Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur få ihop flocken?  (läst 810 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Hur få ihop flocken?
« skrivet: 24 okt-14 kl 14:58 »
Jag köpte en ny tupp för 2 veckor sedan. Han fick till att börja med gå i en egen bur när den andre tuppen var närvarande. För att vänja in honom i huset och flocken stängde jag ut stortuppen några timmar då och då så han fick traksa runt utan hot. Den tiden valde han mer eller mindre konstant att tillbringa på pinnarna. Jag försökte sätta ihop dem förra helgen men han blev ivägjagad av den andre tuppen (som egentligen är en fegis) och då hängde en av ungtupparna på också. Jag förstår varför han sprang istället för att slåss. Av någon anledning har han inte ätit ordentligt så han var rätt energilös. Den saken är åtgärdad genom tillskottsfodring och han har ökat i vikt sen jag upptäckte det.
Den här veckan har jag haft honom lös nästan varje dag och den andra vuxne tuppen har fått bo i enmanskupé. Jag tror inte han gått ut men det fungerar med den älste av ungtupparna (den som hängde på jagandet). Tuppen gal i kapp med stortuppen och igår såg jag honom dansa för en höna. Jag har även sett honom säga ifrån mot en ungtupp så han har börjat hävda sig. Hönorna är fortfarande något skeptiska mot honom men inte avståndstagande.
Han är helt klart rädd för stortuppen men så småningom måste jag ju försöka sätta ihop dem. Frågan är bara hur jag ska göra för att ge honom så mycket fördelar som möjligt iom den mindre lyckade starten. Det är inte jätteviktigt att han hamnar högst i rang just nu men det funkar ju inte med att han är livrädd heller för då kommer ju ungtupparna få chansen att klättra på hans bekostnad.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur få ihop flocken?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-14 kl 14:40 »
Jag var nog överdrivet orolig. Det har idag gått ihop i ca 1 timme. Första halvan av tiden stod jag och hårdbevakade. Övrig tid fixade jag i omgivningarna med koll på huset. De har haft galduell, stått ca 1 m från varandra och då ignorerat den andre och varit allmänt duktiga. Den nye har inte visat intresse för hönorna och har vid ett par tillfällen intagit en underlägsen pose. Nu är de delade igen den ene fick huset och den andre hönsgården. Jag vill inte ta några risker när det gick så bra idag.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur få ihop flocken?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 16:05 »
Det absolut bästa för friden i en flock är att "gammeltuppen" behåller sin rang.
Ibland kan man hjälpa honom på traven lite om det behövs.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser