Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eländigt väder - triggar födsel?  (läst 746 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Eländigt väder - triggar födsel?
« skrivet: 30 mar-09 kl 21:50 »
Tacka nr 1 - födde när det hade snöat. Så ute i snöslasket låg två kraftiga flickor. Allt gick bra.
Sen några dagar med sol och härligt vårväder - och...
...tacka nr 2 - föder i 5 cm snö och riktigt hemskt väder. Två lamm - allt gick bra.
Nu har vi haft flera dagar med uppehåll och riktigt skönt väder - och...
...det slår om och blir värsta regn och snålblåst. Då sätter tacka nr 3 i gång och föder. Hittills har ett lamm kommit ut.

Slump? Eller passar de på att föda när det är lite kallt för att få svalka när dom föder...

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Eländigt väder - triggar födsel?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 23:34 »
Jag har märkt precis samma som du. Även med fölningar. Efter en period med "ickeväder" så dyker ett lågtryck upp och vips så lammas det. Kanske just har med tryckförändringar att göra.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Eländigt väder - triggar födsel?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 12:20 »
Här tycker jag snarare att de lammar och fölar lagom till det ska bli bättre väder. Första lamningen igår och det ska enligt uppgift bli uppåt 15 grader de närmsta dagarna.  :o
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 3 användare
von tratt, Freddy Rindehed, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser