Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävdjup platta på mark?  (läst 3546 gånger)

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Grävdjup platta på mark?
« skrivet: 27 nov-15 kl 08:27 »
Hej,

Jag bor i Skåne (frostdjup c:a 1,1 m) på morän och undrar hur djupt man ska gräva för att lägga en platta på mark. Man pratar ju hela tiden om frostfritt djup, men sen ser man ritningar där de bara grävt 35-40 cm djupt (+ lite extra för dräneringen). Ska det vara frostfritt under voten och längre under inomhusgolvet eller kan det vara 35-40 även under voten? Med grävdjup menar jag där orörd mark slutar och som man sen lägger på t ex fiberduk, makadam, isolering etc.

Tacksam för svar :-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Grävdjup platta på mark?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 09:15 »
1,1m till frostfritt djup på morän i Skåne låter mycket. Jag hade gissat på max hälften.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Grävdjup platta på mark?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 09:32 »
I Norrlands inland skalar vi av matjorden och gräver minimalt för grus och isolering.
Ibland är minimalt = ingenting och sedan fyller man upp mot plattan på utsidan, för att få marken att luta ifrån huset.

När vi pratar om frostfritt, menar vi hur djupt vattenledningar ligger för att inte frysa.
Vi brukar räkna 2 meter, men ibland fryser det ändå om det går en väg över. Jag grävde 4 till 5 meter under vägen.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Grävdjup platta på mark?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-15 kl 10:25 »
Är det bra mark under så räcker det ofta att skala av matjorden nån halvmeter.  Det kan ju variera lite i den fläck man håller på med, så på nåt ställe kanske det är lite mer, och nånstans lite mindre.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser