Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga mat över skorstensfri eld?  (läst 3529 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Laga mat över skorstensfri eld?
« skrivet: 17 dec-17 kl 23:05 »
Nu behöver jag råd från folk som kan för att få veta om min halvgalna dröm kan funka i praktiken.
Jag vill så gärna ha en brasa i köket som när jag var liten och allra helst kunna laga mat över den också. Men vi har ingen skorsten.
En gammaldags murspis med skorstensfri brännare (bioetanol) i, blir det så pass varmt att man kan värma vatten och mat där - som man gjorde i de öppna spisarna innan vedspisen kom in i bilden?
Vore en sån dröm om det gick!


Postat med Alternativ.nu´s app

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-17 kl 23:15 »
Det blir ju i princip samma sak som att laga mat på ett spritkök (t ex Trangia).  Men bränslet är ganska dyrt, förmodligen skulle kostnaden för att ordna en riktig skorsten och ställa dit en vedeldad apparat betala sig snabbt om du har tillgång till billig ved.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #2 skrivet: 18 dec-17 kl 10:40 »
Numera finns utmärkta rengöringsmedel för att tvätta sot från väggar, tak och inredning, men du får nog vända dig till en brandsaneringsfirma för att få ett vettigt pris på produkterna.

Varför???

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #3 skrivet: 18 dec-17 kl 10:44 »
Det blir ju i princip samma sak som att laga mat på ett spritkök (t ex Trangia).  Men bränslet är ganska dyrt, förmodligen skulle kostnaden för att ordna en riktig skorsten och ställa dit en vedeldad apparat betala sig snabbt om du har tillgång till billig ved.

Ja alltså, jag bor i lägenhet och får helt enkelt inte installera någon skorsten...
Men skorstensfria eldar ska ju fungera överallt - frågan är om det blir så varmt att man kan använda elden till matlagning eller om man mer ska betrakta den som bara mysbrasa.


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #4 skrivet: 18 dec-17 kl 10:46 »
Numera finns utmärkta rengöringsmedel för att tvätta sot från väggar, tak och inredning, men du får nog vända dig till en brandsaneringsfirma för att få ett vettigt pris på produkterna.

Varför???

Jag förstår inte varför jag skulle behöva göra det? Bioetanol avger ju inget sot...?


Postat med Alternativ.nu´s app

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #5 skrivet: 18 dec-17 kl 11:34 »
Nej jag tror inte du får det varmt nog till att laga mat. Jo spriteld sotar, för att det inte ska sota så mycket när man eldar i spritkök så spädde vi rödspriten med hälften vatten. Skaffa ett större spritkök, men va bered på att det sotar. Sen behöver du en brandfilt om du måste släcka om det skenar. Du ska släcka brännaren med ett lock, absolut inte blåsa.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #6 skrivet: 18 dec-17 kl 12:09 »
Lite negativa...

Klart det går att laga mat på spritlåga och visst blir det sotigare än med elspis, men sotet hängde ju också ihop med vedspisen, så det ingår i charmen ;D

Tänk på alla som lagar mat på gasspis (utan skorsten). Det är nog bra om man kan ha en vettig ventilation i köket, för det blir trots allt mer koldioxid från en eld som skall räcka till matlagning än från ett par personer. Borde vara som en 10-15 personer som vistas i rummet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #7 skrivet: 18 dec-17 kl 14:38 »
Jag förstår inte varför jag skulle behöva göra det? Bioetanol avger ju inget sot...?


Postat med Alternativ.nu´s app


Har du aldrig tittat på undersidan av kokkärl som har använts till trangiakök? Etanol sotar under vissa förbränningsförhållanden - framför allt om flamman träffar en kall metallyta eller om förbränningen sker med luftunderskott .  Även om sotningstendensen är mindre än för andra kolhaltiga bränslen så är den definitivt inte obefintlig.

Man kan blanda spriten med vatten för att få den att sota mindre, men då förlorar man mycket av värmeeffekten samtidigt. Det blir som att elda med fuktig ved - en stor del av den energi som frigörs vid förbränningen går åt till att förånga det vatten som följer med bränslet.

Ett annat problem med att elda i större skala inomhus utan skorsten är all vattenånga och koldioxid som sprids i rummet. Luftfuktigheten brukar bli hög i kök där gasspis eller spritbrännare används, och det är inte alls ovanligt att färgen börjar flagna från innertaket pga fukten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #8 skrivet: 18 dec-17 kl 15:37 »
Så länge som man tar ut värmen efter lågan och inte i lågan så skulle jag säga att det inte sotar alls, eller iallafall inte mer än om lågan bara brunnit för dekoration.
 

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #9 skrivet: 18 dec-17 kl 18:08 »
Tack för alla goda råd! I synnerhet de glada
Sammantaget verkar det som att det kommer att funka men att man får räkna med en del sot. Men det är som sagt en del av charmen. Då tänker jag prova, vilken känsla att kunna slänga ut elspisen och sitta och laga mat över riktig eld! När jag är klar med mitt kök ska det se ut som hemma hos tant Brun ungefär!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #10 skrivet: 18 dec-17 kl 21:14 »
Hej

Jag vill inte vara någon glädjedödare men.

Var noggrann med ventilationen!
Som det sades tidigare motsvarar en liten låga minst 10-15 personer vad det gäller koldioxid. Är dessutom inte förbränningen perfekt får du mycket annat du absolut inte vill andas in. På Skansen finns ett skorstenlöst hus från finnmarken. Där eldar man en stund sedan kryper man i huset tills man senare vädrar ut rök och värme. Nu har ett Triangiakök inte samma effekt men förbränning i slutna rum kan vara farligt.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #11 skrivet: 19 dec-17 kl 01:19 »
Hej

Jag vill inte vara någon glädjedödare men.

Var noggrann med ventilationen!
Som det sades tidigare motsvarar en liten låga minst 10-15 personer vad det gäller koldioxid. Är dessutom inte förbränningen perfekt får du mycket annat du absolut inte vill andas in. På Skansen finns ett skorstenlöst hus från finnmarken. Där eldar man en stund sedan kryper man i huset tills man senare vädrar ut rök och värme. Nu har ett Triangiakök inte samma effekt men förbränning i slutna rum kan vara farligt.

Tack för bra tips Skröpeltorparn!
Ger bioetanolgas farliga rester i luften?
Har två små barn och vill absolut inte riskera det pga romantiska drömmar!


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #12 skrivet: 19 dec-17 kl 05:29 »
Rökgaser är sällan nyttiga, men det blir inte så mycket farligheter av bioetanol.

Det finns små mängder av andra ämnen än etanol i bioetanolen (denatureringsmedel, färgämne, restprodukter från jäsningen).

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #13 skrivet: 19 dec-17 kl 07:08 »


Ger bioetanolgas farliga rester i luften?
Har två små barn och vill absolut inte riskera det pga romantiska drömmar!

En sökning gav bland annat den här helgen där de testat ett antal olika bioetanoler
https://www.nyteknik.se/energi/stora-utslapp-fran-myskaminer-6398225



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #14 skrivet: 19 dec-17 kl 08:49 »
Vad säger din hyresvärd?  (:)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #15 skrivet: 19 dec-17 kl 09:12 »
Tack för bra tips Skröpeltorparn!
Ger bioetanolgas farliga rester i luften?
Har två små barn och vill absolut inte riskera det pga romantiska drömmar!


Postat med Alternativ.nu´s app


Varför använda just uttrycket bioetanol?  Etanol är ju samma sak vare sig den säljs under namnet bioetanol, T-sprit, rödsprit eller någonting annat.
Som du säkert vet från kemilektionerna i högstadiet så är formeln för etanol C2H5OH.  När den förbränns i luft så är det i huvudsak syret i luften den reagerar med, och om förbränningen är fullständig så bildas koldioxid CO2 och vatten H2O. Vattnet bidrar ju till att öka luftfuktigheten, och om den relativa luftfuktigheten överstiger 100 % (dvs luftens daggpunkt ligger högre än aktuell rumstemperatur) så uppstår dimma och kondensutfällning på kalla ytor.  Koldioxiden kan man inte få att kondensera vid temperaturer där man själv vill vistas, men för hög koldioxidhalt i luften gör att man inte mår bra, det blir "dålig luft" precis som när för många personer är länge i ett rum med dålig ventilation.
Om etanolen förbränns ofullständigt, eller om den är förorenad, så kan diverse mer komplicerade kemiska föreningar (aldehyder mm) uppstå i rökgaserna, men det känns tydligt på lukten. Koloxid, CO, KAN bildas men det är betydligt mindre risk när man eldar etanol än andra kolhaltiga bränslen, tack vare OH-gruppen som hänger på varje molekyl.
En liten repetition av gamla kemikurser från skolan kan besvara många frågor!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #16 skrivet: 19 dec-17 kl 09:24 »
Koldioxiden i sig är väl inte farlig men när halten blir hög så luras kroppen att tro att du har andnöd vilket vi alla vet hur trevligt det känns...

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #17 skrivet: 19 dec-17 kl 12:37 »
Ok tack för era svar! Det blir till att vädra mycket isåfall!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #18 skrivet: 19 dec-17 kl 12:40 »

En sökning gav bland annat den här helgen där de testat ett antal olika bioetanoler
https://www.nyteknik.se/energi/stora-utslapp-fran-myskaminer-6398225



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det var en bra länk! Tack, det var lite det här jag var rädd för. Ska läsa på lite mer innan jag bestämmer mej.


Postat med Alternativ.nu´s app

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #19 skrivet: 19 dec-17 kl 15:26 »
I stället för att skapa en låtsaskopia av din dröm i en lägenhet tycker jag att du skall sätta pengarna på sparkonto och sedan börja fundera på hur du kan göra din dröm till verklighet.
Ett eget litet gammalt hus med eldstäder för vedeldning.

Människan mår inte bra av att leva ett pseudoliv med en livsstil och en hemmiljö som inte är äkta. Det är bättre att skapa ett liv och en miljö där allt som finns är äkta. Sedan kasn man kompromissa bort vissa delar så att det också blir praktiskt och ekonomiskt genomförbart.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser