Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegås eller Ölandsgås?  (läst 3319 gånger)

amandaaxelsson

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Skånegås eller Ölandsgås?
« skrivet: 30 aug-10 kl 21:40 »
Hej!

Vilken ras är mest identisk när man har fyra hundar, tre som är D/S Gårdshund och en som är en Australian Shepherd?
Vi är fem i familjen men oftast är det bara två/tre hemma.
Vi hade tänkt ha 2-6 gäss ungefär , mest som sällskap men även till enklare vallning.
Jag har ju tyvär ingen vallhund, men tycker att det kan vara kul att prova på lite endå..
Dock blir Gårdisarna upphetsade när dom ser fåglar, och när dom springer iväg - JACKPOT.
Min hund är lugn om jag är det.. Men iaf, vi behöver en ras som är tuff men som samtidigt är sammarbetsvillig och lugn och som har iallafall lite respekt för människor & andra djur.

OBS! Hundarna behöver inte vara i närkontakt med dom, om rasen inte alls klarar det.
Eftersom vi bara haft myskankor, är vi inte mycket för fjäderfän, så, vad passar, tror ni?
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 07:48 av Petter B »
Amanda :-)

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 21:44 »
Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att den ska bara mest identisk, det finns ingen gås som är likadan som en hund..  ;D

Hursom har jag två dansk/sv och har sv blå anka och skånegäss, fick passa på hundarna lite i början men de lärde sig ganska fort. Nu ignorerar de fåglarna helt och hållet.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

amandaaxelsson

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 21:54 »
Menar att dom passar bra ihop  ;)
Okej, lät ju bra!
Klarar dom att gå i samma inhägnad utan problem?
Amanda :-)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 22:22 »
Menar att dom passar bra ihop  ;)
Okej, lät ju bra!
Klarar dom att gå i samma inhägnad utan problem?
nej, speciellt ej under parningssäsong. skånegåsen är större än ölandsgåsen. tänk inte så mycket på hundarna när du väljer gåsras, se till att hålla hund och gås avskilda oavsett ras.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 22:35 »
Jag har 8 gäss hemma 2 skånegäss och 6 blandisar skåne/toulose. De går lösa på tomten lika så hundarna om jag är ute. Jag har 3 terriers vara en gärna dödar en höna om hon kan och får tillfälle. Man kan väl säga att hon har försökt jaga gäss en gång ::) Numera är hon mycket noga med att hålla säkerhetsavstånd :D Så fort gässen låter ökar hon avståndet. 

Annars är mina gäss snälla och nyfikna. Dom kommer om man kallar på dem och är lätta att valla runt i trädgården.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 07:25 »
Häromveckan fick sig båda hundarna varsitt nyp i rumpan av gässen, hundarna bara gick förbi dem och tittade inte ens på dem. Efter det har de gått långa omvägar runt gässen :-) Jag tror du med enkla medel kan lära hundarna att låta gässen vara.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skånegås eller Ölandsgås?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 09:01 »
Jo, gässen är ofta tuffa, så om hundarna rättar sig så kan det gå bra. Mina hundar är av vallhundstyp, och har hittills inte dödat något annat än insekter, men jag skulle ändå inte lämna dem ute bland djuren ensamma. När jag är med är en annan sak. Men när de väl lärt sig att man kan döda andra djur, så är det nog svårare att få dem att låta bli...

Men det verkar som amandaaxelsson är intresserad av ankor också, och de försvarar sig inte lika bra mot nyfikna hundar. Mina ankor är också mer lättstressade än gässen. Så om man vill ha både gäss och ankor, och kunna ha hundarna ute utan uppsikt, så skulle jag ha separat inhägnad till fåglarna. Så kan man ju låta dem vara tillsammans när man är ute. Och när man har gässlingar/ällingar så kan man se till att hundarna inte kommer åt dem, det är väldigt stressande för mammorna att ha nyfikna hundar runt sina små ungar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser