Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av dessa raser  (läst 2001 gånger)

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
Erfarenheter av dessa raser
« skrivet: 12 jul-16 kl 19:42 »
Hej! Jag är intresserad av erfarenheter av dessa raser, om de är lugna, sociala, friska, lätta/ svåra att få tag på etc. Även om de passar med varandra ( tänkte ha 3+2 av två olika sorter enligt tanken två bra ruvare och tre  bra värpande) .
Följande raser har vi funderat på:
Dvärg brahma, dvärg kochin, dv wyandotte, dv australorp, dv sussex, dv maran.
Helst hade jag haft alla men nu kan vi bara ha fem.. eller 6 med tillstånd hum. Så, några fördelar/ nackdelar som kan hjälpa oss att välja? Tack!

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Erfarenheter av dessa raser
« Svar #1 skrivet: 26 aug-16 kl 08:10 »
Vill du ha många ägg så vinner nog australorparna, de är inte lika ruvbenägna som resten.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Erfarenheter av dessa raser
« Svar #2 skrivet: 26 aug-16 kl 08:22 »
Tänker du ha tupp?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Erfarenheter av dessa raser
« Svar #3 skrivet: 27 aug-16 kl 22:38 »
Australorp dvärgar är de svåra att få tag i? Tyvärr får vi inte ha tupp. Dv Wyandotte vet jag att vi kan få tag i. Kan de passa ihop temperamentsmässigt tro?

Annaviola

  • Inlägg: 4
  • älskar alla fjäderfjän
    • Blekinge
SV: Erfarenheter av dessa raser
« Svar #4 skrivet: 08 mar-18 kl 11:16 »
Jag har haft dvärgkochin och de flesta var lätta att tämja och lärde de även en del konster, som att hoppa upp på armen ;) Dock har aldrig mina värpt bra, vill mest ruva på ägg. Har låtit mina få kycklingar många gånger. Duktiga hönsmammor!
« Senast ändrad: 08 mar-18 kl 11:26 av Annaviola »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser