
http://users.chariot.net.au/~dna/Makekefir.html

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Kefir
« Svar #3 skrivet: 09 maj-05 kl 22:34 »
Jag har också kommit igång med kefirtillverkandet nu. Det är ju jättekul att hälla mjölk övergrynen röra om lite då och då och vips ett halvt dygn senare så har kefirgrynen blivit flera och mjölken blivit lagom syrad (har en varm lägenhet (24grader) så efter ett dygn blir kefiren ordentligt syrlig)

Min kefir smakar nästan som yoghurt, hur får man fram lite av den där jästkaraktären i kefiren?

Håller också på med ett experiment att fermentera den färdiga kefiren ytterligare en gång (utan gryn i en glasburk med lock) för att få bort laktosen och öka vitamininnehållet mm. Jag väntar med spänning hur sur den ska bli efter en vecka i rumstemperatur med daglid omskaning och luftning.

« Senast ändrad: 09 maj-05 kl 22:43 av Ida11 »

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #4 skrivet: 09 maj-05 kl 23:40 »
Hej Ida, min erfarenhet är att att den färdiga kefiren inte bör lagras med lock överhuvudtaget.
Jag har testat lock på glasburk både i kylskåp och i rumstemp, och kefiren fick då en doft av aceton som var obehaglig..

Jag låter den ofta stå framme ett extra dygn (utan grynen) med en tunn bomullsduk över bara.. Jag tycker den blir krämigare och godare när den fått stå lite extra..

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Kefir
« Svar #5 skrivet: 10 maj-05 kl 08:55 »
Jag hade också förväntat mig att få acetondoft vid kefirfermentering nr 2 med lock ( dvs en yterligare fermentering av färdig och silad kefir) men den lilla acetondoft som utveklades försvann på någon dag.
Nu efter 2, 5 dygn så har jag en bubblig mousserande kefir.. väntar med spänning hur det ska utvecklas.

Jag har experimentklåda i fingrarna så jag måste ju testa allt.

Har just läst att man kan använda grynen även till snabb-mjölksyrning av kål och andra grönsaker (normalt använder man ju vassla för sådant och då tar prosessen någon månad minst innan man kan avnjuta sina sina syrade grönsaker) Men med kefirgrynen skulle man få "kefirkrauten" färdig redan efter 5 eller 6 dagar fermentering.

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Kefir
« Svar #6 skrivet: 11 maj-05 kl 08:51 »
Hej igen!
Ville bara säga att kefirvassla är suverän till surdeg...det jäser och bubblar efter bara två dagar så hädanefter behöver jag inte använda jäst för bakning.

Surdeg: Vassla + fint kravodlat rågmjöl till gröttjock konsistens som får stå i rumstemperatur. Varje dag matas surdegen med några matskedar rågmjöl + ev lite vatten.

Detta kan man göra upp till en vecka eller så...
(När surdegen är färdig går den att frysa i lagom portioner och på sista påsen kan man sätta en ny surdegssats)

Surdegen går utmärkt att baka på redan dagen efter man startat den, men då behövs en liten tillsats av jäst.

Igår gjorde jag pizza med både lite surdeg och kornmjöl i degen och den blev både lättutbakad, matig och god.

Håller också på med ett annat experiment att använda vassla i min egentillverkade hudcrem. Det verkar vara bra för huden...men nu återstår det att se om cremern får sämre hållbarhet på grund av det. Kanske bäst att bara blanda vassla i en pyts creme för en veckas bruk eller något. Vi får se.



Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #7 skrivet: 11 okt-05 kl 13:05 »
HEjsan
Hur gick det med hudkräms-experimenten?
var den hållbar?

Och har du hittat på ytterligare användningsområden för kefiren?

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kefir
« Svar #8 skrivet: 19 okt-05 kl 14:10 »
Min Kefir har blivit mkt god ( Tack!! Eulalia. )
men igår hade den "vaslat sig"... det blev ett ganska stort skikt av vassla i botten o kefiren blev ganska sur o "blaskig" i konsistensen.... Vad har jag gjort för fel ?
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kefir
« Svar #9 skrivet: 19 okt-05 kl 14:14 »
Nu har jag slutat att försöka "rädda" alla nya Kefirgryn o ger alla överflödiga gryn till hönsen, de bara ÄLSKAR detta !!!
Tidigare har sonen gått ut o lockat in hönsen med hjälp av russin, nu när de fått smak på Kefirgryn så bara fnyser de åt russinen, men blir nästan våldsamma om Kefir-byttan inte öppnas tillräckligt snabbt.... sonen flyr för livet....
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #10 skrivet: 19 okt-05 kl 20:11 »
Hej Manne, inget fel med vasslan, det blir så när kefiren får stå  längre än 24 timmar, eller på sommaren när fermenteringen sker fortare, eller om det är för lite mjölk i förhållande till gryn.
Öka mjölkmängden eller gör dig av med gryn.

Antingen rör du om ordentligt och silar som vanligt, fast kefiren blir som sagt i suraste laget(=nyttigare?)
Eller försöker du hälla av vasslan först och använder den till degvätska, som nån annan här hade gjort. Men då blir det knöligt att sila ifrån kefiren från grynen, det blir så tjockt.

 ;D  kul att hönsen gillade grynen, undrar om äggens smak förändras?
« Senast ändrad: 19 okt-05 kl 20:14 av Eulalia »

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kefir
« Svar #11 skrivet: 05 dec-05 kl 11:47 »

 ;D  kul att hönsen gillade grynen, undrar om äggens smak förändras?


Äggen är ljuvligare än någonsin...... men jag är ju lite partisk...Du får gärna ett gäng ägg om du vill som tack för "gryn o svamp"
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kefir
« Svar #12 skrivet: 05 dec-05 kl 11:50 »
*suck* Jag är lite disträ efter att jobbat natt i en vecka....

Det jag skulle skriva var att hönsens magar / avföring har blivit mkt bättre... förr kunde de ha lite diarré då o då, ALDRIG att det händer nu när de får kefirgryn.

( tror du dopat dessa gryn, de växer så att man nästan kan se det !! )
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #13 skrivet: 12 dec-05 kl 11:10 »
Åh tack, smakar gärna på dina ägg!
 :-[ bah, jag menar alltså dina hönsägg    ::)

Låter fantastisk att dina växer så bra, det måste vara hur du gör din kefir, vilken mjölk kör du på? Jag vet att min mammas kefir också drog ifrån en period, hennes gryn var mycket större & vackrare och kefiren mycket godare o krämigare än min...
Kanske har du helt enkelt ha bra kefirkänsla?
Mina har som sagt fått gå i ide en kort period, har lite mycket att stå i just nu.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kefir
« Svar #14 skrivet: 21 dec-05 kl 12:35 »
Vargalyster Han som har sidan gör getkefir. Se här, bildbevis!  ;D

http://users.chariot.net.au/~dna/kefir_cheese.html#Congetta

Citatet "Raw goats milk makes a nice smooth kefir and is considered to be the healthiest." är hämtat från sidan nedan.

http://happyherbalist.com/how_to_kefir.htm

Eulalia Upptäckte just att mina gryn är avkommor från dina  :)

Är det nån som har en kombuchabebis till mig? Skriv till mig privat i så fall.
« Senast ändrad: 21 dec-05 kl 14:07 av Gruff »

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Kefir
« Svar #15 skrivet: 08 mar-06 kl 22:05 »
Det går bra med hållbarheten för hemmagjorda hudcrémer även med en tillsats av kefirvassla. Nu var det i och för sig länge sedan jag gjorde hudvårdsprodukter. Men de skar sig lättare med vassle eftersom det är ju lite surt.

Mina kefirgyrn växer i omgångar och i bland står tillväxten nästan still. Jag har forftarande inte löst gåtan när kefiren blir god och krämig eller när den blir tunn och med någon bismak av något som smakar som salt men utan den salta smaken.

Ett sätt att hjälpa kefiren att bli krämig är att ympa med ekologisk A-fil eller något, men det är ju lite fusk.

Jag har ätit massor av kefir och så köpte jag vanlig mild naturell yoghurt och oj så god den var. Det var nästan som att äta godis när man är van vid den lite kärvare men i och försig goda kefiren.

Ett tag inbillade jag mig att det blev tjockare kefir om jag gjorde den i kylskåpet men under längre tid, men tja jag vet inte.
Den enda fördelen med det egentligen var att inte behöva byta mjölk varje dag och ändå få okej kefir.

Hur går det för er?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kefir
« Svar #16 skrivet: 05 apr-06 kl 21:53 »
Heeia

Jag ska åka bort en vecka och har precis börjat med mina torkade kefirgryn.. Ska jag bara låta dem stå med extra mycket mjölk i kylskåp eller hur fungerar det?  Heeeelp

 ???
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Kefir
« Svar #17 skrivet: 05 jan-07 kl 19:54 »
Men jag förstår inte. Tar man torra frön, häller på mjölk och sen låter det stå för att sedan ta nybildade frön och göra nästa sats på eller har jag fattat fel? Kan man göra kefir på rismjölk eller havremjölk också?

Kan jag få köpa frön av någon här? Jag bor i norrköping.

Ni får gärna mejla mig om saken på stringtapping@hotmail.com
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #18 skrivet: 05 jan-07 kl 20:18 »
Kefirgryn är inte torra i sitt normala tillstånd.
De ser ut som keso, men håller ihop och är slippriga..
Det är en levande svampkoloni, som du matar med mjölk, och de förvandlar på ett dygn mjölken till kefir.
Glömde nämna lite mer om processen: efter ca 24 h har mjölken omvandlats till kefir, den har tjocknat till och blivit syrlig.
Du silar då ifrån grynen, häller ner dem i en ren glasburk och häller på ny mjölk. Detta gör du gång på gång, och grynen förökar sig ständigt..så du blir nästan tvungen att skicka vidare med jämna mellanrum, eller äta upp grynen. Du kan även mata hönsen med dem som jag tror att nån gjorde..

Kefiren som du silat ifrån dricker du, eller gör kefirkräm-ost av..eller har i matlagningen, eller använder som hudmask, ja, det finns många användningsområden för färsk kefir..

Det går tydligen att använda även rismjölk, havremjölk, soyamjölk osv, men bäst resultat får man av djurmjölk.
Dessutom sägs deras förmåga att föröka sig minska om man använder annat än djurmjölk.
Men Martinki har kört soyamjölk ett tag och säger att hans förökar sig utan problem.

De torra grynen som nämndes härnedan är torkade för att sparas till senare bruk, om man ska resa bort eller vill ta en paus av annan orsak.
Eller om man tagit emot dem i torkat tillstånd. Dessa har längre hållbarhet, flera månader om inte år..
Det tar lång tid att "sätta igång" torkade gryn, eftersom de varit vilande.
Det är bättre att starta med färska pigga gryn när man är nybörjare.

Jag erbjuder dig inte att skicka just nu, för jag har precis gjort 2 utskick.
Hoppas nån av alla som fått av mig har vänligheten att erbjuda dig en handfull gryn!

ps: enligt gammal tradition ska grynen inte säljas, endast skänkas vidare.
Men jag tycker det är trevligt med en liten överaskning i utbyte :-) jag har fått både frön, torkad stevia, kökshanduk, dr BAch blomsteressens och lite annat kul i utbyte, och jag tackar så mycket och hoppas att alla som fått kefir av mig är nöjda och har stor nytta av de ljuva grynen.

Det står mycket mer om kefir i tråden yoghurt, här under samma ämne!
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 21:13 av Eulalia »

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Kefir
« Svar #19 skrivet: 06 jan-07 kl 19:53 »
Tackar! Jag har läst igenom youghurttråden nu och allt är jätteintressant. Har läst så mycket om kefirens goda egenskaper så jag vill verkligen, VERKLIGEN, pröva själv.

Läste också att du hade ont i magen Eulalia. Min mor hade det jämt förr i tiden samt gaser men blev frisk över en natt (jo, det är sant) när hon började på fet palediet. Jag äter det själv också fast inte riktigt lika fet som hennes. Förutom magbesvären blev hon av med sina övervikt. Själv blev jag av med min akne och blev även som hon bättre i magen.

Några utmärkta länkar om detta är:
http://kolhydrater.ifokus.se/
www.manniskofoda.nu (hänger jämt på forumet där.
www.westonaprice.org (nätets i mitt tycke bästa hälsosida)

Inte för att du frågade men jag kände att eftersom du nu ger mig info jag letat så länge efter så tja... man vill ju bjuda igen lite liksom. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 4 användare (2 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser