Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?  (läst 7837 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #20 skrivet: 24 jul-14 kl 18:29 »
Om det ändå bara ska stå ett tag tills du bestämt så kanske de går att ha lite djur där?  Jag tror att betesputsen är bättre än lien och röjsågen då det blir finhackat.

Jag har inte så många djur. Åkern är på 2 hektar och jag tänkte att fåren betar av hälften, och så slår jag hälften så jag kan få det plöjt, helst i går.
Visst hade betesputs varit kanon, men nu har jag bara 0,5 hektar kvar att slå, och det är inte lönt att anställa någon som kan betesputsa den lilla biten. Det kommer kosta mig minst 1500kr.
Hade det funnits nåt ställe där man kan hyra ATV- betesputs  för 500kr i Östersund, hade jag hyrt en sån. Det är märkligt tycker jag att det går hyra billiga saker som borrmaskin som alla bör ha en egen, men en betesputs till ATV, när ATV så himla vanligt idag, det går ej hyra.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #21 skrivet: 24 jul-14 kl 19:24 »
Hade det funnits nåt ställe där man kan hyra ATV- betesputs  för 500kr i Östersund, hade jag hyrt en sån. Det är märkligt tycker jag att det går hyra billiga saker som borrmaskin som alla bör ha en egen, men en betesputs till ATV, när ATV så himla vanligt idag, det går ej hyra.
Där har du en affärsidé.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #22 skrivet: 25 jul-14 kl 08:28 »
Det är ingen brådska med att plöja, det räcker om du får det gjort i höst. Eller (åtminstone här) är det många som vårplöjer oxå. Det vi lät plöja i våras hade betats av på hösten innan, och det blev mäkta fin vall sedan!
Om vallen är för stor för dina får att beta, kanske någon granne kan släppa dit nötkreatur? En kreatursflock betar av 2 ha på ett litet kick, så slipper du allt putsnings/slåtterbesvär. (Om det inte är sån jordbruksnedläggningsbygd så det inte finns några kossor, feståss.) Du vill säkert ändå efterbeta vallen när du fått ordning på den, så det kan vara bra att sätta upp stängsel redan nu, om det inte finns sen innan.

En gammal traktor, en 57:a t ex, brukar inte vara svår att sköta. Fyll på diesel, kolla oljan ibland, och om den är svårstartad så viskar du "Steeena" med hotfull ton, så går den igång i rena förskräckelsen ;D . Att däcken ser torrspruckna ut behöver inte betyda att de är helt punkade för det, vad händer när du fyller på luft?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #23 skrivet: 25 jul-14 kl 13:04 »
Om vallen är för stor för dina får att beta, kanske någon granne kan släppa dit nötkreatur?  (Om det inte är sån jordbruksnedläggningsbygd så det inte finns några kossor, feståss.)

 Att däcken ser torrspruckna ut behöver inte betyda att de är helt punkade för det, vad händer när du fyller på luft?

Nej, det finns inga kossor i byn, eller i byarna intill. De flesta har styckat av jordbruksmarken till tomtmarker då läget intill Storsjön och närhet till stan gör det attraktivt. Den som arrenderade fram till förra året har kossor, men bor 5km härifrån. Jag har fotografier dock på kossor som betar min ogräsåker, men dessa är från 50-talet.. Man undrar ju om jag är den första idioten som slår åkern med lie.
Jo, jag ska prova en vacker dag att pumpa däcken så får vi ser hur det går.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #24 skrivet: 25 jul-14 kl 15:03 »
Nästa år kommer du till konkurence på budagen i Rätansböle

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #25 skrivet: 25 jul-14 kl 22:29 »
En gammal vall full med ogräs är ju meningslöst att försöka gödsla fram ett vettigt resultat på.

Plöj och så om så du får en riktig vall.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #26 skrivet: 11 aug-14 kl 17:47 »
Om nån undrar hur det gick så slog jag ned resten av ogräset med min röjsåg med gräsklingan på. Det gick mer än dubbelt så fort som med lien, men det var väldigt tungt (8kg väger röjsågen) eftersom man ska gå och svinga den där fram och tillbaka. Sen fick det torka på marken och sen bar jag in det med högaffeln.

Och jag har fått åkern plöjd, och det tog 3,5 timmar för bonden att plöja åkern (1 hektar) så det var nog inte särskilt lättplöjt. Han hade en 3-skärig växelplog. Nu sitter jag och väntar på att han ska harva, och sen ska jag plocka sten. Ska bli spännande. Jag hoppas mina 23kg vallfrön räcker som jag inhandlade i våras, så att inte ogräset tar över.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #27 skrivet: 11 aug-14 kl 18:22 »
Ok, låter ju fint. Se till så det inte drar iväg för mycket nu bara, fröna behöver komma ner snart nu om gräset ska hinna utveckla sig bra innan vintern.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #28 skrivet: 14 aug-14 kl 14:30 »
Jo, nu är det klart med sådden. Bonden fick göra hela baletten med sådd och vältning också.

Nu sitter jag här och väntar på regn för annars lär det inte gå så bra. Det har inte regnat på flera dagar men det är ovanligt varmt i alla fall för att vara här i norrland i augusti. Jag hoppas inte det blev för sent med sådden men jag hade tänkt att så i juli men hade så mycket annat att göra och tiden sprang i väg, och att slå med lien gick ju inte direkt fort i värmeböljan. Tur att nån i tråden föreslog att ta fram röjsågen för det hade jag aldrig kommit på själv.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #29 skrivet: 14 aug-14 kl 18:30 »
Hade ju inte gjort nån skillnad om du sått i Juli.De va varmt som satan och torrt där i somras. Så de hade kanske dött i stället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser