Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till slaktkanin?  (läst 1795 gånger)

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
Mat till slaktkanin?
« skrivet: 06 sep-10 kl 09:59 »
Hejsan!
Jag vet ju att här finns trådar om vad en kanin bör äta innan slakt, för att smaka gott vid tillagning, men jag hittar dem inte!

Så jag skulle vara tacksam om ni antingen ville hjälpa mig att hitta dessa trådar eller berätta för mig vad kaninerna skall ha och inte ha. Morot har jag för mig gör dem för söta i smaken och en ger god viltsmak, men hur gör jag med pellets? Skall djuret vara välgödt eller mittemellan? Jag tänkte vänta med slakt tills det blir lite kallare, för att få en fin päls på dem.

Ha det bra!
Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mat till slaktkanin?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 14:08 »
kålrot fördärvar smaken så ge inte det...

enris och granris 2veckor innan slakt och fram till slaktdagen ska förbättra smaken.. jag har ännu inte ätit nån äcklig kanin..  alla har varit riktigt goda...
Fjäderfän och kaniner

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Mat till slaktkanin?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 14:19 »
Inga kålväxter.

Mera viltsmak av grenar och Kvistar.

Om du gödsla din kanin före slakt blir den fet.. smör är inte dyrare än det och kaninen mår bättre om den inte är fet. Pelletts är jo omdiskuterade här igen och igen..

Sedan har jag i bakhuvud.. att kaniner kan tillagas på olika sätt.. med salvia och lök och viltäk, vin.. potatis...etc.. -> kraftiga smaker

eller mera söt med morötter, äpplen, plommon, madeira.. couscous..

och att kött och tillagning måste avstämmas. Därför skriver jag på påsen när kaninen är slaktat -> vet vad den åt -> avstämmer kryddningen


januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ingmo

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Mat till slaktkanin?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-10 kl 06:42 »
Hej, jag hade kaniner när jag var barn och enligt min far så skulle man ge dem lite ene- eller grankvistar. Detta för att få lite mera "viltsmak".
Mvh
Ingmo D´Amario
INGMOS

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Mat till slaktkanin?
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 11:17 »
Vi slutade med pellets några veckor före slakt och gav mest hö och gräs.
Annars blir dom för feta tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser