Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218134 gånger)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1360 skrivet: 20 nov-14 kl 16:06 »
...Ser intressant ut Lurkers  :) ...Själv har jag pressat två stora kakor av Burley,delat och lagt i snuskammaren. En liten glödlampa med dimmer fixar värmen...Tobakskakorna har jag lindat in i folie...När jag pressade kakorna duschade jag på lite brännvin mellan bladen...Doftar nice  ;D

Ja, det bliver väl Cigarrer så det räcker om två månader! har justerat temperaturen så jag är oppe i ca. 45 grader, har sorterat alla slag i separat plastpåse med topp och botten blad så jag vet vilka jag ska bruka till Inlag, omblad och täckblad...så är det bara å kolla upp veckovis så inte mögel kommer lurande på!Bränvin..hmm. ..jepp! kan tänka mig doften av sprit och fermenterat tobak..mumms  ;D

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1361 skrivet: 20 nov-14 kl 22:16 »
...Ser intressant ut Lurkers  :) ...Själv har jag pressat två stora kakor av Burley,delat och lagt i snuskammaren. En liten glödlampa med dimmer fixar värmen...Tobakskakorna har jag lindat in i folie...När jag pressade kakorna duschade jag på lite brännvin mellan bladen...Doftar nice  ;D
Fattar jag fel eller har du Fermenterat tobaken innan du gör snus av den?Jag testade det förra året,packade in tobaken i plastpåsar och la dom uppe på kakelugnen i ett par veckor tills det började dofta piptobak(min uppfattning) mögel (fruns uppfattning)men jag kan inte svära på att det blev någon skilnad på snuset.Men i år blir det ingen vidare test då allt är torkat och malt och jag tycker nog att det är lite tamt i smaken/Balder

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1362 skrivet: 21 nov-14 kl 05:57 »
Jag torkar bara och maler innan det blir snus.Gjorde min första egen odlade prilla nyligen på virginia från inpecta ,Det smakar
nästan lite russin ,Jag hade i 50 gr salt och 50 gr soda till ett kilo men ska öka lite till nästa satts.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1363 skrivet: 21 nov-14 kl 07:47 »
.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1364 skrivet: 21 nov-14 kl 16:20 »
Fattar jag fel eller har du Fermenterat tobaken innan du gör snus av den?Jag testade det förra året,packade in tobaken i plastpåsar och la dom uppe på kakelugnen i ett par veckor tills det började dofta piptobak(min uppfattning) mögel (fruns uppfattning)men jag kan inte svära på att det blev någon skilnad på snuset.Men i år blir det ingen vidare test då allt är torkat och malt och jag tycker nog att det är lite tamt i smaken/Balder
...  :)  ..Nja...Kanske lite luddigt skrivet...Ska göra röktobak,anledningen att jag kör i snuskammaren är att mängden inte är så stor....Pressningen av kakor gör att det får plats i den lilla snuskammaren ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1365 skrivet: 21 nov-14 kl 16:22 »
Ja, det bliver väl Cigarrer så det räcker om två månader! har justerat temperaturen så jag är oppe i ca. 45 grader, har sorterat alla slag i separat plastpåse med topp och botten blad så jag vet vilka jag ska bruka till Inlag, omblad och täckblad...så är det bara å kolla upp veckovis så inte mögel kommer lurande på!Bränvin..hmm. ..jepp! kan tänka mig doften av sprit och fermenterat tobak..mumms  ;D
...Sprit framhäver verkligen tobaksdoften...doftar nice om tobaken  8)

 

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1366 skrivet: 23 nov-14 kl 13:34 »
Tänkte försöka få in tobakslandet i växtföljd tillsammans med grönsaker och undrar om det är nån som har erfarenhet av detta? Hur pass krävande är tobak jämfört med potatis, rotsaker, bönor och kål? Går det bra att samodla med någon annan gröda? Lämnar tobaken skadliga ämnen i marken som andra grönsaker tar upp?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1367 skrivet: 30 nov-14 kl 09:47 »


     Skulle aldrig kunna tänka mej att att eventuellt odla grönsaker parallelt med tobak skulle på något vis kunna skada grösakerna på något vis alls.
     Tobaken gillar gödsel , den saken är säker , ko höns häst och t.o.m kalksalpeter i lagom mängder , en 10 % inblandning av urin i vattentunnorna ökar bladtillväxten också och håller sniglar borta i det stora hela.
     Vattna inte för ofta för då får inte plantan jobba ner sitt rotsystem så långt för att få vätska , 1 gång i veckan brukar jag vattna men då får varje planta 10 Liter och det funkar bra.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1368 skrivet: 05 dec-14 kl 06:00 »
Något som jag har märkt är att hemma snuset kan mögla om det ligger i rumms tempratur,Det har jag aldrig märkt på köpesnus
på 28 års snusande :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1369 skrivet: 05 dec-14 kl 07:18 »
Något som jag har märkt är att hemma snuset kan mögla om det ligger i rumms tempratur,Det har jag aldrig märkt på köpesnus
på 28 års snusande :)

Brukar du tillsätta Glycerol i ditt snus?
Jag har snuset i rumstemperatur 1 vecka ungefär för mogning, efteråt  rett in i kylskåpet, har ofta snus i kylskåp flera veckor/månader utan problem.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1370 skrivet: 05 dec-14 kl 13:32 »
Tänkte försöka få in tobakslandet i växtföljd tillsammans med grönsaker och undrar om det är nån som har erfarenhet av detta? Hur pass krävande är tobak jämfört med potatis, rotsaker, bönor och kål? Går det bra att samodla med någon annan gröda? Lämnar tobaken skadliga ämnen i marken som andra grönsaker tar upp?

Har odlat bland andra grödor och inte sett några problem.. än.
Var orolig att dom skulle bli smittade av ex brunröta från tomater men har inte sett något sånt än.

Nu odlar jag dom så tätt att det inte blir plats för annat under men skulle tänka i termerna som om det vore potatis växter och se på dom grödor som används som skyddsväxter eller samplanterings växter  där ex små tagetes, el krydd växter.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1371 skrivet: 05 dec-14 kl 16:21 »
Har odlat bland andra grödor och inte sett några problem.. än.
Var orolig att dom skulle bli smittade av ex brunröta från tomater men har inte sett något sånt än.

Nu odlar jag dom så tätt att det inte blir plats för annat under men skulle tänka i termerna som om det vore potatis växter och se på dom grödor som används som skyddsväxter eller samplanterings växter  där ex små tagetes, el krydd växter.

Ja, får hålla tobaken så långt bort som möjligt ifrån tomaterna och potatisen. Vi har en växtföljd med 6 skiften och potatisen och tobaken har alltid 2 skiften emellan. Intressant med samplantering...har du tips på nån gröda som gynnar/gynnas av tobak?


     Skulle aldrig kunna tänka mej att att eventuellt odla grönsaker parallelt med tobak skulle på något vis kunna skada grösakerna på något vis alls.
     Tobaken gillar gödsel , den saken är säker , ko höns häst och t.o.m kalksalpeter i lagom mängder , en 10 % inblandning av urin i vattentunnorna ökar bladtillväxten också och håller sniglar borta i det stora hela.
     Vattna inte för ofta för då får inte plantan jobba ner sitt rotsystem så långt för att få vätska , 1 gång i veckan brukar jag vattna men då får varje planta 10 Liter och det funkar bra.

Tolkar det som att tobaken platsar i ett skifte som räknas som "mest krävande" och alltså vill ha någon form av närande gröda året innan.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1372 skrivet: 05 dec-14 kl 21:48 »
Ja, får hålla tobaken så långt bort som möjligt ifrån tomaterna och potatisen. Vi har en växtföljd med 6 skiften och potatisen och tobaken har alltid 2 skiften emellan. Intressant med samplantering...har du tips på nån gröda som gynnar/gynnas av tobak?

Tolkar det som att tobaken platsar i ett skifte som räknas som "mest krävande" och alltså vill ha någon form av närande gröda året innan.

Tror jag hade samkört med vitlök eller lök mellan plantorna om man tänker sig att dom växer i rader.
Jag har själv letat info på webben om samplanteringar men inte funnit något.

Ja tobak kräver en hel del näring verkar vara omättlig, det kan lätt avstanna om det blir för lite.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1373 skrivet: 06 dec-14 kl 08:37 »
Har inte haft i någon glyserol då jag hade glömt köpa hem :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1374 skrivet: 06 dec-14 kl 19:22 »
Något som jag har märkt är att hemma snuset kan mögla om det ligger i rumms tempratur,Det har jag aldrig märkt på köpesnus
på 28 års snusande :)

  Vad jag kommit fram till vad det gäller mögel så tror jag att det har väldigt stor betydelse hur hög temperatur du använder när du gör snuset i ugnen.
  Själv använder jag 100 grader och snuset möglar inte.
  Eventuella mikrober dödas vid kokpunkten.
« Senast ändrad: 07 dec-14 kl 10:34 av Rustica1962 »

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1375 skrivet: 08 dec-14 kl 07:33 »
Något som jag har märkt är att hemma snuset kan mögla om det ligger i rumms tempratur,Det har jag aldrig märkt på köpesnus
på 28 års snusande :)

Jag brukar en riskokare till mitt snus, ca. 50-65 grader, har aldrig haft problem med mögel,kokar du upp vattnet du tillsätter?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1376 skrivet: 08 dec-14 kl 08:58 »
kokar inte upp vattnet men ska prova det idag,Ska göra ett kilo pulver idag med en blandning av virginia och bondtobak,
Är hemma idag med sjuka barn så jag måste ha lite o pyssla med.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1377 skrivet: 18 dec-14 kl 22:29 »
Fan va här e dött håller alla på å baka snus eller? Kan meddela att jag bet över ett större stycke än jag kunde svälja när jag plantera 1040 plantor men jag tycker det är så jävla kul så jag går på det igen med 800 plantor om jag kan få frön av Lurkers. Har lite att byta med typ en Alida som har frösått sig ock en Rustika som har kommit tillbaka år efter år utanför hönshuset. Det hade varit kul om nån hade visat intresse och vi hade fått en vild tobak.





                                     men dock ute temperatur kan man få dom att mogna dom lär ju inte mögla i den temperaturen i alla fall.Lurkers hur gick det med dina C.B blev det några frön över 

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1378 skrivet: 19 dec-14 kl 07:35 »
Fan va här e dött håller alla på å baka snus eller? Kan meddela att jag bet över ett större stycke än jag kunde svälja när jag plantera 1040 plantor men jag tycker det är så jävla kul så jag går på det igen med 800 plantor om jag kan få frön av Lurkers. Har lite att byta med typ en Alida som har frösått sig ock en Rustika som har kommit tillbaka år efter år utanför hönshuset. Det hade varit kul om nån hade visat intresse och vi hade fått en vild tobak.





                                     men dock ute temperatur kan man få dom att mogna dom lär ju inte mögla i den temperaturen i alla fall.Lurkers hur gick det med dina C.B blev det några frön över

Faktisk så har jag 2,5 kilo snus i riskokaren :-)  och har beställt 1 kilo Gummi arabicum som jag brukar som bindemedel i snuset och som lim för mina cigarrer, 800 plantor! inte småsaker du driver med  ;D   Har inte öppnat frökapslarna, dom hänger till tork, men är du intresserad av C.B frön så fixar jag det, blir större och kraftigare plantor en C.S så jag tror det är et bra val! Återkommer senare när jag öppnar kapslarna.

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1379 skrivet: 08 jan-15 kl 12:31 »
Hej alla entusiaster! Jag har odlat tobak i 2 säsonger nu enbart för snus! Har fått väldigt bra resultat. Nu tänkte jag försöka mig på att odla för att göra cigarrer! Vilken sort föredrar ni att odla för att göra cigarrer? Och är det någon som har lite frön över i så fall??
Mvh Stefan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Mathias., Karin Flodin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser