Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, gåsen äter upp sin syster!  (läst 2693 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« skrivet: 09 jun-12 kl 00:11 »
Nej men nästan! jag har 3 gässlingar. Skånegås. Men en av dom har en väldigt ful vana. Att rycka och äta upp sina syskons dun! VARFÖR gör han på detta viset? Dom får massa gräs dagligen, pelletsfoder, vatten och sånt.

Varför?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #1 skrivet: 09 jun-12 kl 00:56 »
Har ingen erfarenhet av just gässlingar, men har haft samma problem förr med vaktelkycklingar- När vi gav dem äggfoder (undulat) som tillskott så slutade det tvärt...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #2 skrivet: 09 jun-12 kl 12:59 »
En kompis till mig hade också en gåsrackare som gjorde alla ällingar samt sitt syskon nakna på ryggarna.  :-\ Har hört att om de har för varmt under lampan så kan de börja plocka dunet av varandra, men så kanske det inte är i erat fall?

Proteinbrist kanske?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 18:12 »
En kompis till mig hade också en gåsrackare som gjorde alla ällingar samt sitt syskon nakna på ryggarna.  :-\ Har hört att om de har för varmt under lampan så kan de börja plocka dunet av varandra, men så kanske det inte är i erat fall?

Proteinbrist kanske?
Mina har inte värmelampa då de är så pass stora och klarar sig utan det.
Upptäckte ett står idag på systern så hon får sitta i egen bur nu, stackarn..
Vad kan jag ge dom som det är mycket proteiner i då? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 10:48 »
Vi har samma problem just nu. När de blir våta så börjar de. Ingen aning vad det beror på men vi ger dem minimalt med vatten så de inte blir blöta (flera gånger dagligen), gräs (maskros poppis) och mycke utrymme. Andra år det varit så gick betendet bort efter en tid. Hur gammla är dina gässlingar föresten?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 10:49 »
Vissa enstaka gässlingar kan få sådan här störda beteenden. Var precis hemma hos en gåsuppfödare som hade en gässling "i finkan" för sig själv. Ingen annan i flocken om lite drygt 20 gässlingar uppvisade beteendet. Han trodde inte att det var utfodringsrelaterat utan möjligtvis stressrelaterat. Han hade då och då (inte varje år) gässlingar som blev "kanibaler" de flesta kurerades genom att sitta avskilda själv utan kompisar i ett par dagar och brukade inte plocka upp beteendet igen när dom fick komma tillbaka med flocken.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Parnassia

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 14:20 »
Fjäderplockning anses vara ett födosöksbeteende. En av mina hönor sysslade med det (hon tuggade i sig fjädrarna), men slutade när jag gav henne fri tillgång på kalk. Jag vet att det kan vara olämpligt, men jag ger mina hönor krossade äggskal. Anledningen är att det kan främja att de även pickar i sig sina egna ägg, men det har hittillls inte hänt hos mig. Bättre är alltså snäckskal som man köper bl.a. på Granngården. Gissar att det funkar på samma sätt med gäss!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 14:29 »
Dock så får man inte ge växande fåglar kalk :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nikky

  • Inlägg: 54
  • ,japanska vaktlar
    • -
SV: Hjälp, gåsen äter upp sin syster!
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 22:39 »
ett protein - tips...strö på pulver gelatin...innehåller typ 100 procent protein..till skillnad från kött som innehåller ca 40 procent......om det nu är protein brist..funkar till vaktelbebisar med som ska ha massa protein


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
xaelanar, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser