Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bukmuskelruptur  (läst 2238 gånger)

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
bukmuskelruptur
« skrivet: 29 mar-15 kl 09:12 »
Har precis upptäckt en tacka där magen hänger ner mit benet på högersidan. Har googlat lite och kommit fram till att det måste vara bukmuskelruptur. Tyvärr hittar jag inte mycket information om det och behöver hjälp av er.
Vad gör jag? Antar att jag måste binda upp magen på något vis.....tips på hur och vad jag ska använda?
Klarar hon av att lamma? Vet dock inte riktigt när hon ska lamma men det är inom en 3 veckors period tippar jag på. Vi är mitt i lamningen nu men hon ser inte sprickfärdig ut än.
Alla tips och trix mottages tacksamt.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: bukmuskelruptur
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 13:35 »
Har en liten skrift från Fårhälsovården och där står det att läsa om bukbråck. Om det hänger ner på ena sidan kallas det flankbråck.
Man kan försöka linda elastiska bindor runt buken för att ge stöd, så att bråcket ej blir större. Och övervaka tackan noga.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: bukmuskelruptur
« Svar #2 skrivet: 29 mar-15 kl 14:46 »
Ok. Ska söka lite på flankbråck.
Hon verkar inte må jätte dåligt av det i alla fall. Hon äter och verkar pigg och står upp mycket så då borde det väl inte vara allt för besvärligt. Hoppas innerligt att hon ska lamma snart och att det blur bättre efteråt.
Bifogar en bild på hur hon ser ut.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: bukmuskelruptur
« Svar #3 skrivet: 29 mar-15 kl 17:01 »
På den tecknade bilden som jag har, är tackan även svullen på ena sidan av kroppen. Googla på bukbråck hos får, där finns en sida från Fårhälsovården, där de beskriver olika variationer av bråck hos får.

 

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: bukmuskelruptur
« Svar #4 skrivet: 30 mar-15 kl 09:54 »
Pratade med fårhälsovården nu på morgonen och hon sa ungefär det som jag har läst mig till.
Finns inget att göra nu när trycket är så stort pga att lamningen är nära. Det är bara att avvakta och hålla koll så att hon äter etc och sen vara beredd på att hjälpa till på alla sätt och vis när lamningen sätter igång.
Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att det sätter igång snart och att allt går smidigt och bra.
Hon får nu stå i sjukbox på bb avdelningen så att jag har fullständig koll för självklart är det en tacka som är väldigt skygg och misstänksam mot allt.

Tack för hjälpen ☺

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: bukmuskelruptur
« Svar #5 skrivet: 30 mar-15 kl 12:36 »
Håller tummarna, lycka till!

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: bukmuskelruptur
« Svar #6 skrivet: 10 apr-15 kl 23:57 »
Uppdatering för de som är intresserade:
Har precis kommit in från fårhuser efter att ha hjälpt min tacka om lamna två underbara lamm. Det gick över förväntan. Jag märkte att jon kanske var på gång unset dagen och när jag kom ut efter kvällsmqten hade fostervattenblåsan tittat ut och tackan låg nästan på rygg och sprattlade. Med tanke på vad vet hade ssgt så ryckte jag in direkt och hittade två klövar och drog ut lammet. Hon ställde sig upp efter en knuff till sidoläge och tog hand om sitt lamm direkt. Efter ca 20 min så började nästa värkarbete och jag gick in och kände efter. Detta lamm låg längee ner så det tog ett tag att få ut det.   Men nu är båda ute och tackan är vädigt intresserad av sina lamm ☺☺☺
Tyvärr så hänger magen ner väldigt mycket. Det har blivit mycket värre sen mina första inlägg. Nu ser det ut som om hon har ett kojuver och är ihålig efter bröstkorgen på ena sidan. Jag är väldigt skeptisk till om hon klarar av detta. Har ena spenen funkar men drn andra tror jag inte att lammen klara av att hitta/komma åt. Sen tror jag inte att hon klarar av att gå speciellt mycket i setta läge i alla fall för hon har inte stått upp speciellt mycket sen senaste veckan.
Har någon varit i samna sits? Hur gör man? Om lammen ändå blir napplamm vad är mest humant att göra då, slakt eller?
Lider verkligen med min tacka, det ser verkligen inte lätt ut och jag mår dåligt av att inte kunna hjälpa henne.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bukmuskelruptur
« Svar #7 skrivet: 11 apr-15 kl 01:19 »
Skönt att det gick bra med lammen. Hade det varit min tacka hade jag låtit henne hämta sig någon dag. Kanske hjälper det lite att lammen kommit ut och att livmodern drar ihop sig. Försök hjälpa lammen att hitta båda spenarna om det går. Tänker att när de diar så drar ju livmodern ihop sig och juvret blir också lite mindre spänt när de kommer igång med ätandet. Det är ju guld om tackan blir så pass ok att hon kan ta hand om de små. Bättre för dem och bättre för dig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bukmuskelruptur
« Svar #8 skrivet: 11 apr-15 kl 01:20 »
En sak till, kan det hjälpa att sätta en täckesgjord eller liknande på tackan för att hjälpa henne att hålla upp magen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: bukmuskelruptur
« Svar #9 skrivet: 11 apr-15 kl 01:43 »
att tackan  är insjunken efter lammning är normalt men det vet du ju redan
Mitt förslag är att försöka mjölka ur den sidan som ungarna inte kommer åt så du slipper mjölk -stockning
och att på något finnurligt vis lyfta upp magen /magarna
Jag hade använt handukar och bälten/skärp  för att pröva mig fram ( lim, karborrband, en gammal bh  o:) )
Hon lider inte just nu.och har inte ont.. hon är fullt upptagen med de små så du har några dygn att fundera och planera

  mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: bukmuskelruptur
« Svar #10 skrivet: 11 apr-15 kl 01:59 »
Bra förslag Javill.
de är också reglerbara och lagom breda.. tror nämligen du måste ändra ofta så inget tryck bildas på tackans  organ .. mycket rör sig när det är stort och tomt
mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: bukmuskelruptur
« Svar #11 skrivet: 11 apr-15 kl 09:28 »
Tack för råd och tips ☺
Vad är en täckesgjord?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bukmuskelruptur
« Svar #12 skrivet: 11 apr-15 kl 09:51 »
En täckesgjord finns att köpa lös och man har den till att hålla vissa hästtäcken på plats, kanske 7-8 cm bred, elastisk och ställbar. Hästägare brukar ha sådana. Har du ingen så prova med det du har, bälten, gammal bh, elastisk linda osv.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser