Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kajorna tar mina bigarråer  (läst 1492 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Kajorna tar mina bigarråer
« skrivet: 04 jul-15 kl 11:29 »
I år är det äntligen frukt på mitt bigaråträd. Det brukar vara några enstaka kart eftersom blomningen alltid blåser bort. På något sätt har visst någon insekt trotsat årets stormar.
Allt frid och fröjd om det inte vore för att kajorna roar sig med att alltid äta upp de vanligen få bären långt innan de är mogna. I år vill jag ha bären själv men jag vet ite hur jag ska  skydda dem. Trädet är, trots sin ungdom, som alla sådana träd högt och än så länge rätt spretigt. Bärnät faller bort som alternativ pga detta. Jag har för mig att jag läst att CD-skivor ska skärmma bort fåglarna. Är det någon som testat det? Finns det någon annan vettig metod att använda?
Genbank för Gotlandshöns

Gilbert

  • Gäst
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #1 skrivet: 04 jul-15 kl 11:57 »
Sätt nät och verka preventivt året om, här finns inga Alikor, alla har bara försvunnit ... Flyttat .. Eller nåt sånt ..,

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #2 skrivet: 04 jul-15 kl 12:14 »
Jag kan inte sätta nät, då slår jag ihjäl mig. Jo det går om jag hyr skylift. Trädet är högt och spretigt
Genbank för Gotlandshöns

Gilbert

  • Gäst
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #3 skrivet: 04 jul-15 kl 12:21 »
Har du hagelbössa? (Min universal lösning på många problem).

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #4 skrivet: 04 jul-15 kl 13:53 »
Numera så finns det sötkörsbär ympade på lågväxande stam, så att man kan få nät över

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #5 skrivet: 04 jul-15 kl 15:46 »
Tror inte att vare sig grannar, kommun eller polisen skulle bli så överdrivet imponerande av det (ja och så var det ju brist på hagelbössa också.
Kanske skulle plocka upp kajan som ligger död vid vägen ett par kvarter hemifrån och hänga upp den i trädet.
Genbank för Gotlandshöns

andtol

  • Gäst
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #6 skrivet: 04 jul-15 kl 16:11 »
Tror inte att vare sig grannar, kommun eller polisen skulle bli så överdrivet imponerande av det (ja och så var det ju brist på hagelbössa också.
Kanske skulle plocka upp kajan som ligger död vid vägen ett par kvarter hemifrån och hänga upp den i trädet.

Tillsammans med cd-skivor kan det nog fungera! Testa!

Gilbert

  • Gäst
SV: Kajorna tar mina bigarråer
« Svar #7 skrivet: 04 jul-15 kl 16:19 »
Ta och ladda ner viltappen och spela upp någon rovfågel!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser