Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åläggande på trekammarbrunn  (läst 13342 gånger)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
Åläggande på trekammarbrunn
« skrivet: 29 mar-15 kl 19:40 »
vi kikar på nytt torp och har hittat ett kalasfint :)

tyvärr står det på mäklarens sida angående avloppet
Enskilt avlopp, 3-kammarbrunn utan efterföljande rening. Åläggande finns.

Är det någon som vet vad det innebär? Jag vill tolka det som att det saknas infiltration, men det
kan väl inte vara möjligt? Är det någon som känner till det här och vet ungefär hur mycket pengar som
kan gå åt för att fixa det? Inga "hur långt är ett snöre"-kommentarer tack :)


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 19:50 »
3-kammarbrunn utan infiltration är mycket vanligt. Totalt räknar man med att 50-70% av de enskilda avloppen kommer att underkännas de närmsta åren

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #2 skrivet: 29 mar-15 kl 19:56 »
3-kammarbrunn utan infiltration är mycket vanligt. Totalt räknar man med att 50-70% av de enskilda avloppen kommer att underkännas de närmsta åren

Så om det nu är det som är problemet så räcker det att anlägga en infiltrationsbädd? Det låter ju betydligt billigare än att göra om hela brunnssystemet iallafall :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #3 skrivet: 29 mar-15 kl 19:59 »
Troligen betyder det att avloppet är nerklassat och att du måste göra iordning det. Det kan saknas infiltration men det kan också vara en ofungerande dito. Först behöver du ju kolla med den som angett att åläggande finns dvs mäklaren, sen behöver du ta kontakt med kommunens tekniska, miljö, vatten och avloppsenhet eller dylikt etc och kolla upp vad som sagts om just din fastighet och vilka ålägganden som belastar den aktuella fastigheten.
Innan du funderar över hur mycket det kommer att kosta måste du ju ta reda på hur mycket du är ålagd att göra...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #4 skrivet: 29 mar-15 kl 20:07 »
Ja, det kommer jag ju absolut ta upp med mäklaren när vi kommer dit på visning. Jag blir alltid lite nervig när det kommer till såna saker bara, för jag har ju ingen lust att pynta 70.000:- för avloppet det första jag gör :)

Det är väl egentligen den enda farhågan om detta stället, så vi får hoppas att det är något "enkelt" fel på systemet, för då ska jag tala om att då köper vi det :)

Skogsola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #5 skrivet: 29 mar-15 kl 21:19 »
 Finns inget "enkelt" fel på ett avlopp och det är infiltrationsbädden som blir dyr. Trekammarbrunnen kan du lika gärna byta när du ändå håller på. Summan 70000 är rimlig. Om du inte blir riktigt alternativ och övergår till utedass.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #6 skrivet: 29 mar-15 kl 21:22 »
Kom ihåg att det finns stora skillnader mellan regelverken och dess tillämpning inom olika kommuner. För att kunna säga något bestämt om vad det här innebär måste man veta inom vilken kommun avloppet finns och om det är några särskilda lokala regler som gäller i just det aktuella området (t ex orsakat av vattentäkt i närheten, att området har detaljplan eller någon annan godtycklig anledning). Helst bör man också få se föreläggandet från kommunens miljökontor och läsa på i just den aktuella kommunens regelverk, som rimligtvis borde finnas utlagt på nätet.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #7 skrivet: 29 mar-15 kl 21:45 »
Den tidigare fastighetsägaren bör ha fått åläggandet skriftligt. Be mäklaren om en kopia och ta in offerter från några entreprenörer i området som brukar jobba med avloppsbrunnar. Då vet du hur mycket extra utöver köpeskillingen som du behöver lägga ut. Kanske kan du använda den offerten för prisförhandling. Utedass är ett alternativ för kraven på avlopp för bad, disk och tvättvatten är betydligt lägre än på toalett.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #8 skrivet: 29 mar-15 kl 21:58 »
Utedass är helt klart ett bra alternativ, och jag hade inte alls haft ont av det. Däremot har jag en dam som inte är riktigt lika kär i tanken :D Men det är ju en prisfråga, helt klart. Blir det för jävla dyrt så är det nog utedass som gäller, åtminstone tills ekonomin har stabiliserat sig efter husköpet

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #9 skrivet: 29 mar-15 kl 22:15 »
Jag skulle satsa på Separett direkt. Tror den är godkänd i de flesta kommuner utan problem.
http://www.separett.se/weekend
Min bästa ägodel är min vedspis!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #10 skrivet: 29 mar-15 kl 22:35 »
Eller satsa på en förbränningstoa för 25k och slipp all hantering av dyngan. Det blir bara aska att tömma och den är helt ren.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #11 skrivet: 30 mar-15 kl 09:51 »
..eller ett multrum...
Lite skrymmande, men robust.
www.clivusmultrum.se

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #12 skrivet: 30 mar-15 kl 14:01 »
Eller satsa på en förbränningstoa för 25k och slipp all hantering av dyngan. Det blir bara aska att tömma och den är helt ren.

Som drar elström och engångspåsar. Stor risk att en dylik orsakar förstoppning.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #13 skrivet: 30 mar-15 kl 20:57 »
Jag pratade med min madame om detta, och hon var faktiskt inte så rädd för detta som jag trodde. Jag förklarade att om det nu är nån jättegrej att fixa avloppet så kommer vi nog inte att ha råd med det den första tiden, och att ett gammalt hederligt utedass är alternativet. Jag förklarade även att jag inte kan säga nånting om hur lång tid vi skulle ha utedass heller, att det kan en månad och att det kan ta fem år. -"Okej!" sa hon :D
Jag har ju alltid velat ha utedass (jag har haft det förut, och det har en charm som ett vanligt skethus inte kan mäta sig med), och en tillfällig lösning blir ju gärna permanent ;)

Så nu ska jag bara ta reda på vad våran kommun har att säga angående kompostering av detta. Förmodligen tänker dom väl pracka på en nån form av kompostsystem som kostar lika mycket som att fixa det befintliga avloppet, men den som lever får se!

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #14 skrivet: 30 mar-15 kl 21:39 »
Har en hemgjord skitkompost samma funktion som en köpe kan de väl knappast motsäga sig det?

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #15 skrivet: 30 mar-15 kl 21:53 »
Har en hemgjord skitkompost samma funktion som en köpe kan de väl knappast motsäga sig det?

Jag satt faktiskt och läste en tråd som handlade om just detta, och det verkar inte vara några större bekymmer.
Jag tänker att vi köper 5-6st plasttunnor, de där blåa med svarta lock och sargspännen, och sedan bygger ett litet ventilerat skjul
där dom kan stå när dom har blivit fulla. Jag såg någon annan här på forumet som hade gjort så och det verkar ju funka bra och dessutom
tillfredsställa kommunfolk och förståsigpåare.

Jag tror nog detta kan bli bra ändå :)
bara tanken att inte behöva betala varken slamsugning eller kommunala avloppskostnader är väldigt trevlig

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #16 skrivet: 30 mar-15 kl 22:22 »

bara tanken att inte behöva betala varken slamsugning eller kommunala avloppskostnader är väldigt trevlig

Mycket.
Speciellt när man gör det på ett sådant där sätt, som är bättre för naturen också.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #17 skrivet: 31 mar-15 kl 16:16 »
Som sagt, du kan få dispens för omhändertagande av egen latrin men jag tror att kravet då är att det lagras en tid och sedan komposteras. I min kommun kan man även få hämtning av latrinkärl på permanentbostäder men det är betydligt dyrare än att få sin skitbrunn tömd en gång om året.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #18 skrivet: 31 mar-15 kl 17:01 »
Som sagt, du kan få dispens för omhändertagande av egen latrin men jag tror att kravet då är att det lagras en tid och sedan komposteras. I min kommun kan man även få hämtning av latrinkärl på permanentbostäder men det är betydligt dyrare än att få sin skitbrunn tömd en gång om året.
Man kan få kärlen hämtade även här, jag har en kompis som jobbade med det förut. Han körde sopbilen och tog med latrinkärlen samtidigt. I första hand sommarstugeägare som köpte den servicen.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #19 skrivet: 31 mar-15 kl 18:17 »
Tanken i vårat fall är ju att kompostera för att sedan kunna användas som vilken kompost som helst, dvs till odlingar. Det är därför vi är så sugna på denna kåken, alla förutsättningar för att bli mer eller mindre självförsörjande på frukt och grönsaker finns :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser