Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  lamningsfrågor  (läst 2178 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
lamningsfrågor
« skrivet: 23 jan-17 kl 11:27 »
Hej har haft får några år men varje år har de klarat av lamningarna utan större bekymmer undrar när det är dags att ingripa...

Har en tacka (renrasig finull 7 år, lammat varje år) som är jättetjock, juvret släpar nästan i halmbädden, har svårt att resa sig de sista dagarna, småplockar bara i maten sen i lördags, idisslar, ungen (ungarna)har sparkat som besatta i magen hela veckan.

Hon släppte mjölken i lördags morgon och flämtar, fick sammandragningar i sön kväll, små värkar under förmiddagen idag men i perioder, bäddar, slemmar klart slem men inte jättesvullen, ungen jag känner i magen har inte flyttat sig och slutat sparka sen i lör middag, men jag känner den genom huden.

Skulle ni försöka känna i henne ifall det ligger en tvilling fel eller vänta till riktiga värkar och att hon slutar idissla,
har lamningsdag i dag enligt betäckningsdagen.

Har svårt att gå och att resa sig och ser riktigt trött ut men idisslar ibland, står i ensambox.

Som sagt var hur länge vågar man vänta??? Tack för svar MVH

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lamningsfrågor
« Svar #1 skrivet: 23 jan-17 kl 17:58 »
Jag skulle vänta tills hon verkar få ordentliga värkar. På det du beskriver verkar hon inte vara riktigt igång ännu. Om hon verkar få svaga värkar som inte riktigt vill ta hade jag känt försiktigt om hon är helt öppen eller inte. Om hon är det hade jag känt efter lamm annars avvaktat lite till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 5 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser