Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 6546 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Nybörjare
« Svar #20 skrivet: 14 jun-05 kl 12:18 »
En till blivande nyböjare.
När ni säger granngårdens allveg...
menar ni Fenix helveg, eller allfoder?
fenix helveg är ett komplett foder medans allfoder saknar snäckskal (vilket man ändå skall ge separat).


sedan så har jag en havsörn i närheten, eller några stycken, mer korrekt. så tak över gården lär vara bra, även om de är snabba på att gömma sig.
en bekant nämnde att man kan sätta upp reglar över utegården, med något visst avstånd, som man vitmålar, för att på så sätt hålla borta dyilka rövare. någon som har erfarenhet av detta?

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #21 skrivet: 14 jun-05 kl 17:09 »
Ja, allfoder saknar snäckskal, vilket helveg inte gör. Men helveg innehåller ändå inte tillräckligt med kalk, så vilket man än ger måste man ändå backa upp med extra snäckskal!

Jag har nät över min rastgård. Men även om jag har både havsörn och kungsörn inpå knuten så har dessa mäktiga och enorma rovfåglar aldrig utgjort något hot mot mina höns. Den rovfågel som utgör ett hot mot höns är duvhöken. För att hålla den utanför rastgården så är ett taknät ett måste. Jag tvivlar på att reglar fungerar, om de nu inte slås så tätt att mellanrummet blir smalare än duvhökens kropp förståss. Men då måste de slås jäkligt tätt! En del spänner upp plastband kors och tvärs över rastgården, men jag är skeptisk även till såna lösningar. Det är att underskatta rovfåglarnas intelligens.


Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Nybörjare
« Svar #22 skrivet: 14 jun-05 kl 17:24 »
vad jag förstod med reglarna var att det blev för smalt för vingspannet.

men det får bli nät över

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #23 skrivet: 14 jun-05 kl 21:07 »
Höken är förvisso en stor rovfågel med ett vingspann på 95-130 cm, men tänker man bara vingspann så är det 1-0 till höken...  :-\

Tag en vanlig linjal 30 cm lång och håll upp den framför dig. Tänk dig nu ett utrymme smalt som linjalen. Det tar sig höken med lätthet igenom - dessutom flygandes! I flykten kan den hålla ena vingen upp medan den fortfarande håller den andra utsträckt. Blir det rikigt trångt så kan den dessutom vinkla upp båda vingarna på ryggen! Den är otroligt smidig att gira och ta sig fram bland grenverken, så det är faktiskt svårt att tro om man själv inte sett det. Stjärten fungerar som ett roder, och i kombination med utformningen på vingarna kan den manövrera blixtsnabbt.

Är det inte tillräckligt smalt mellan reglarna så kan den lätt "droppa" ned och luncha lite. Jag skulle inte ens lämna minsta lilla glipa i taknätet. För hittar den in, vare sig den av misstag ramlar in eller tar sig in på annat sätt, så kommer den inte ut igen. Jag tror inte hönorna skulle uppskatta höken som objuden matgäst eftersom det är hönorna själva som står på menyn.  :P

Ett tips är Högbergas polyetennät för inhägnader som du sedan syr ihop längder av och använder som taknät. De har även nät avsett som taknät, men jag vet inte hur det nätet fungerar. Hos mig skulle det inte gå på vintern för då skulle snön ta med sig nätet ganska snabbt, eftersom maskorna är hälften så stora och tråden tunnare. Jag måste ändå skaka av snön efter snöfall, men det byggs iallafall inte på lika mycket som det hade gjort med ett nät med mindre maskor.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Nybörjare
« Svar #24 skrivet: 14 jun-05 kl 21:58 »
jag kommer att ha ganska mycket träd i inhängnaden, granar, tallar, björk, en ek, så kanske räcker det med nät  över de utrymmen som syns direkt uppifrån.
« Senast ändrad: 14 jun-05 kl 21:58 av Archibald »

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #25 skrivet: 15 jun-05 kl 19:08 »
Med så mycket träd kanske det blir besvärligt att lägga taknät. Det går, men då måste man "sy" runt träden. Så har vi gjort men vi har inte så många träd i rastgården som du kommer ha. Kickis inlägg ger bra förslag på buskar och annat som man kan ordna med som skydd för hönsen om man inte har taknät. Det viktiga är att ordna tillflyktsplatser där höken inte kommer åt dem.

Mina höns går fritt på gården hela dagarna, och rastgården används bara när trycket från höken blir för stort. Vi brukar ha dagliga besök under sommaren, och jaktförsöken är många men de slutar oftast med misslyckanden. Hönsen har en otrolig förmåga att försvinna innan man själv knappt har reagerat - under förutsättning att det finns reträttplatser. Lika fascinerad blir jag varje gång över "osynlighetsmanteln" som de verkar dra över sig.  8) Man kan stå och stirra rakt på en höna som ligger under en buske utan att se den!


Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Nybörjare
« Svar #26 skrivet: 15 jun-05 kl 19:16 »
Pratade med en kompis med hönor och han sa att de upptäcker hökar o örnar långt innan v gör det och har oftast tagit skydd långt innan.

har idag vandrat runt och måttat staket.
har då och då stirrat upp för att se varifrån man man kan tänkas ses. tror inte vi behöver tak över hela området utan kanske mest över de helt öppna, så får hönorna extra skydd att springa under.
skall kolla och räkna lite till.

fick idag besked om att jag skall få överta 2-3 hönor och en tupp av en vän vars sambo tröttnat på dem.

inte någon speciell ras, men de är trevliga.
skall fortsätta jaga mina maraner, men då har jag tills vidare några höns att bygga för.


Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nybörjare
« Svar #27 skrivet: 15 jun-05 kl 19:54 »
Rent allmänt så upptäcker de rovfåglar långt innan vi gör det. Ofta ser jag på hönsen eller ankorna att det är rovfågel någonstans och då börjar jag spana och spana, men inte är det alltid jag ser något. Jag ser bara på fåglarna att höken eller örnen finns någonstans.

Men så har rovfåglar en fascinerande skarp syn också. Antag att du står bredvid dina höns med en kikare i handen. Du spanar i den men inte 17 ser du något. Ändå har duvhöken redan påbörjat sin attack!  

I övrigt så nyttjar duvhöken ofta överraskningsmomentet. Jag bor i skog, och höken kan därför komma så nära att han i princip sitter vid middagsbordet innan han slår till. Han använder terrängen för att osynlig kunna "smyga" sig på bytena och sedan göra en blixtattack. Han kan alltså till slut ha tagit sig till ett träd som hönsen går precis under och sprättar, helt omedvetna om faran. Men rör sig höken det minsta lilla i en sådan situation så röjer han sig, en rörelse som hönsen direkt upptäcker, men inte vi. Bor man mer öppet har inte höken samma möjlighet att komma så nära inpå innan han slår till. Men då har å andra sidan hönsen kanske inte lika många reträttplatser heller.  :-\



Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nybörjare
« Svar #28 skrivet: 02 jul-05 kl 21:08 »
I dag fick jag mitt första ägg ;D ;D ;D

..............litet men naggande gott.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser