Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man av med ormbunkar?  (läst 24158 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Hur blir man av med ormbunkar?
« skrivet: 15 jul-10 kl 10:07 »
Har gotlandsfår, leicester och korsningar i liten besättning på ganska stenig mark på mindre än 4 hektar. Kan inte bryta vallen. Ormbunkar tar mer och mer plats i alla hagar. När jag putsar betena kommer ormbunkarna strax tillbaka. Fåren äter inga ormbunkar. Har någon ett tips hur man blir helt av med ormbunkarna? Finns det något djur som kan gå med fåren och beta av dem? Eller måste man dra upp alla tusen ormbunkarna med rötterna? Taxam för hjälp :)
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 10:42 »
Tja, gift är otrevligt, och jag vet inte hur effektivt det är på ormbunkar.

Men regelbunden nedskärning funkar, så har jag tagit bort några ormbunkar som var i vägen. Nu verkar du ju ha väldigt mycket ormbunkar, så hur man än väljer att göra så blir det en del arbete.

Jag hade nog valt att slå med lie, fåren ska ju ändå ses till dagligen, och om du då har en lie till hands och slår i typ 10 minuter, så borde du hinna slå ganska många ormbunkar. Fördelen är att lien inte behöver vara särskilt vass, så du kan troligen låta den hänga över staketet eller över någon trädgren mellan gångerna. Om man börjar tidigt på våren, och om varje planta slås ner minst var 3:e vecka, så borde de flesta vara döda, eller så försvagade att de går att dra upp, efter en säsong, allra senast efter två säsonger. Detta är det miljövänliga sättet som inte kräver mycket redskap. Däremot gäller det ju att inte ge upp halvvägs, då blir ormbunkarna snabbt lika starka igen.

Gräva upp dem är nog slitigt. Och tyvärr känner jag inte till något djur som gillar ormbunkar, vissa ormbunkar är tom giftiga.

Så alternativen är nog glyfosfat eller lien, vilket man väljer beror på filosofi och tålamod.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 13:10 »
Ja lie går finfint, men en trimmer/röjsåg är ännu bättre. Använd trimmersnöre så sliter du av växten på ett bra sätt. (eller dåligt sätt ur ormbunkens perspektiv.) Slå av strax under bladets fäste. Du får upprepa detta några ggr givetvis men det tröttar ut växten rejält.

Alternativt kan man köra över ormbunkarna med ringvält, men det förutsätter ju att de växer på relativt plan mark.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 13:54 »
Ormbunkar tycker inte om torrt... jag tog bort så mycket skugga jag vågande för fåren måste ha en del.

Lie är bäst och billigast tycker jag fast det tar många gånger innan de ger upp  :-\

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-10 kl 13:58 »
Vad är det för ormbunkar som menas, är det örnbräken? I såna fall har man det ganska svårt, för dom hänger ihop under marken med gemensamma rotsystem. Kapar man inte alla ormbunkarna så fortsätter de kvarvarande att skicka ner näring till rotsystemet, och då överlever det. Men även om man kapar alla, så kan man bli tvungen att göra det i flera år innan man tröttat ut dom helt.

Att fåren inte äter dom beror på att dom är giftiga, dom innehåller något nervgift. I Japan var rötterna en delikatess förr i tiden, men man fick sluta äta dom för att så många fick magcancer av dom  :-X

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-10 kl 14:59 »
hmm, känns lite som att jag ska svära i kyrkan..  o:) >:D

men det enklaste och smidigaste sättet att bli av med ormbunkar är att man penslar på lite Roundup på bladen..

är det så som "Hillbilly" skriver att dom likt kirskål och kvickrot sitter samman så behöver man bara pensla på var 3:e-5:e blad för att få tillräcklig effekt..
fördelen med att döda dom på detta sätt är att hela rotsystemet dör..

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-10 kl 18:59 »
Ormbräken, jo, jag har fört en ojämn kamp med dom i många år!
De blir slagna så ofta jag hinner, men det hjälper inte. Det som har bäst effekt är rejäla torkår :o :o

Sen fick jag veta att Ormbräkens rotsystem kan vara flera hektar stora och kan vara över 500 år gamla... :'( >:D >:D Då blev jag rejält upprörd. Inte undra på att jag inte rår på dom. Jag hade ett område där det växte ungek och björk. Jag tog ner träden enligt Länsstyrelsens rekommendation så att det bara var typ 45 st kvar/ha. Där växte genast massor av Ormbräken upp på bara några år. Rötterna hade legat o vilat och bara väntat på en chans att komma tillbaka.

Dessutom utsöndrar Ormbräkenrötterna något gift som gör att de komkurrerar ut de andra väterna runt omkring...
Man kan bara inte vinna!!

Jag drömmer om Round-up, men det kommer att kosta en förmögenhet och antagligen överlever de det också...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-10 kl 19:25 »
Dom är ruskigt frostkänsliga också, så kommer det en frostknäpp sent på våren eller tidigt på hösten så får dom problem. Men det är ju ganska svårt att styra  :P Nej, tyvärr är det nog bara roundup som biter på örnbräken

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-10 kl 09:34 »
Jag tror inte på varken lie eller röjsåg. De växer nämligen även i gräsmattan som klipps en gång i veckan eller åtminstonde varannan vecka. Ormbunkarna kommer glatt tillbaka - gång efter gång - år efter år. Tack för tipset med Round-Up. Jag provar det!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #9 skrivet: 16 jul-10 kl 09:41 »
De gamle slog av ormbunkarna med ett spö. Det tar flera år att få bort dem helt men det är det enda sättet om man inte vill använda gifter eftersom de gärna växer bland stenar och annan oländig mark. Med spömetoden hålls de åtminstone i shack.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #10 skrivet: 17 jul-10 kl 00:54 »
De gamle slog av ormbunkarna med ett spö. Det tar flera år att få bort dem helt men det är det enda sättet om man inte vill använda gifter eftersom de gärna växer bland stenar och annan oländig mark. Med spömetoden hålls de åtminstone i shack.
En gammal bilradioantenn fungerar ypperligt att slå av dom med  ;D

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 14:21 »
Behövs inte Round Up. Tricket med ormbunkar är att de inte skall slås av. De skall knäckböjas ned. På slät mark kan man krossa ned dem med jordvält. Då svälts ormbunkarna ut och ger upp efter ett par säsonger. Jag går alltså runt och småknäcker enstaka blad med fingrarna bara eller med större bestånd så vevar jag runt med ett spö. Större bestånd typ efter en avverkning är ett helsike. Traktor med jordvält?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 20:38 »
Behövs inte Round Up. Tricket med ormbunkar är att de inte skall slås av. De skall knäckböjas ned. På slät mark kan man krossa ned dem med jordvält. Då svälts ormbunkarna ut och ger upp efter ett par säsonger. Jag går alltså runt och småknäcker enstaka blad med fingrarna bara eller med större bestånd så vevar jag runt med ett spö. Större bestånd typ efter en avverkning är ett helsike. Traktor med jordvält?

Nja...
Jag fick arrendera ett stycke för många å sedan som var gammal betesmark som blivit förvuxet med skog. Massor med rösen etc. De avverkade det mesta av träden och högg även en hel del skog längre in. Allt virke togs ut via min blivande skogshage. När ljuset kom till så växte det upp massor med ormbräken. men inte på körvägen där virket tagits ut! Det delen av hagen var fri från ormbräken i de 12 år som jag arrenderade marken... Jag tror att det beror på att marken plattades till ordentligt när de körde ut virket... det kördes ut på vårvintern, inte en enda ormbräkenstjälk bröts av!

Jag undrar om det inte är så att vältning fungerar för att marken trycks till, inte för att stjälkar knäcks? ???  ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #13 skrivet: 27 jul-10 kl 20:49 »
Tror inte att marken blir så kompakt av det, då skulle inte andra växter trivas heller. Däremot kan det vara så att ormbunkens tillväxtpunkt, under marken, skadas så mycket att den dör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #14 skrivet: 28 jul-10 kl 06:54 »
Jag kör också knäckmetoden som ulfg beskriver, dock utan redskap. Vi har inga enorma mängder. Visst funkar det, men tar tid.
En annan taktik, som jag brukar på nässlor och tistlar också är att placera saltstenen på dessa ställen. dels påverkar saltet "positivt" + att djurens tramp på platsen stör växterna.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #15 skrivet: 30 jul-10 kl 15:31 »
Vi hade också ett elände med örnbräken i vissa hagar men fårtramp tar knäcken av dem. Birgits tips är bra.

Peter in Slovenia

  • Inlägg: 37
    • Övriga världen
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #16 skrivet: 30 jul-10 kl 15:56 »
Det som ni ser som ogräs ser andra som en resurs. Jag har plockat på beställning av krogar och fått 20 kr kilot + moms. Bland annat just örnbräken som ni talar om. Dessa har jag plockat på våren innan dom rullat ut sig och levererat färsk som råvara.
/ Peter
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #17 skrivet: 30 jul-10 kl 16:12 »
Det som ni ser som ogräs ser andra som en resurs. Jag har plockat på beställning av krogar och fått 20 kr kilot + moms. Bland annat just örnbräken som ni talar om. Dessa har jag plockat på våren innan dom rullat ut sig och levererat färsk som råvara.
/ Peter
Vad använder man dem till?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Peter in Slovenia

  • Inlägg: 37
    • Övriga världen
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #18 skrivet: 30 jul-10 kl 16:30 »
Bra fråga. Jag vet att dom tillreder den som grönsak men inte hur. En av kockarna berättade för mig att örnbräken är bland de vanligast förekommande grönsakerna i ostasien. Och att det bara är i sverige som den har klassats som giftig. Han antydde likheter med hur vi ser på murklor, giftiga läckerheter som nyttjas under en kort tid på året. Jag blev själv intresserad nu och ska pressa kockarna på mer information som jag sedan redovisar. Lägger också till en bild på örnbräken i mitt galleri så som den ser ut då den skördas.
/ Peter
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 16:33 av Peter i Bonäset »
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur blir man av med ormbunkar?
« Svar #19 skrivet: 31 jul-10 kl 11:10 »
Att tipsa om Round Up på Alternativ... måste ju vara som att svära i kyrkan  ;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser