Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering i timmerhus?  (läst 45470 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #20 skrivet: 20 jan-12 kl 19:42 »

Men det är inte säkert att det är historiskt korrekt att ha timmerstommen bar inne i huset.

Med nästan all säkerhet inte.

Och ska man inte ha bara timmerstommar så gör treetexen inte någon skada där den sitter heller. Om den sitter dikt an timret vill säga, så det inte är någon uppreglad historia.
« Senast ändrad: 20 jan-12 kl 19:46 av Lopt »

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #21 skrivet: 20 jan-12 kl 19:45 »
Men det är inte säkert att det är historiskt korrekt att ha timmerstommen bar inne i huset.


Nix. I vårt fall så är det enbart köket som är så. Det är utan golv också. Båda delar pga tidigare ägares pyssel (ja, den där mineralullen, och fuktskadad parkett och lite annat okul)i just det rummet. Resten av nedervåningen är lerklinad. Finfint som tätning, dock lite överkurs för att göra om.. Köket kommer istället att få pärlspontpanel. För egen del är det dock inte nödvändigt att det blir helt historiskt korrekt, bara det passar huset..

ett tips på bra litteratur är den nyligen utgivna boken "Energiboken" utgiven av Svenska Byggnadsvårdsföreningen i samarbete med Energimyndigheten.Där beskrivs hur man energieffektiviserar gamla hus med rätt metoder för att undvika framtida problem.författare är olika experter inom sina områden.
Boken kan köpas genom www.byggnadsvard.se    Har den själv o är lite husbibel just nu,tänk vad enkelt det är att slå ner mineralullstalibanerna när man har ny fakta om hur dåligt det systemet är. Ulf


Låter helt klart som en bok att införskaffa!
« Senast ändrad: 20 jan-12 kl 19:48 av Fru Jansson »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #22 skrivet: 20 jan-12 kl 19:48 »
Det är inte svårt att lerklina, här i Skåne så har regionmuseet haft gratis kurser i detta, kolla med ert länsmuseum, så kanske det finns kurser i er närhet också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #23 skrivet: 20 jan-12 kl 19:49 »
Rådet att bo i huset en vinter innan ni gör något är klokt!

Men det är inte säkert att det är historiskt korrekt att ha timmerstommen bar inne i huset. Jag har oxå en 1800-talstimmerkåk, och där är det först timmerstommen, sedan ett lager lerklining av något slag (som bl.a. innehåller koskit!) och sedan ett antal lager tjocka och färgsprakande tapeter. Sen på 60-talet slog någon på tretex ovanpå hela rasket, precis som på ert hus, och så ytterligare mera tapetlager. Vi har skruvat upp gips (inte så gammeldags, feståss)på tretexen och sedan kommer vi fylla på med tapeter i gammal stil...flera lager blir det nog så småningom :P .
det historiskt korrekta,i allfall 1800-tal o framåt är lerklining alt pappspända väggar,trävirke direkt var ett fattigdomstecken o förekom bara i sådana stugor.har också sett exempel där man klistrat papper direkt på stockarna o målat,i drängstugor hittar man ofta tidningspapper direkt på stocken,men förutom dekorationsvärdet var det nog mest för att förhindra att vägglössen skulle ha springor att gömma sig i. ulf

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #24 skrivet: 20 jan-12 kl 21:01 »
TACK ALLA för bra info och tips!

Vi får helt enkelt leva in huset och se hur det uppför sig :) Men ett lager med ekofiber i golvet på plan 2 är nog ett måste då huset är i dalarna, kalla vintrar. Just nu är det mest mössen på vinden som har glädje av alla värme...

Tips om VAR jag kan köpa ekofiber vore mycket uppskattat! Jag kollade upp Bauhaus, men jag såg inget sådant på deras hemsida, men jag skall ringa dem och kolla. Har väl också tänkt att ringa en bunt företag som sysslar med detta nästa vecka för att komma fram till hur jag skall göra.

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #25 skrivet: 20 jan-12 kl 21:08 »
TACK ALLA för bra info och tips!

Vi får helt enkelt leva in huset och se hur det uppför sig :) Men ett lager med ekofiber i golvet på plan 2 är nog ett måste då huset är i dalarna, kalla vintrar. Just nu är det mest mössen på vinden som har glädje av alla värme...


Ge sig sedan på det ihopsjunkna sågspånet i plan ett. Om vinden kommer in och får fritt spelrum precis under golvbrädorna känns det inget vidare.
Själv hade jag nog faktiskt föredragit att fixa med det först, fast bara för att det är luft under golvet behöver det inte betyda att det är drag in i utrymmet. Bo in och känn...

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #26 skrivet: 21 jan-12 kl 00:07 »
T

Tips om VAR jag kan köpa ekofiber vore mycket uppskattat! Jag kollade upp Bauhaus, men jag såg inget sådant på deras hemsida, men jag skall ringa dem och kolla. Har väl också tänkt att ringa en bunt företag som sysslar med detta nästa vecka för att komma fram till hur jag skall göra.


http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/isolering/trafiberisolering.html
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #27 skrivet: 21 jan-12 kl 08:19 »
Tack för länken! Det tråkiga är ju att det är dubbelt så dyrt än vanligt isolerings material.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #28 skrivet: 21 jan-12 kl 08:28 »
Ja, naturliga isoleringsmaterial är dyrare, men träull är mycket billigare än t ex lin eller hampa. Och om man får en fuktskada slipper man byta allt material, som man får om man har stenull. Man hittar skadan snabbare, och riskerar inte följdskador på andra delar av byggnaden. Så ser man det så är naturliga isolermaterial en ganska billig försäkring mot framtida skador på byggnaden och därpå följande stora kostnader.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #29 skrivet: 21 jan-12 kl 08:30 »
Tack för länken! Det tråkiga är ju att det är dubbelt så dyrt än vanligt isolerings material.


Jag har kört med Bauhaus Vital-isolering på ett rum och det är en dröm att jobba med, men som du säger skiter man blod efter att man betalt fakturan..
En bekant skulle isolera hela huset med hampa-lösull, vet ej var han hittade det men detta googlade jag snabbt fram. Kanske kan vara nåt att räkna på.

http://www.hampvaruhuset.se/bygga-och-bo-med-hampa/svensk-losull/hampaisolering-svensk-langfibrig.html

Ps. Bauhas säljer bara träfiber på skiva. Skulle nog rekommendera lösull hellre, särskilt när det gäller gamla hus. Det tar mycket tid att klippa till bitar, få skarvar överlappande och annat när man jobbar med skivor. Allt sånt slipper man med lösull, fyll facken och försegla.
« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 08:34 av kackelmann »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #30 skrivet: 21 jan-12 kl 09:46 »
Tack för länken! Det tråkiga är ju att det är dubbelt så dyrt än vanligt isolerings material.

du kan kolla www.cremab.se  Man kan tycka att  kostnaden är stor jämfört med billig mineralull (lambda 37 är dåligt värde,byggmax kvalite) men om du tänker på vad det kan kosta att byta stockar o sanera efter mögel efter en felaktig materialanvändning så är i längden det alternativet billigt.Mååånga timmerhus har rötat ner efter mineralullsisoleringar.
Ulf

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #31 skrivet: 21 jan-12 kl 12:53 »
Tack igen för era tankar och tips!

Ja, det är helt klart värt den extra pengen. Få se om jag köper skivor eller om någon får komma med en maskin...

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #32 skrivet: 21 jan-12 kl 15:52 »
Då har jag en till fråga som verkar vara svårbesvarad.

Det gamla sågspånet som ligger som isolering i golvet på plan 2 är full av gammal och ny musskit, möss bor där uppe. Är det ofarligt att låta det ligga kvar eller måste jag ta bort det?

Jag kommer inte ha råd med att hyra in en sanerare som suger upp "skiten", så vad gör man?
Min ursprungliga plan är att ha mask och gummihandskar, öppna fönstren på båda sidorna av huset, och skotta försiktigt i allt spån och skit i svarta sopsäckar och begrava spånet i skogen på tomten. Är detta vansinne eller en hållbar lösning? :D

Uppskattar alla inlägg!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #33 skrivet: 21 jan-12 kl 15:57 »
Klart att du kan sopa upp sågspånet själv, det behöver inte ens grävas ner, det kan användas i komposten.

Är det en massa möss och musskit i isoleringen så bör man ju se till att få bort det, och att täta med mussäkert nät så att de inte kan ta sig in i isoleringen igen. Isolering med musgångar isolerar dåligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #34 skrivet: 21 jan-12 kl 15:59 »

Min ursprungliga plan är att ha mask och gummihandskar, öppna fönstren på båda sidorna av huset, och skotta försiktigt i allt spån och skit i svarta sopsäckar och begrava spånet i skogen på tomten. Är detta vansinne eller en hållbar lösning? :D

Uppskattar alla inlägg!

Så hade jag gjort, typ och fixat musproblemet.

Loki

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #35 skrivet: 21 jan-12 kl 17:02 »
Det ska ju va farligt att andas in dammet, men med mask så ska det funka :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #36 skrivet: 21 jan-12 kl 17:07 »
Då har jag en till fråga som verkar vara svårbesvarad.

Det gamla sågspånet som ligger som isolering i golvet på plan 2 är full av gammal och ny musskit, möss bor där uppe. Är det ofarligt att låta det ligga kvar eller måste jag ta bort det?

Jag kommer inte ha råd med att hyra in en sanerare som suger upp "skiten", så vad gör man?
Min ursprungliga plan är att ha mask och gummihandskar, öppna fönstren på båda sidorna av huset, och skotta försiktigt i allt spån och skit i svarta sopsäckar och begrava spånet i skogen på tomten. Är detta vansinne eller en hållbar lösning? :D

Uppskattar alla inlägg!

Nja...   Jag skulle köra spånet till återvinningen då det förekom att man blandade kalk och annat otäckt i det för att hålla det friskt och musfritt. 
Tänk sanering så har du dina säkerhetsåtgärder klara.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #37 skrivet: 21 jan-12 kl 17:30 »
Nja...   Jag skulle köra spånet till återvinningen då det förekom att man blandade kalk och annat otäckt i det för att hålla det friskt och musfritt. 
Tänk sanering så har du dina säkerhetsåtgärder klara..
Är det bara kalk i sågspånet så är det knappast något problem efter all denna tid. Den lär vara släckt och ofarlig. Och utmärkt att använda på försurad odlingsmark. Men visst, man ska ta det säkra före det osäkra, man hade en annan inställning till farliga kemikalier förr. Men då är det inte ev kalk man ska vara rädd för, snarare insektsmedel och liknande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #38 skrivet: 21 jan-12 kl 20:15 »
Jag håller med. Skotta ut det själv men köp en bra skyddsmask och inte de där aldra billigaste som släpper igenom allt. Själv använder jag en halvmask av gummi med utbytbara filter av fabrikat 3M. En bättre sortens pappersmask med ventil kan väl duga men de måste bytas ofta.

För att effektivisera kan man låna en traktorkärra och bygga en enkel ränna av byggplast en bit ned från ett fönster och skyffla ut fyllningen genom fönstret direkt på kärran. Man kan använda skottkärra uppe på vinden och tippa ut genom fönstret. Kalkblandat sågspån är ganska ofarligt för miljön om du dumpar det på något vettigt ställe.

Jag tycker att du skall använda lösull i bjälklagen. Vital är både dyrare och vedervärdig att skära till. Här i trakten är det problem med oseriösa entreprenörer så jag skulle absolut göra det arbetet själv. Entreprenörerna vill ju använda minsta möjliga mängd råvara så de gör isoleringen så lös som möjligt och efter en tid sjunker den ihop och det blir en glipa under golvet.  Vissa järnhandlar har små blåsmaskiner som man får låna om man köper ullen där. Det är två personers arbete. En fyller i tratten och  den andra sköter slangen och så kör man. En annan metod är att röra upp den hårdpackade ullen med en bruksvisp i en stor borrmaskin.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

  • Gäst
SV: Isolering i timmerhus?
« Svar #39 skrivet: 21 jan-12 kl 20:22 »
En annan metod är att röra upp den hårdpackade ullen med en bruksvisp i en stor borrmaskin.

Provade det på Termoträ. Gick inte alls bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 4 användare
Efwa, addebadde, beekeepern, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser