Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paprikarecept sökes  (läst 2320 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Paprikarecept sökes
« skrivet: 20 aug-16 kl 02:05 »
Vi har tre hinkar med paprika i växthuset och i år har de växt som tusan och vi får MASSOR av paprika. Vi äter dem förstås färska så mycket vi kan men så här års finns det ju överflöd av alla grönsaker så jag undrar om någon har något recept på något gott vi kan göra av paprikan som låter oss spara den till senare, t.ex inläggningar, röror eller annat kul. Eller andra tips om hur vi kan spara den till vintren.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #1 skrivet: 20 aug-16 kl 06:12 »
Du kan dela i typ 1/4 till 1/5 - delar och förvälla lätt så att skalet går att ta bort eller på grillen. Sedan lägga dem i olja för att ha i matlagningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #2 skrivet: 20 aug-16 kl 07:28 »
Paprika går bra att torka. Ta bort kärnorna eller inte och strimla dem relativt tunt. När de torkat klart är det bara att fylla fina glasburkar med dem. Ha en burk framme vid spisen/i kryddskåpet och använd i soppor, såser, buljonger etc
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #3 skrivet: 20 aug-16 kl 09:08 »
Kan man inte strimla den och frysa?

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #4 skrivet: 20 aug-16 kl 09:36 »
Kan man inte strimla den och frysa?
Det kan en kanske men har en känsla av att den blir lite som fryst purjo dvs rätt sladdrig och vattnig, styckfrysa går säkert bättre.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

herrbusifer

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #5 skrivet: 04 sep-16 kl 19:53 »
Om du även har tomater och chili tillgängligt så testa att mjölksyra dem tillsammans med paprikan, kan bli en bra bas till en hemgjord chilisås.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #6 skrivet: 15 sep-16 kl 19:52 »
Jag tärnar och fryser in. Styckfryser så är det bara att ta vad som behövs till grytor o dyl sen


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #7 skrivet: 15 sep-16 kl 21:38 »
Jag tärnar och fryser in. Styckfryser så är det bara att ta vad som behövs till grytor o dyl sen


Så gör jag också. Man får tänka på att ha bra emballage så inte allt i frysen luktar paprika.
Man kan också göra ajvar.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #8 skrivet: 18 sep-16 kl 16:46 »
Hmm är det det som luktar i hela vår frys! Luktar dock inte paprika men det har en stark lukt som vi inte lyckats identifierat. Ger lukt framförallt på plastpåsarna men ger även bismak på sockerkaka odyl.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #9 skrivet: 19 sep-16 kl 13:17 »
Hmm är det det som luktar i hela vår frys! Luktar dock inte paprika men det har en stark lukt som vi inte lyckats identifierat. Ger lukt framförallt på plastpåsarna men ger även bismak på sockerkaka odyl.
Purjolök kan också ge lukt om man inte packar in i täta emballage. Har du mängder med paprika och/eller purjolök, så kan det nog vara det som luktar. Om det inte är en läcka någonstans. Vet inte vilka kylmedium moderna frysar innehåller, kanske ammoniak, luktar det så?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #10 skrivet: 19 sep-16 kl 13:21 »
Purjolök kan också ge lukt om man inte packar in i täta emballage. Har du mängder med paprika och/eller purjolök, så kan det nog vara det som luktar. Om det inte är en läcka någonstans. Vet inte vilka kylmedium moderna frysar innehåller, kanske ammoniak, luktar det så?
Dill sprider oxå lukt. Om den moderna frysen läcker så luktar det inget däremot kan en få ont i huvudet av att vistas mycket i samma rum som frysen  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Paprikarecept sökes
« Svar #11 skrivet: 20 sep-16 kl 19:26 »
Purjolök kan också ge lukt om man inte packar in i täta emballage. Har du mängder med paprika och/eller purjolök, så kan det nog vara det som luktar. Om det inte är en läcka någonstans. Vet inte vilka kylmedium moderna frysar innehåller, kanske ammoniak, luktar det så?

Nej ammoniak luktar det inte. Det luktar inte illa men har en kraftig lukt.
Har pratar med försäljare på kyl/frys som också sa att köldmedium är luktlöst nuförtiden.
Tack för tipset om purjon :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser