Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tovad svensk ull på metervara?  (läst 4112 gånger)

Ronjaja

  • Inlägg: 5
Tovad svensk ull på metervara?
« skrivet: 18 jul-16 kl 09:20 »
Hej!

Jag undrar om någon här vet var man kan köpa filtad svensk ull på metervara? Jag har länge köpt nålfilt från Filtmakeriet men letar nu efter färdig ullfilt (svensk) på metervara. Finns det företag i Sverige, alt. i Norden, som kan filta och bearbeta nålfilt?

Eller har någon tips på hur man på bästa sätt tovar stora bitar nålfilt på egen hand? ( och då menar jag inte pinnvävsjalusi-metoden eller slipmaskin ) 

Tack!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Tovad svensk ull på metervara?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-16 kl 12:40 »
Här kan du köpa det. :http://www.ullivast.se/produkter.html Finns flera ställen men nu var det detta jag hittade först :) Lycka till
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tovad svensk ull på metervara?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-16 kl 15:14 »
Hur många meter pratar vi om? Det finns några ställen i Sverige som har mindre tovningsmaskiner men de kan knappast göra sjok som är större än 2x3 meter gissar jag.
Dessutom blir ju inte resultatet särskilt tjock? Jag har besökt tovningsfabrik i turkiet och några sådana ställen finns ej i Sverige. De kunde ju göra hårdpackade mattor som var 1cm tjock.

De här har en mindre tovningsmaskin:
http://hallagarden.nu




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser