Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  täcka med klippet av tujahäck  (läst 2308 gånger)

idalinda

  • Inlägg: 86
täcka med klippet av tujahäck
« skrivet: 23 maj-16 kl 20:47 »
Jag har täckodlat över tio år och täckt då mest med gräsklipp och löv på hösten.
Nu har jag inte tillgång till gräsklipp då folk skaffar sig robotklippare eller har mördarsniglar på sina områden.
Den närmaste eko-odlaren där jag skulle kunna få ensilage-balar har också mördarsniglar.

Så nu sitter jag här men en vanlig villatomt ( 900kvm ) med kanske 300-400kvm odlingsyta att täcka, men måste förmodligen hitta alternativa täckmetoder.
jag kan skaffa en kompostkvar och göra flis av  lövhäcken, klippta buskar mm. Men sedan har jag nog 30-40 meter 2 m hög tät tujahäck och
har levt i tron att det går inte att använda klippet till odlingarna.
Jag har läst på lite att det ev. går att använda barr som täckning.
Går det och har någon testat att använda tuja-klippet som täckning?
Går det använda på grönsaksodlingar?

Alla erfarenheter är nu guld värda då  vi fortfarande inte har mördarsniglar på tomten, men de är inte långt borta, bara 1 km härifrån....

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: täcka med klippet av tujahäck
« Svar #1 skrivet: 31 maj-16 kl 23:58 »
Om tujamaterial duger vet jag inte, men jag har för mig att det går att täcka med pappersmaterial - tidningar med mera.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: täcka med klippet av tujahäck
« Svar #2 skrivet: 01 jun-16 kl 05:02 »
Det funkar.
Dock kan det vara väl så skarpt, så det är att föredra att använda i gångar , ytterkanter och på ytor som du vill bryta upp men inte hinner odla det närmaste året. När väl komposteringen kommit en bit på vägen så blir det perfekt att mulla ner i bädden.

Jag använder sly som jag kör genom kompostkvarnen på det sättet. Sparar en hel del jobb och blir rena himmelriket för mask.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser