Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostohyra?  (läst 2038 gånger)

svebob

  • Inlägg: 63
kompostohyra?
« skrivet: 22 maj-05 kl 16:48 »
jag har fullt av små vitgula klotformade djur imin kompost. Dom är ca en halv mm i diameter, påminner om små fästingar......
Är det någon som vet vad detta kan vara??

cissi

  • Gäst
Re:kompostohyra?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-05 kl 10:12 »
Det låter som kvalster av något slag. Prova att ändra något i komposten om de besvärar dig. Jag har en maskkompost under diskbänken och faunan i den varierar avsevärt beroende på vad man stoppar i och hur vått det är. T.ex. försvann enkyträerna då det åkte i lite äggskal, och små röda kvalster med mera kaffesump.

Mvh Cecilia

svebob

  • Inlägg: 63
Re:kompostohyra?
« Svar #2 skrivet: 27 maj-05 kl 14:35 »
det är inte fästing ungar då, jag vet inte hur dom ser ut.....

cissi

  • Gäst
Re:kompostohyra?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-05 kl 13:18 »
Fästingungar är det säkert inte - det finns inte så många lämpliga värddjur för dem i en kompost....

Mer om fästingar (risk för störd nattsömn):

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.4.18fc9baff6275048180001564.html

Mvh Cecilia


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser