Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcka med gräsklipp  (läst 3807 gånger)

Camilla

  • Gäst
Täcka med gräsklipp
« skrivet: 11 feb-04 kl 02:13 »
Läser i flera inlägg här, och även i böcker och trädgårdstidningar, om att täcka med gräsklipp i odlingarna. Hur lyckas ni med det? Jag har provat, men det slutar med att det växer gräs i landen!
Vad gör jag för fel? Klipper jag gräset för sällan så det är för mycket frö med i klippet, eller lägger jag på för tunt lager? Hur gör ni?

Camilla

Wargen

  • Inlägg: 11
  • Äter inte kött, fågel, fisk och skaldjur...
    • Gotland
    • Veckans Wargbett
Re:Täcka med gräsklipp
« Svar #1 skrivet: 11 feb-04 kl 10:59 »
Citat:
Klipper jag gräset för sällan så det är för mycket frö med i klippet, eller lägger jag på för tunt lager?
Svar: Jag brukar klippa ca en gång per vecka, då hinner det inte bli så mycket frö, bara från riktigt lågväxande arter möjligen...sen lägger jag på minst 5 cm tjockt lager. Men vissa växter tar sig upp genom täcket ändå, t.ex. tistlar, så man får gå över det hela och dra upp sånt.
Som man sår får man skörda...

zaaritha

  • Gäst
Re:Täcka med gräsklipp
« Svar #2 skrivet: 11 feb-04 kl 21:36 »
Hej Wargen!
Jag har kört m gräsklipp i rabatter i flera år nu o mestadels funnit det positivt. Men, det bör va´ganska tjockt täcke!
Som föreg. svar säger, så kommer tistlarna upp ändå......
M-B ( zaaritha )

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Täcka med gräsklipp
« Svar #3 skrivet: 14 feb-04 kl 21:05 »
Jag tror att det dels kan bero på frön som kommer med gräsklippen, dvs som du lägger dit med täckningen, men kanske också på frön som kommer flygande med vinden. Är gräslagret för tunt eller om du lägger lite för sällan (så jorden tittar fram mellan gångerna) är det ju ypperliga groningsförhållanden. Det kan också vara kvickrot som sprider sig med rötter - det biter inte täckning på.

Jag använder gräsklipp från gräsmattan, det brukar inte innehålla frön. Jag klipper visserligen inte så ofta som Wargen, men med handjagare blir det ganska ofta ändå. Hur tjockt lager man ska lägga får man prova sig fram till. Blir det för tjockt blir det bara grön gegga av det, och blir det för tunt gror ogräset. För tunt är lättare att göra något åt - bara lägga på lite till så jag är nog lite pipplig med att inte lägga för tjockt. Lägger hellre lite oftare.

Rotogräs kommer som sagt upp rakt igenom marktäckningen (såvida den inte är markduk eller presenning) men det blir ju ändå mindre att rensa än om man hade haft allt fröogräs också...

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Larsson

  • Gäst
Re:Täcka med gräsklipp
« Svar #4 skrivet: 21 feb-04 kl 00:42 »
Du måste ha ett tillräckligt tjockt lager och det kan ibland vara svårt att få ihop tillräckligt mycket gräsklipp, men det går egentligen bra med vilket organiskt material som helst, bara det är rejält tjockt d.v.s. c:a 15-20 cm (det sjunker ihop efter ett tag och blir ungefär 5-10 cm).
Litteraturtips:
"Den arbetsfria trädgården" Ingrid Olausson - Ruth Stout  utgiven 1979 på Rabén Sjögren
"Odla orientaliskt" Lena Israelsson

martin gustafsson

  • Inlägg: 15
Re:Täcka med gräsklipp
« Svar #5 skrivet: 06 jul-04 kl 21:36 »
Ett till boktips är:
"Boken om marktäckning -och om odling i sand" av Nils Åkerstedt

/martin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 5 användare (1 dolda)
Jon.b, xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser