Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss på strandtomt  (läst 1370 gånger)

Ankarstrom

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Gäss på strandtomt
« skrivet: 06 aug-12 kl 21:56 »
Går i tankar kring att "bli med gäss" och försöker att läsa in mig på ämnet. Har tomt(mark) med stora gräsytor som avgränsas av en skyddad vik i den uppländska skärgården. Är det möjligt att låta gässen ströva fritt och således bada i havet eller skulle det betyda alltför stora lockelser om frihet? Som jag tolkat det kan man ha gässen gå fritt och hellre avgränsa de ytor där de inte önskas (t.ex trädgårdsland) Ett alternativ hade ju kunnat bli å att stängsla av stranddelen och anlägga en damm...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gäss på strandtomt
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 11:57 »
De behöver ingen damm, det är bättre med en stor balja, som man kan rengöra med jämna mellanrum. En damm skitar de ner på nolltid, och den går inte att rengöra.

Har de lärt sig var de bor brukar de vara lätta att valla in på kvällarna, och de brukar inte gå alltför långt från sitt hus, om de har bra bete, och det inte finns annat som drar dem bort. Men jag har ändå mina inhägnade, så att de är skyddade. För vuxna gäss räcker vanligt fårstängsel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ankarstrom

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Gäss på strandtomt
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 12:54 »
Ok tack för svar. Men hur hanterar jag strandkanten? Om de nu inte behöver en damm, gör jag då bäst i att stängsla av stranden eller är gässen inte badsugna nog att jag kan låta dem gå på bete helt ned till vattenkanten?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gäss på strandtomt
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 13:11 »
Du får väl prova. Det är inte bra för dem att bada enbart i saltvatten i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ankarstrom

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Gäss på strandtomt
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 15:41 »
"Havet" här i krokarna är iofs inte särskilt salt (0.6% skulle jag tro) men tack för den upplysningen.  Får helt enkelt testa å se om de klarar att hålla sig inom vettigt avstånd från torra land. När det gäller att hålla gässen skyddade är ser jag kanske att faror från ovan (havsörn) blir ett större orosmoment än en eller annan simtur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser