Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Se upp för servitut som förfaller !  (läst 1570 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Se upp för servitut som förfaller !
« skrivet: 16 dec-16 kl 18:30 »
Har du sedan länge servitut på att du får köra på enskild väg för att komma till ditt hus eller rätt att använda grannens brunn?  I så fall är det tid att förnya det.
den 1 jan 2018 rensas nämligen alla servitut skrivna före 1968 bort. Du kan som fastighetsägare begära förnyelse innan dess.
Gå in på   www.lantmateriet.se  för att förnya ditt servitut eller den nyttjanderätt som du vill skall vara kvar.Här hittar du också vilka servitut som finns skrivna på din fastighet.
Förnyar man inte dessa som alltså är skrivna före 1968 försvinner de och det kan ju i värsta fall innebära att din uppfart försvinner eller något annat tråkigt...  Ulf



Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #1 skrivet: 16 dec-16 kl 19:00 »
Själv skall jag vara tyst som en mus om detta...  ;D
Men, det kan vara bra att känna till att ett helt nytt officialservitut nog går på närmare 20K, men kanske är billigare att återupprätta gamla...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #2 skrivet: 16 dec-16 kl 19:20 »
Skilj på avtalsservitut och officialservitut!

Det är i princip avtalservituten som rensas bort. De är vad det låter som, frivilliga avtal mellan fastigheter.

Officialservitut tillkommer i samband med en fastighetsbildning och beslutas av lantmäteriet.
Det kan t.ex. handla om att en avstyckning från en fastighet (exempel sommarstuga som blir egen fastighet och som tidigare varit en del av en jordbruksfastighet), ska få använda någon resurs t.ex. en brunn som ligger på den ursprungliga fastigheten.

Officialservitut tas mycket sällan bort alls...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #3 skrivet: 16 dec-16 kl 20:27 »
Avtals servitut skall man inte ta för givna annars heller vid fastighetsdelning och liknande, de har inte samma långtids skydd, men gäller i praktiken i regel motsvarande skyddsgrad likt "av hävd" (har jag för mig... men något starkare eftersom de kan bevisas såsom en dokumenterat styrkt överenskommelse.) om ej annat anges i papperen. De har inte alls samma skydd som ett "äkta" sådant.

De är mycket enklare att söka om.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #4 skrivet: 16 dec-16 kl 20:54 »
Men, det kan vara bra att känna till att ett helt nytt officialservitut nog går på närmare 20K, men kanske är billigare att återupprätta gamla...

20 000:-?? För 4 år sedan gav jag 350:- för att få ett servitut inregistrerat hos Lantmäteriet!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #5 skrivet: 16 dec-16 kl 21:32 »
Ok, det var kanske totalt för fältarbete + den avgiften jag fick i så fall...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #6 skrivet: 17 dec-16 kl 21:13 »
Fältarbete? Det kan du utföra själv...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #7 skrivet: 17 dec-16 kl 21:55 »
Inte aktuellt egentligen, prospekt på en grej, men kom på en bättre lösning...

Däremot har jag ett gäng lastservitut över min fastighet som jag tänker hålla tyst om...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #8 skrivet: 17 dec-16 kl 22:45 »
Tillfartsväg till en fastighet har inget med servitut att göra. Det är lantmätarn som bestämmer vilken väg Du får ta och det gäller sen. Det är inget servitut ytan en lagskyddad rättighet att ta väg till Din fastighet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #9 skrivet: 17 dec-16 kl 23:08 »
Tillfartsväg till en fastighet har inget med servitut att göra. Det är lantmätarn som bestämmer vilken väg Du får ta och det gäller sen. Det är inget servitut ytan en lagskyddad rättighet att ta väg till Din fastighet.

Att ta väg och servitut för väg fram till fastighet är två vitt skilda saker.

Tar man väg fram till fastighet så berättigar det en till att gå lämplig väg fram till sin fastighet.
En servitutsväg är en väg där man kan framföra ett fordon fram till sin fastighet.

Jag bar servitutsväg till min fastighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Se upp för servitut som förfaller !
« Svar #10 skrivet: 18 dec-16 kl 14:06 »
Att "ta väg" är ett uttryck som idag betyder att trafikera en väg fram till fastigheten. Är det fråga om ett hus så gället det även biltrafik. Till detta behövs inget servitut, det bestämmer lantmätaren och lagen berättigar till detta. Sen kan man ta väg till en avverkning över annans mark. Men det är en annan sak. Till detta behövs bara ett tillstånd från markägaren som han inte kan neka.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser