Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På hönsjakt för första gången.  (läst 4144 gånger)

Tjotten

  • Gäst
På hönsjakt för första gången.
« skrivet: 16 jun-05 kl 10:43 »
Har ett tomt hönshus!
Tänkte skaffa mig höns (när maken ger med sig) + en tupp men skulle vilja få lite bra information om vilka raser/ras jag ska ha. Mina tankar är att jag vill ha stora ägg från hönor som även är värpnings glada. Det ska vara bra "förstagången" höns alltså en ganska lätthanterlig ras. Dessutom (men i sista fall) vill jag har bruna och blå/gröna ägg.

Har ni några tips på vilka jag ska välja?!
Kan man ha olikaraser och en tupp, vilen ras ska han då vara?
Finns det även bra argument att lägga fram till maken för att skaffa höns vore jag också tacksam  ;)
« Senast ändrad: 16 jun-05 kl 10:47 av Tjotten »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #1 skrivet: 16 jun-05 kl 21:29 »
Jag föll för maranen för att dels den fått så mycket bra kritik, och för ÄGGEN.
se dessa:
http://hem.passagen.se/tornerhjelmen/honssida.htm
vackra, eller hur. hoppas personen som har sidan uppskattar att jag länkar....
hittade inte den bild jag tänkt mig....
... efter en stunds sökning http://www.silverfallet.se/vara_raser.htm
kolla färgen!!!!!!!

nu har jag inte fått tag på mina maraner ÄN, men det verkar som en annan grupp med hönor är på väg hit, hm...
men det skall bli maraner så fort det går...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #2 skrivet: 16 jun-05 kl 23:39 »
Jag har haft Maraner och inte va äggen så där mörka  :-\

Dessutom fick mina Maran tuppar möta yxan pga sitt nerviga, halvaggressiva lynne.

Nu har jag lantrashöns (Kindahöns), de är trevliga, lugna och MYCKET ruvvilliga. ;)

Jag har oxå haft en del andra raser ex sussex, austral orp, brun leghorn, plymouth rock, och en del korsningar tex sussex/brun leghorn, sussex/rode island, fördelen med dessa korsningar va att man såg direkt på kycklingarna vilka som va hönor/tuppar, könsvisande färg.

Du behöver inte ha hönor och tupp som är av samma ras, det kan bli mycket fina färgvariationer i en blandrasflock.

Anna
« Senast ändrad: 16 jun-05 kl 23:41 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Tjotten

  • Gäst
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #3 skrivet: 17 jun-05 kl 09:48 »
Så bruna och vackra ägg trodde jag faktiskt inte att det fanns måste säga att jag smallt totalt, bara hälften så fina hade varitt gott nog  ;).

Maran har jag inte heller hör talas om, är det en ovanlig ras som är svår att få tag på?

Archibald och Bondmoran har ni haft problem med Marantuppen?
Kanske man kunde ha en annan tupp?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #4 skrivet: 17 jun-05 kl 13:19 »
Äggfärgen kan variera från ljust brun till mörkare brunt. Ibland beror det på att det bakåt finns korsningar av vitvärpande höns.

Maran är inte en särskilt ovanlig ras kolla på fjäderfäföreningens hemsida - har ej länken- där finns det uppfödare.

Jag har haft massor med tuppar av olika raser och även korsningar och har aldrig haft problem med någon tupp.
Men så är jag också lite hönsig  ;) när jag är med hönsen för att smälta in s a s.

Har alltid pratat mycket med djuren. OCh så kan det ju finnas något gott i fickan och då gäller det ju at vara snäll så "mamma" har ett extra gott öga till dom. ;D

Hur tupparna är variera ju så man kan aldrig veta hur tuppen utvecklas.

Bondmoran  
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #5 skrivet: 02 jul-05 kl 02:52 »
Gröna eller grönaktiga ägg värps av rätt många blandade höns. Vad gäller Maran så stämmer det att det är väldig skillnad på hur mörkt bruna deras ägg är. det beror säkert på att man på olika håll mer eller mindre selekterar på egenskapen och på en del håll också korsar in lite av varje. Det är alltid vanskligt att säga att något är absolut rasrent via en bild. Om man vill ha en hushållsflock med hönor som värper ägg med olika färger på skalen så får man nog inte vara alltför petig med rastillhörigheten. Det är ju inget fel på att hålla en blandad hönsflock, bara man väljer höns som är av ungefär samma storlek.
« Senast ändrad: 02 jul-05 kl 02:56 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

HönsAnna

  • Gäst
Re:På hönsjakt för första gången.
« Svar #6 skrivet: 15 jul-05 kl 18:57 »
Hallå, ska också skaffa höns snart( så fort hönshuset är färdigt :)) Jag har hört mig för lite här och där, fått tipset att skaffa Plymouth rock det ska vara en jättebra nybörjar ras. Hönan väger 2,5 till 3 kg, tuppen 3-3,5. Äggen väger 55-6o g och är mörkgula. Hönorna och tupparna är vit, tvärrandig med flera. Stor, kraftig och är en lugn kombinations ras. Jag gillar också bruna ägg bättre och funderar på att börja med P R och Wyandotte dom är vikt mässigt lika PR men lägger ljus-mörkbruna ägg. Finns i flera färger, jag har fastnat för den som är silver-svart randig. Denna ras är även den en bra kombinations ras och den ruvar ofta( så man har någon som för flocken vidare ;))

Ja det finns så många raser att välja på, kanske ändrar mig tills hönshuset är klart, vem vet. Längtar såå  ;D / HönsAnna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser