Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?  (läst 16468 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #40 skrivet: 21 sep-17 kl 21:53 »
Någon som vet om ljudet är annorlunda om man står 3 kilometer från 6 vindkraftverk- eller 80 vindkraftverk. Spontant känns det som att ljudnivån borde vara högre... men någon som vet?  ???

På så långt avstånd går det inte att skilja ljudet från vindkraftverken från naturligt vindbrus från skogen. Och som regel överröstas vindkraftverken av alla naturliga ljud som hörs då det blåser.
Det rytmiska svischandet som man hör nära ett vindkraftverk försvinner helt och hållet på lite längre avstånd (mer än två gånger tornets höjd), då hörs bara ett jämnt brus som beror av vindstyrkan.

 

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #41 skrivet: 22 sep-17 kl 19:17 »
2 gånger tornets höjd- alltså 180m*2  vid mer än 360 meter bort så ska de inte höras? Jag tycker att ljudet hörs på minst en kilometers avstånd i alla fall, när jag besökt parker.


På så långt avstånd går det inte att skilja ljudet från vindkraftverken från naturligt vindbrus från skogen. Och som regel överröstas vindkraftverken av alla naturliga ljud som hörs då det blåser.
Det rytmiska svischandet som man hör nära ett vindkraftverk försvinner helt och hållet på lite längre avstånd (mer än två gånger tornets höjd), då hörs bara ett jämnt brus som beror av vindstyrkan.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #42 skrivet: 01 okt-17 kl 15:02 »
Ni tycker alltså att jag inte ska vara orolig. Ont i magen- 80 snurror år öst och 40 vindsnurror åt väst. Närmast snurra är 4 km bort fågelvägen genom skogen å över en myr.
Artiklar jag läser så är det många som klagar och stör sig på ljud från snurrorna dygnet runt och mest på nätterna. Framförallt att det inte är helt tyst som det varit förut. Jag flyttade ju ut till mitt gamla torp från sent 1800-tal för att det var långt till allt och alla och bara skog runt om 😢
Samtidigt är det ofta dom som är negativa som hörs mest. Förutom era erfarenheter har jag inte hört någon som är positiv, plus att folk hör vindkraftverk ända uppåt 1 mil bort 😢
« Senast ändrad: 01 okt-17 kl 15:25 av lillatorpet »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #43 skrivet: 01 okt-17 kl 16:02 »
Ni tycker alltså att jag inte ska vara orolig. Ont i magen- 80 snurror år öst och 40 vindsnurror åt väst. Närmast snurra är 4 km bort fågelvägen genom skogen å över en myr.
Artiklar jag läser så är det många som klagar och stör sig på ljud från snurrorna dygnet runt och mest på nätterna. Framförallt att det inte är helt tyst som det varit förut. Jag flyttade ju ut till mitt gamla torp från sent 1800-tal för att det var långt till allt och alla och bara skog runt om 😢
Samtidigt är det ofta dom som är negativa som hörs mest. Förutom era erfarenheter har jag inte hört någon som är positiv, plus att folk hör vindkraftverk ända uppåt 1 mil bort 😢

Kommer du att ha 4km till det närmsta verket så behöver du inte oroa dig ett dugg, du kommer aldrig att höra dem. Att en människa skulle ha hört ett vindkraftverk på en hel mils avstånd är väldigt orimligt! Om man har vindriktningen mot sig kan man höra tågen från ett järnvägsspår 10-12 km bort i ödsliga trakter, men det ljudet är ju ett högt ljud. Vindkraftverken hörs i princip aldrig 500 meter bort.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #44 skrivet: 01 okt-17 kl 16:39 »
Man kan väl säga att om det verkligen vore helt tyst i omgivningen skulle man kunna höra ett vindkraftverk på längre håll, men när det blåser så blir ju också alla naturliga vindljud starkare, och man behöver inte komma långt från verket förrän det överröstas av de naturliga ljuden.

andtol

  • Gäst
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #45 skrivet: 01 okt-17 kl 17:34 »
Ni tycker alltså att jag inte ska vara orolig

Åk till vindkraftverk i närheten och lyssna! Gör det gärna flera gånger och olika tider på dagen: morgon, middag, sent på kvällen. När det blåser och när det är vindstilla.

Då får du en egen uppfattning. Det är nog bäst för dig själv.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #46 skrivet: 01 okt-17 kl 21:14 »
Det jag hört är att det upplevs som ett underliggande muller som ett flygplan som aldrig passerar förbi🙄
Och ett dunkande. Swoshande när man står nära. Att det aldrig är helt tyst när det är vindstilla. Jag har också hört att det är psykologiskt. Att de som är emot vindkraftverk och som vill höra ljud hör och stör sig- medan de som är positiva sällan störs. Det jag är mest orolig över är att det är så tyst här ute- om tystnaden kommer försvinna. Men också att det är tre parker som kommer byggas så det spelar ingen roll vilket håll vinden ligger på...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #47 skrivet: 01 okt-17 kl 22:11 »
Så besviken jag blev häromdagen, jag åkte ut med min bror och skulle visa hur coolt de va att stå under ett vindkraftverk när det blåste ( lagom blåst)
i detta fallet blev jag besviken. vinden överröstade  vindkraftverket.
Dock när det är halv storm ute så hör man ett mäktigt swosch..( märk väl... när man står rakt under)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #48 skrivet: 02 okt-17 kl 03:27 »
Varför hörs inte röster som era i media? Det är ofta bara negativa röster

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #49 skrivet: 02 okt-17 kl 03:33 »
Hur många vindkraftverk var det på platsen du åkte till?
Så besviken jag blev häromdagen, jag åkte ut med min bror och skulle visa hur coolt de va att stå under ett vindkraftverk när det blåste ( lagom blåst)
i detta fallet blev jag besviken. vinden överröstade  vindkraftverket.
Dock när det är halv storm ute så hör man ett mäktigt swosch..( märk väl... när man står rakt under)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #50 skrivet: 02 okt-17 kl 03:37 »
Varför hörs inte röster som era i media? Det är ofta bara negativa röster

Det är oftast politiska organisationer som hörs i media . Svenskt Näringsliv kapade och tog över föreningen Föreningen Svenskt landskapsskydd, och har sedan använt den för att propagera mot vindkraft. De har överklagat alla planerade vindkraftverk i Sverige

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #51 skrivet: 02 okt-17 kl 08:29 »
Det jag hört är att det upplevs som ett underliggande muller som ett flygplan som aldrig passerar förbi🙄
Och ett dunkande.

Stämmer absolut inte.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #52 skrivet: 02 okt-17 kl 09:15 »
Stämmer absolut inte.

Vad är det som inte stämmer? Det är ju lillatorpets upplevelse.

Edit: aha, nu ser jag vad lillatorpet skriver. Fel av mig.

« Senast ändrad: 02 okt-17 kl 10:28 av Toll »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #53 skrivet: 02 okt-17 kl 11:46 »
Hur många vindkraftverk var det på platsen du åkte till?

Hmm .. det va 1 vindkraftverk jag åkte till men det fanns 2 till på var sida om de jag va vid, kanske 300meter ifrån.
Sen finns det fler verk inom kanske 1 km avstånd

Men om du menar att de skulle höras mer för att där va fler verk så hördes inget från dem , vinden lät mer i mina öron den dagen

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #54 skrivet: 02 okt-17 kl 14:04 »
Stackars dig, så hemskt. Det dör många fåglar och fladdermöss på natten och/eller i dimma. Innan någon människa har hunnit hitta dem är det ofta rävar som hämtar dem, de är ju inte dumma och lär sig snabbt att där ofta finns mat att hämta. Sen på morgonen kommer det en människa, ser inga döda fåglar och drar slutsatsen att vindkraftindustrin är heelt ofarlig. Synd att det inte satsas mer på andra typer av vindkraftverk som inte tar livet av en massa rovfåglar.

Här finns mycket information:
http://www.faringtoftanorra.se/

Infraljud har nog inte nämts
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/08/Infraljud-fran-vindkraftverk---en-halsorisk/

Fåglar och vindkraft
http://www.skof.se/fsk/vind/vindkraft.htm

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #55 skrivet: 02 okt-17 kl 18:01 »
Svarthöna: vad har du för personliga erfarenheter från vindkraftverk, ljud och ljus?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #56 skrivet: 02 okt-17 kl 18:43 »
Stackars dig, så hemskt. Det dör många fåglar och fladdermöss på natten och/eller i dimma. Innan någon människa har hunnit hitta dem är det ofta rävar som hämtar dem, de är ju inte dumma och lär sig snabbt att där ofta finns mat att hämta. Sen på morgonen kommer det en människa, ser inga döda fåglar och drar slutsatsen att vindkraftindustrin är heelt ofarlig. Synd att det inte satsas mer på andra typer av vindkraftverk som inte tar livet av en massa rovfåglar.

Här finns mycket information:
http://www.faringtoftanorra.se/

Infraljud har nog inte nämts
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/08/Infraljud-fran-vindkraftverk---en-halsorisk/

Fåglar och vindkraft
http://www.skof.se/fsk/vind/vindkraft.htm



 Va det riktat till mig?
Att det finns negativa saker med allt är ett faktum... 

Hemma hos mig så brukar det vara en handfull fåglar som flyger in i mina fönster och dör. Mina fönster producerar inget användbart förutom  att jag kan se ut....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #57 skrivet: 02 okt-17 kl 18:48 »

 Va det riktat till mig?
Att det finns negativa saker med allt är ett faktum... 

Hemma hos mig så brukar det vara en handfull fåglar som flyger in i mina fönster och dör. Mina fönster producerar inget användbart förutom  att jag kan se ut....


Katter uppskattas döda ca 17 miljoner fåglar, jag tror att fönster och trafik dödar ännu många fler

http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #58 skrivet: 02 okt-17 kl 18:54 »
Kraftiga dunkande ljud hördes från ett av de två prototypvindkraftverk som Vattenfall satte upp början av 80-talet (vet ej om det gällde det som hamnade i Näsudden på Gotland eller Maglarp i Skåne, det var två helt olika verk från olika tillverkare), pga den märkliga konstruktionen med ett ledat nav som svängde över till annat läge två gånger per varv. Men några sådana ljud har aldrig förekommit från "normalt" byggda vindkraftverk, dock är det väl mycket möjligt att ryktet har levt kvar och omhuldas av dem som vill motarbeta vindkraft av ideologiska eller ekonomiska skäl.

En del mindre Vestasverk från början av 90-talet med fackverksmast kunde börja ge gnisslande ljud ifrån sig om skruvar som höll ihop fackverket började sitta löst. Det var en varningssignal till ägaren att det var mer än hög tid att stoppa verket och dra efter alla skruvförband. Slarvade man med det kunde det sluta med att masten vek sig. Detta hände med ett verk på Hemsön utanför Härnösand för snart 10 år sedan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #59 skrivet: 02 okt-17 kl 20:30 »
En del mindre Vestasverk från början av 90-talet med fackverksmast kunde börja ge gnisslande ljud ifrån sig om skruvar som höll ihop fackverket började sitta löst. Det var en varningssignal till ägaren att det var mer än hög tid att stoppa verket och dra efter alla skruvförband. Slarvade man med det kunde det sluta med att masten vek sig. Detta hände med ett verk på Hemsön utanför Härnösand för snart 10 år sedan.
Felaktigt dragna skruvar var ju också felet när ett stort vindkraftverk i Småland föll för snart två år sedan.
https://www.vetlandaposten.se/article/manga-fel-begicks-vid-haveri/
Man får hoppas de lärt av sina misstag och inte gör om felet på nya kraftverk som monteras


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser