Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av cylindertoppspackning fundering  (läst 7713 gånger)

husbehov

  • Gäst
byte av cylindertoppspackning fundering
« skrivet: 28 apr-16 kl 09:44 »
en fundering jag fick när jag stod och hade fantastiskt "roligt" när jag slipade motorblockets yta från gammal packning (missfärgningar från packning) med ett färskt slipbryne . tanken som slog mej är hur nogrann man behöver vara egentligen på en vanlig bruksbil med vanlig standard topppackning ? jag brukar stå och slipa tills det blir närapå helt ren yta utan ens missfärgningar (som min far alltid gjort och jag med) , vilken teknik brukar ni använda som inte har tillgång till maskin att toppdecka ? hade det räckt med fint sandpapper egentligen ? toppen som ska på har blivit planad portad och inslipade ventiler och bilen är en fiat punto 2001

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 11:07 »
tänkte om jag är överambitiös när jag står där och gnor ?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 11:07 »
Jag brukar använda någon form av skrapa - t ex omslipat gammalt stämjärn eller morakniv. Om blocket är av aluminium så måste man vara mycket försiktig så man inte skadar ytan i onödan.
Det behöver inte se perfekt metalliskt rent ut, men det ska inte finnas kvar några ojämnheter som man kan känna med fingrarna eller som t ex en stållinjal på högkant hakar fast i.
Man kan gärna använda något starkt rengöringsmedel som är till för att lösa upp packningsrester, de brukar finnas i sprayburk och kan heta "gasket remover" eller något liknande, så slipper man skrapa så mycket.

Hmm...en Fiat '01 ... du vet väl att det är mycket vanligt att insprutnings- och tändstyrdonet, som är uppbyggt i hybridteknik, hutlöst dyrt och praktiskt taget omöjligt att reparera, går sönder som följd av överslag i tändspolarna? Symptomet brukar vara att motorn går på två cylindrar och de andra två saknar gnista.
Det finns de som rekommenderar att man i förebyggande syfte ska byta tändspolar vart femte år på sådana bilar. Och det är säkert lämpligt att undvika de skummaste piratfabrikaten på tändspolar.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #3 skrivet: 28 apr-16 kl 11:28 »
ja först skrapar jag sen gnor jag nån/några timmar , onödigt säkert . jo skrapa aluminiumblock eller topp hade jag inte vågat med kniv iaf :) jasså ännu mer typfel alltså ! verkar vara en bra konstruktion ;) annars har jag hört om (topp packning och sönderrostat oljetråg bara) . är en 1.2 8 v motor på den, med MPI iaf och fick en till fundering , vore det inte lämpligare att ha tändspolarna på annat ställe än fastsatta på toppen ? måste ju bli onödig värme för dom som kanske påverkar livslängd ? annars är det en av mina favorit bruksbilar jag någosin haft . lättmekad rent mekaniskt , svinbilliga delar , riktigt bekväm småbil som går ganska billigt . ( därför jag gör i ordning på den) sen att jag köpte den för 2000 från ett dödsbo, rostfri och luktade nytt fortfarande gör ju att den blir värd att lägga en liten slant på

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #4 skrivet: 28 apr-16 kl 11:38 »
men gnista fanns och bilen gick fint innan topp packningen gick , ska få ny olja filter och tänddelar nu med så får vi hoppas den håller några år till . har rullat igenom med blanka papper i 3 år nu (har förstås servat den regelbundet )

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #5 skrivet: 28 apr-16 kl 13:30 »
men ska även kika lite på tändspolar och vad de ligger i för pris . kan ju vara värt att byta då

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #6 skrivet: 28 apr-16 kl 13:33 »
dumt jag inte beställde 2 nya sånna då . kostade 123.98 kr st från tyskarna och som vanligt jämförande med mekonomen 741 kr ! för 1!
« Senast ändrad: 28 apr-16 kl 13:40 av husbehov »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #7 skrivet: 28 apr-16 kl 16:45 »
jäpp,svenska bilreservdelsfirmor har tappat mig som kund,tyskland o England har priser minst 50% billigare,ofta ännu mer.
har själv haft punto,en av de bästa bilar rent mekaniskt som jag haft,lättmekad o förbannat rolig att köra. föregångaren Uno var dock ett strå vassare på alla områden.
MEN se upp med rost i golv o balkar. Karossen är galvad men inte resten. Sista bes jag var inne på med min punto fick jag beröm för en rostfri bil,6 månader senare gick det inte att hissa bilen då samtliga balkar gett upp o stolen åkte genom golvet. droppen var att bensinpumpen som sitter ovanpå tanken (åtkomlig om man plockar baksätet o tar bort en lucka) i samma veva brast (plastpump som spricker då plasten blir spröd). Skroten fick komma o hämta min pärla...
är dock inte rädd för att köpa ett nytt ex eller något annat från fiat,har haft många modeller o alla har varit bra,frånsett rost. Å andra sidan rostar andra fabrikat lika bra,ser ju relativt nya bilar med begynnande problem i hjulhus o sparklådor.Man tycks galva utsatta delar men skiter i resten,det håller ju ändå runt 10 år o sedan har det ju ingen betydelse,kunden som köpte nytt från början har redan köpt ett nytt ex efter 3-4 år. ulf

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #8 skrivet: 28 apr-16 kl 18:04 »
Ja--rost. Ändå är Fiat bland dom bättre. Värst idag är Ford-Opel-Mercedes. I nämnd ordning. Minst rostar BMW. Audi var bäst förr, men det var då det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #9 skrivet: 28 apr-16 kl 20:18 »
Jag såg att Autopartsmarket tar ca 150 kr för tändspolar av märke Marelli, alltså originalmärket. Skummast möjliga piratmärke låg väl runt 125-130 kr där, och några andra märken uppåt drygt 200. Med sådana priser behöver man inte dra sig för att byta tändspolar förebyggande.

Jo, jag håller med om att det inte är helt lyckat att ha tändspolarna monterade direkt på motorn, det är ett säkert sätt att få dem att gå sönder i förtid. Det är inte bara Fiat som har haft problem med detta i någotsånär modern tid, utan även t ex VAG, Mercedes, Ford och Renault.
Snöskotertillverkarna lärde sig redan i början av 80-talet att det var bättre att montera tändspolarna på ett kallt och vibrationsfritt ställe än direkt på motorn, och en del biltillverkare som tidigare hade haft tändspolen på motorn flyttade den till annat ställe på den tiden. Men sen gick väl den generation konstruktörer som hade erfarenhet av sådana problem i pension, och en ny omgång snorvalpar på utvecklingsavdelningarna var tvungna att göra om misstagen själva för att lära sig.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #10 skrivet: 29 apr-16 kl 09:22 »
ja jag ska beställa det till nästa lön och en dragkrok , det är en bra förebyggande säkerhet så tack för tipset . det blir bosch som resten av tänddelarna jag beställde . känns alltid bra när det står bosch på bildelar tycker jag :) tycker inte om när det står magneti marelli egentligen . ja sverige handlar jag aldrig bildelar längre !

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #11 skrivet: 29 apr-16 kl 11:07 »
jäpp,svenska bilreservdelsfirmor har tappat mig som kund,tyskland o England har priser minst 50% billigare,ofta ännu mer.
har själv haft punto,en av de bästa bilar rent mekaniskt som jag haft,lättmekad o förbannat rolig att köra. föregångaren Uno var dock ett strå vassare på alla områden.
MEN se upp med rost i golv o balkar. Karossen är galvad men inte resten. Sista bes jag var inne på med min punto fick jag beröm för en rostfri bil,6 månader senare gick det inte att hissa bilen då samtliga balkar gett upp o stolen åkte genom golvet. droppen var att bensinpumpen som sitter ovanpå tanken (åtkomlig om man plockar baksätet o tar bort en lucka) i samma veva brast (plastpump som spricker då plasten blir spröd). Skroten fick komma o hämta min pärla...
är dock inte rädd för att köpa ett nytt ex eller något annat från fiat,har haft många modeller o alla har varit bra,frånsett rost. Å andra sidan rostar andra fabrikat lika bra,ser ju relativt nya bilar med begynnande problem i hjulhus o sparklådor.Man tycks galva utsatta delar men skiter i resten,det håller ju ändå runt 10 år o sedan har det ju ingen betydelse,kunden som köpte nytt från början har redan köpt ett nytt ex efter 3-4 år. ulf
min är inte ens underredsbahandlad ännu ;) ingen rost och lika blå som resten av bilen men har sett nån fläck brevid domkraftsfästet . ska ta tag och kosta på underredsbahandling med . sen ska jag försöka hitta något längre fjädrar till den . (höjning såklart) skulle vilja ha upp den 5 cm till men det får vänta (har ju nyss bytt ut det med), högre profil på däcken är ordnat redan , vilken punto hade du? generation 1 eller 2 ? generation 1 hade väll delad bakaxel med som bussningarna var jobbiga att byta har jag för mej ? jag har börjat gilla fiat märkligt nog

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #12 skrivet: 29 apr-16 kl 12:15 »
torbjörn . du måste vara en bilförsäljares värsta mardröm med all den kunskapen om bilars fel, brister och funktion haha

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #13 skrivet: 29 apr-16 kl 13:30 »
föresten när vi hamna lite på fiat , är det någon som provkört fiats twinair motor ? just i den tidigare fast nya 500:an .tycker den är lite tjusig och låter gott. om jag ska byta ut punton nån gång kan det bli en sådan

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #14 skrivet: 02 maj-16 kl 06:56 »
nu är bilen ihop och provkörd . den är starkare, mycket mera varvvillig och det sjukaste av allt , jag fyllde upp tanken ända upp i röret , Körde 10 mil (105.2 km stod mätaren på) för att vara exakt .vid pumpen fick jag stå och klicka ifrån flera gånger för att lyckas ta mej upp på 3.5 liter !! det var endast lugn körning under testet aldrig över 90 km/h och lite 70 väg (hela tiden på 5 växeln) . setupen är endast planad (nästan ner till varningsmarkeringarna) , portad , nyslipade ventiler , ny olja+filter , luftfilter , nya tändkablar och stift + lite större profil på däcken . jag känner att jag måste köra en 20 mils test då det känns helt osannolikt lågt med 0.35 !

 

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #15 skrivet: 02 maj-16 kl 09:26 »
hur kan det ens vara möjligt ? visst blir det högre komp och bättre förbränning samt flöde men hade hoppats på glädjesiffror på kanske 0.45 inte 0.35 , ja tester måste göras , längre körning

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #16 skrivet: 03 maj-16 kl 00:01 »
Inte för att vara glädjedödare, men jag har varit med om bilar som har kunnat tankas mer eller mindre fullt beroende på hur de lutar vid tankning. Ett exempel är Citroën BX, där det blir en luftficka längst fram i tanken om bilen står i uppförsbacke vid tankning, då får man i några liter mindre än om man tankar på planmark eller i utförsbacke.

På den här Fiaten är väl motorstyrsystemet så pass modernt att man kan få ut exakta bränsleförbrukningssiffror via OBD-uttaget?

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #17 skrivet: 03 maj-16 kl 06:58 »
det vet jag inte om man kan få faktiskt men det vore ju riktigt kul ? samma tankningsställe, plan mark, st1 och man måste vinkla handtaget för att få i det sista så man ser bränslet i röret . nej jag förstår att det inte låter vettigt det tycker inte jag heller . jag skulle vilja ha mätvärden på den det vore roligt . det jag märker nu efter 14,4 mil ( brukar den som vanligt just nu, längre tester ska göras när jag är ledig) så har bensinmätaren precis börjat röra sig från fullt , det brukar ske ungefär vid 8-9 mil körning annars och nu 14.4 mil . nej nästa test ska jag stå och ruska bilen så det verkligen kommer ner

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #18 skrivet: 03 maj-16 kl 07:12 »
finns det inte nån kabel så man kan plugga in den i vanlig dator ? så det går att förstå , brukar ju vanligtvis hålla på med stötstänger förgasare och brytarspetsfördelare får du tänka på . det här är egentligen första bilen från 2000 talet jag har  ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #19 skrivet: 03 maj-16 kl 07:32 »
Jo, det finns gott om billiga sådana kablar på t ex eBay. Ett bra sökord i sammanhanget är ELM327.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser