Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mästarrot  (läst 720 gånger)

värmland

  • Inlägg: 1
    • Värmland
Mästarrot
« skrivet: 07 jun-16 kl 21:10 »
Hej,
Har ett bestånd av mästarrot i grönsakslandet.
Kommer ursprungligen från en säter mellan Värmland och Dalarna.
Skulle vilja ha tips på hur man kan använda den, är ju ursprungligen en läkeväxt.

bild - se denna hemsida
http://tradgard.ifokus.se/articles/4d715f31b9cb46222106feca-masterrot
Hälsningar, Elisabeth, Värmland

Oodles of Joy

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Mästarrot
« Svar #1 skrivet: 01 jul-16 kl 14:31 »
Jag Googlade "mästarrot" och det här inlägget var på första plats!  ;D

Jag försökte få reda på vad man har den till, etc. Ser att man kan köpa som tillskott. Från (Engelska) Wikipedia:
Citera
Austrian medicine internally (as tea, liqueurs and wine) and externally (as fumigation, tincture or incense) for treatment of disorders of the gastrointestinal tract, skin, respiratory tract, cardiovascular system, infections, fever, flu and colds
Så det verkar som att du kan koka te av den.
Citera
The plant is a source of coumarins, including oxypeucedanin, ostruthol, imperatorin, osthole, isoimperatorin and ostruthin.[5]
Så vad är coumarins?
Citera
Medical use
Coumarins have shown some evidence of biological activity, but they are approved for few medical uses as pharmaceuticals. It is used in the treatment of asthma[18] and lymphedema.[19] Coumarin therapy is found to increase the plasma anti-thrombin levels. Both Coumarin and indandione derivatives produce a uricosuric effect, by interfering with the renal tubular reabsorption of urate.
Ja du, jag blev inte mycket klokare av det där, men men. :) Hoppas det hjälper.

EDIT: "Uricosuric" innebär att den minskar mängden urinsyra i blodet, vilket bland annat används för att bota gikt! Där ser man.
...Tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser