Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 36614 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #80 skrivet: 31 jul-14 kl 20:42 »
Enligt den här tyska sidan http://www.motomobil.com/bremsschlauch-hinten,2669,45291100-7.html ser slangen ut så här.

Inte allt för mycket konstigheter ser det ut som. Mer uppgifter än längden får jag inte fram därifrån.
Inte allt för högt pris ändå. Kanske lika bra att beställa när jag ändå ska lägga in en liten order.
Men jag ska allt göra något försök till med värme innan jag ger upp.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #81 skrivet: 31 jul-14 kl 23:30 »
Hallå Radar! Om du ska värma loss bromsrörsnippeln så kan det smälla.  :o
Det jag menar är att bromsslangen har en benägenhet att explodera om det blir för hög temperatur vid värmningen, även om den är avklippt. Har hänt mig många gånger och senast förra veckan då jag hjälpte grannen att byta bromsslangar fram på hans 945:a. Dock är det bra med värme för då får man oftast loss det mesta, även trilskande bromsrörsnipplar. :)
If it doesn't work, chrome it!

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #82 skrivet: 01 aug-14 kl 00:18 »
Tack för varningen.
Jo, jag har läst i olika forum om att det inte är ovanligt med den händelseutvecklingen.
Jag tänkte försöka att avleda värmen i någon mån från att gå ut i slangen genom att klämma fast en tång eller något precis före slangen. Förhoppningsvis kan det avhjälpa det fenomenet.
Men det blir inte av förrän tidigast söndag eftermiddag. Mitt schema säger att jag bara ska jobba, äta, sova tills dess.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #83 skrivet: 13 aug-14 kl 19:44 »
Det där gick ju alldeles utmärkt. Slangen är lossad. Nu ska jag ta med den till någon reservdelsfirma och jämföra utbudet. Det skulle vara praktiskt om den finns i standardsortimentet. Det lär ju vara fler än jag som vill byta slang.

Fäste en svetstång av den minsta storleken och värmde på ordentligt. Ingen explosion.  ;D. Kamerans blixt "dödade" ljuset från lågan.

Efter ett tag satte jag en liten rörtång på nippeln och U-nyckel på slangdelen och lossade utan något större besvär. Ser inte ut som någon konstig gänga. Verkar vara samma som de andra rörnipplarna.

Verkar vara samma gänga på bakdelen.


Ps.
Titta på de första minuterna på den här filmen http://www.veteranbilstv.se/VMJonkoping2014.html. Förresten hela filmen är värd att se. På min dator lyckades jag inte spela filmen maximerat läge.  Ds..
« Senast ändrad: 13 aug-14 kl 20:04 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #84 skrivet: 15 aug-14 kl 13:07 »
Ja se där ja, det gick ju bra det där. :)
Tror inte att de ska vara något problem att få tag i bromsslang.
Trevlig film. :)
Själv så ska jag besöka Eskilstuna Veterandag den 23-24/8.
Hoppas på hyfsat väder.
http://www.eskilstunaveterandag.se/
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #85 skrivet: 18 aug-14 kl 10:40 »
Bromsslangen finns att köpa hos reservdelsfirmorna. Art.nr 32.960. Vad den passar till vet jag inte. Den är ca 2,5 cm kortare än originalslangen, men det borde inte ha någon betydelse tycker jag. Ska man se på priset hade det blivit billigare att beställa. Jag betalade 424 Kr för slangen och ett monteringsclips. Jag bryr mig inte om att returnera slangen.

Nu har jag även beställt grejer från tyskland. Om jag förstod det hela rätt var det ett 2-pack på bakre hjulcylindern. I så fall blev ju priset acceptabelt ändå. Räknar med att ha paketet om ca 10 dagar, så får jag se då vad det innehåller.
Det hade väl kunnat gå snabbare om jag haft paypal eller betalat i förskott med kort, men jag föredrar att göra en banköverföring när fakturan kommer.

Jag har tittat lite på kostnader som tillkommer. Batteri ska kosta ca 900 på batterilagret, som har en lokal filial i östersund. Två besiktningsdäck ca 300 på skroten. Om jag kan använda några begagnade rörbitar och ljuddämpare från de bilar som står på gården krymper prislappen radikalt. Så det blir nog en provbesiktning i alla fall om ett par månader.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #86 skrivet: 30 aug-14 kl 18:18 »
Mina grejer kom med posten i går. 11 dagar från beställning till leverans. Jag tippade inte så dåligt.
Min första tolkning var rätt ändå. Det var bara en hjulcylinder, så de är rätt så dyra. Totalt med frakt och bankavgift 1487,53 sKr. Så småningom kommer jag väl att byta ut de andra också.
Till veckan kanske jag orkar med några timmar i garaget igen. Då har jag mänskliga arbetspass på bara åtta timmar/dag. Morronpass, så jag har eftermiddagarna på mig.

För tillfället känns det rent allmänt motigt. I måndags kväll när vi åkte hem var det en räv som bestämt sig för att ta självmord. Den slog sönder lite grejer i fronten, bucklade till kylaren lite och krökte nåt styrstag en aning. Bilen är fullt körbar, men risken finns att försäkringsbolaget vill skrota bort bilen. Jag vill inte tvingas leta efter en annan bil nu igen. Köpa bil vill jag göra när det dyker upp ett klipp, och inte av tvång. Vi får besked i början på veckan. I värsta fall kanske man kan få gjort en ny skadevärdering och låta kylaren vara, den är fortfarande hel.
Jag tycker att om nu räven var så less på livet hade den väl kunnat springa fram 45 minuter tidigare, när jag åkte förbi på samma sträcka med taxibussen. Dels hade skadorna förmodligen då blivit mindre och så hade jag sluppit bekymmer.
Är det någon som kan gissa var det hände?
..............................................

Jo, på den på forumet nu välkända sträckan mellan Kläppe och Mosjön. Alltså den bit på ca 3,5 km som jag två gånger kört av vägen förut, vilket jag nämnt tidigare.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

andtol

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #87 skrivet: 31 aug-14 kl 20:45 »
Bruksbilar vill man att de ska fungera. Bara fungera.

Jag lider med dig!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #88 skrivet: 01 sep-14 kl 10:19 »
Ja det var ju ett riktigt häftigt pris för en hjulcylinder.
Är hjulcylindrarna i så dåligt skick att det inte går att renovera dem?

<Toll> Detta är ingen bruksbil, utan en veteranbil under renovering.
If it doesn't work, chrome it!

andtol

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #89 skrivet: 01 sep-14 kl 10:37 »
<Toll> Detta är ingen bruksbil, utan en veteranbil under renovering.

 ???

Då verkar det konstigt att försäkringsbolaget ska skrota den.

Jag tror Radar pratar om en annan bil som krockat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #90 skrivet: 01 sep-14 kl 12:24 »
???

Då verkar det konstigt att försäkringsbolaget ska skrota den.

Jag tror Radar pratar om en annan bil som krockat.

Javisst så är det ju. Ber om ursäkt, jag missuppfattade dig.
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #91 skrivet: 01 sep-14 kl 15:01 »

Jag uttryckte mig tydligen lite otydligt senast. Jag var nog trött, så skallen inte fungerade riktigt.
Det var bruksbilen som fick närkontakt med räven.

Det var lite mer än hjulcylindern jag hade beställt, men dyr var den. Man får helt enkelt köpa där det finns.

Dichtung Ansaugkrymmer & Auslasskrymmer  15,40 €
Radbremszylinder hinten (Bremsleitung-Anschlussed 14 mm) 85 €
Radbremszylinder hinten Bremsleitungsadapter (M10 auf m14) 6,90 €

Vänster bak gav jag upp att försöka fixa. De andra fungerade tillfredsställande senast jag hade bilen igång. Det bör väl vara drygt tre år sedan nu, men jag vill nog så småningom ha nya grejer till bromseriet även om de nuvarande klarar en besiktning. Det ser ut att kunna bli en riktig veteranbesiktning framöver. Nästan 30 år sen den senast lyckades ta sig igenom nålsögat.

"Besiktningsuppgifter
Senast godkända besiktning: 1985-02-06"

Kanske blir jubileum ;D

I dag tänker jag bara pyssla med lite annat här hemma. Jag har bl.a. lite olika vin som måste pysslas om lite, och montera lite extra utomhusbelysning mm. Och lite nätpoker som rekreation.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Persa

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #92 skrivet: 28 sep-14 kl 17:20 »
Hej Radar.
Jag hade en gammal Taunus P5:a från -65 eller -66 för ett antal år sedan. Till den kunde jag köpa de bakre hjulcylindrarna på mekonomen. Minns att det var samma som till någon äldre BMW. Har ingen aning om det är samma som till din, men det kan ju vara värt att kolla upp iaf. Priset var ingenting i närheten av vad du fick betala för hjulcylindern.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #93 skrivet: 07 maj-15 kl 16:46 »
Så var det dags att gräva fram den här tråden igen.
Sent, mycket sent svar till "Persa". Jag har undersökt saken och bromscylindrarna från de årsmodellerna passar tydligen inte.
Förresten, jag undrar om inte jag känner dig?

Jag tappade totalt motivationen att fortsätta jobbet med Lill-Vicke i höstas. Den där självmordsbenägna räven.........
Nu är det i alla fall på gång igen.

För att slippa släpa fryskänsliga färger och liknande har jag förvarat sånt i ett gammalt kylskåp med en frostvakt inställd på ca 10 plusgrader. Det har fungerat ypperligt i vinter. Enligt termometern har det legat på mellan 8 och 12 grader. Om "Persa är den jag tror har du sett det där kylskåpet många gånger, fast på en annan plats.

För ett par veckor sedan började jag borsta svetsningarna med en mässingborste. Än så länge bara på förarsidan. Det finns mycket golv att borsta.

Och kletade på karosserikitt i skarvarna.

Jag rekommenderar verkligen att använda t.ex. gummihandskar eller något. Det fäster verkligen på händerna, nästan omöjligt att få bort.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

andtol

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #94 skrivet: 07 maj-15 kl 17:03 »
Heja! Välkommen tillbaka! ;)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #95 skrivet: 07 maj-15 kl 17:04 »
I samband med att jag i dag bytte till sommardäck på bruksbilen blev det lite pyssel.
På det långa längsgående bromsröret är det några tvära böjar. Troligt är att jag kunnat böja röret utan att platta till det, men för att gardera mig gjorde jag ett slags böjverktyg.

Med min värdelösa hålsåg sågade jag ut två runda bitar ur en bit spånskiva.
Och borrade upp centrumhålen till 8 mm.

Satte i en bult och drog ihop bitarna. Som synes fick jag lägga till några distanser, eftersom gängningen inte räckte till.
Monterade det i pelarborren och liksom svarvade med ett frässtål i dremelkopian. Båda maskinerna alltså igång samtidigt.

Slipade med sandpapper och en träbit som mothåll. Borrmaskinen igång även då.

Med ett 4,8 mm frässtål svarvade jag ett spår i klossen. Jag klarade naturligtvis inte av att hålla stålet stilla så det blev ca 6 mm brett.

Nu är middagen klar, så jag återkommer när jag ätit och druckit kaffe.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #96 skrivet: 07 maj-15 kl 18:30 »
En provbockning med det gamla röret.
Röret lägger jag på plant underlag, lägger klossen över med röret i spåret. Trycker med högerhanden och med vänstern böjer jag upp röret runt klossen.

Det ser jättebra ut.

Med gamla röret som mall böjer jag till det nya. Inte tillstymmelse till att ha plattat till det någonstans.

Jag fick tag på begagnade däck på fälg. Något högre profilhöjd, men det gör nog bara att hastighetsmätaren visar mer rätt. ;D.
Fälgarna passar naturligtvis inte, men det gör ingenting. En kille i grannbyn med däckmaskiner meddelade nyss att de är klara för avhämtning.

För övrigt har jag köpt lite avgasrör och en ljuddämpare. Det måste jag försöka bygga ihop på söndag.
Annars tror jag att det bara är ett nytt batteri som ska köpas in nu. Enligt schemat ska jag besikta v.21. Någon tvåa räknar jag med. Bl.a. spindeln vänster fram, den har jag helt glömt bort tills nu.

Lite andra funderingar har jag tagit elektronikforumet till hjälp. http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=76959
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #97 skrivet: 07 maj-15 kl 21:47 »
På tal om tråden på elektronikforumet, så finns det färdiga spänningsdubblare från 6 till 12 V. Bl a tillverkade Blaupunkt sådana på 70-talet, då det fortfarande fanns många 6 V-bilar i trafik men de hade slutat tillverka omkopplingsbara bilradio.

När det gäller att bara hålla den i drift då bilens generator laddar så är det mycket lätt gjort om bilen har likströmsgenerator. I så fall är det bara att du matar den från plusledningen mellan generator och laddningsregulator (märkt D+ eller 61 om märkningen följer tysk DIN-standard). Tack vare bakströmsrelät i laddningsregulatorn blir den spänningslös då generatorn inte laddar. Skulle du ha växelströmsgenerator, vilket är mycket sällsynt på 6 V-bilar, så kan du styra spänningsomvandlaren via ett relä matat från D+ på laddningsregulatorn (samma ledning som går till laddningslampan).

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #98 skrivet: 08 maj-15 kl 13:53 »
at torbjörn:
Vi får se vilken lösning jag använder när det väl blir dags. Första tiden antar jag det blir något provisoriskt med ett 12v-batteri man får ladda upp mellan åkturerna.

Besiktning beställd ! !
Fredag 22:a maj kl.15.00.  Det börjar bli smått om tider den veckan, så det var dags att boka.
Den 23:e är det Springmeet i Östersund. Jag jobbar natten mot lördag, så själva meetingen blir jag inte med på.
Men cruisingen under kvällen/natten siktar jag på att delta.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #99 skrivet: 11 maj-15 kl 19:07 »
Inte helt oväntat kom det saker emellan i går. Av någon anledning gör det ofta det för mig. Jag blev erbjuden gratis ved, kluven och klar. Så det var bara att omprioritera och åka och hämta ved i stället.
Hjulen kunde jag i alla fall hämta och sedan var det att börja varva ner och lägga sig att sova. Började jobba 05:00 i morse och efter ett arbetspass på drygt 12 timmar känns jag inte orka göra något i kväll.
Ett batteri http://www.batterilagret.se/product/1247-77-ah-startbatteri-deka-6v.aspx fick jag tillfälle att köpa i dag.
När jag kom in i butiken ser jag att det är en gammal bekant som jobbar där. Han gav mig 15% rabatt, tack för det.
I och med detta svängde jag in på en annan affär och köpte en liten gul rosenbuske och en jordgubbsplanta till min sambo.

Tänk på rabatten, he he.

14:e till 17:e är jag ledig. Då blir det till att ligga i. 15:e kommer en kompis som vill hjälpa mig att lägga in mattan, så jag har en hel del att förbereda innan dess. Om inte det har uppstått något allvarligt fel, de här åren när bilen stått ska tidsplanen kunna hålla.
Håll tummarna nu allihop!
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser