Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser använder ni?  (läst 20170 gånger)

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #20 skrivet: 30 nov-08 kl 12:02 »
Au kelpie men vallning är inte hans huvudsysselsättning utan en kul grej

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #21 skrivet: 15 dec-08 kl 19:22 »
Vi har en aussie som hjälper oss med fåren och kalvarna, men att kalla det alla vet jag inte  :-[, det är mer föshjälp och hjälp att "hålla" fåren. Men det är otroligt roligt arbete för både matte och hunden!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Rödtopp

  • Inlägg: 13
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #22 skrivet: 21 dec-08 kl 02:05 »
Nu skall jag reta upp folk! Jag vallar med Border collie. Enligt mig finns det bara två riktiga vallhundar och det är BC och working kelpie! Men skall vara grinig så är det egentligen bara BC som gäller.
Egentligen tycker jag att om du har en hund som utför ett jobb med kor eller får eller... och du är nöjd så grattis, då behöver inget ändras. Vill du tävla med din vallhund då är det bara BC som gäller. I SM, NM, EM, VM är det till minst 95% BC och resten WK, Inget annat. Att få för sig att vallträna en Tervurense bara för att det är en vallhund är dumheter. Schäfer är också en vallhund från början men den föredrar att jaga dem (och döda). Utställningar och annat trams har totalförstört de flesta vallhundsraserna! En WK går ej att ställa ut, i övrigt vet jag inget om aveln. En BC går inte att registrera om inte båda föräldrarna är godkända vallhundar, dvs har genomgått ett prov inför en vallhundsdomare.
Vilken hund som helst har säkert rätt att pröva på ett vallprov men de klara det inte för vallningsegenskaperna har försvunnit i utställningsringarna. Vill man valla eller behöver en hund att flytta sina djur så skall man välja en hund med genuina vallegenskaper. Men man skall också ta reda på vilka linjer den hund man väljer har så man inte får en för tuff hund somk man inte klarar av att träna. Inget går av sig själv. Besök gärna www.svak.se vilket är vallhundklubbens hemsida.
Jeanette

Ancan

  • Inlägg: 282
    • Halland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #23 skrivet: 21 dec-08 kl 07:35 »
Jag är en stor "fan" av BC hundar.
För mig är de dom optimala vallhundarna, med en klokhet och intelligens långt utöver andra raser.

Har haft några stycken, numera endast en kvar, som är en mkt duktig vallare av "nötter" (limousiner).
Har även en korsning emellan BC/polsk vallhund och Bearded Collie - som bara skäller och vimsar runt - fattar ingenting vad det gäller vall. Däremot är hon oerhört duktig på att "ställa" hästarna åt matte när de går i "jättesora skogshagen". det är bara att sända ut henne, vänta tills hon ger ståndskall och börja vandra åt det håller skallet kommer från.

A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #24 skrivet: 21 dec-08 kl 20:34 »
Naturligtvis är BC:n oslagbar på vallhundsproven, proven har ju utformats efter den rasen. Men visst kan andra raser som kelpie och aussie oxå fixa vallhundsprovet, men de är inte alls lika utpräglade vallhundar som BC. Men jag är väldigt glad att just aussies är uppdelade och några uppfödare vill bevara just vallegenskaperna, för i grund och botten är det en vallhund,  dock inte med samma arbetssätt som BC:n då den är mer en kroppsvallare. Schäfern, belgiska vallhundarna, collien mfl. får man väl dessvärre säga är "bortavlade" från vallhundsegenskaperna, även om de finns kvar men yttrar sig på andra sätt än att just ha bra vallning av tex. får.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #25 skrivet: 21 dec-08 kl 23:03 »
Hmmm.. ja jag kan då inte hålla med i det du skriver Rödtopp.. ja att det är 95% BC på tävlingar.. tråkigt nog.. och att BC är den bästa vallhunden enligt svenska/europeiska mått mätt..

Lite annorlunda i USA där det finns gott om duktiga Aussies tex.. har själv en Aussie och tränar hos en instruktör som avlar på och tävlar i SM med sina BC.. hon tycker min lilla tjej har mycket bra vallningsanlag och kanske tom kan klara ett Vallhundsprov i framtiden.
(Annars har vi ju egna tävlingar i Sverige med amerikanska domare)
Hon har en bra inställning tycker jag.. klart hon inte skulle välja någon annan ras framför BC men hon ser det som finns i alla vallande hundraser och försöker ta fram och förbättra dessa egenskaper.. och säger att hon lär sig mycket av att se andra raser valla.. en människa som är öppen att ta till sig nya saker och inte snöar in i gammalt tänkande alltså..
Hon säger att jag säkert kommer att skaffa en BC oxå för hon känner mig och vet att jag kanske kommer att vilja tävla i framtiden..

Att det skulle vara dumheter att vallträna en Tervurens.. varför.. allt man gör för att ta fram och bevara det hunden är framtagen till är POSITIVT.. ja all träning man gör med hunden naturligtvis..

Min tik kommer från en bra svensk tik (PT LPI KORAD Chaboo's Flashes of Fame Stds) och en arbetande hane i USA ( WTCH Rising Sun's Qwick Draw RTDcs).. inga utställningslinjer här..
Tyvärr är det så att här i Sverige har vi inget att göra på vallningstävlingar och SVAK som jag är medlem i diskriminerar ju oss tyvärr oxå =o(

Och att en Schäfer (som jag oxå haft) skulle jaga och döda fåren, var har du fått det ifrån.. klart att det kan hända precis som med andra hundraser men då är något fel med den schäfern..

Ja alla måste få tycka och tänka som de vill.. men att dra alla hundar i en ras över en kam är inskränkt tycker jag..

Valla på alla som VILL ;D

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #26 skrivet: 03 jan-09 kl 21:43 »
Nu har vi äntligen fått en isländsk fårhund igen ;D Hon är jätte duktig att komminucera med får och boskapsvaktare, men är ju bara pyttevalp än. Få se vad hon kan bli i framtiden ;)
Lyckan är fullkomlig iaf  ;D
Hela familjen är salig efter två år utan innehund! Föräldrarna vallade gutar ;)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #27 skrivet: 20 jan-09 kl 00:26 »

Valla på alla som VILL ;D



Sådana där uttryck är jag allergisk emot. Det finns så mycket roligt man kan göra med sin hund, träna, tävla och aktivera. Men valla BARA för att flytta djur effektivt och UTAN stress. Får och nöt är inte tävlingsredskap eller till för att aktivera hundar.

BC och WK har den djurkänsla som krävs (dåliga indvider finns givetvis och de ska inte valla). Isländsk fårhund och västgötaspets tex kan utföra vissa uppgifter mycket väl. Aussie har säkert guldkorn, men hur många djur får man lov att stressa för att vaska fram dem?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #28 skrivet: 20 jan-09 kl 10:33 »
Självklart ska man veta vad man gör.. och inte börja själv utan kunskap med oprövad hund i ovallad djurflock..
Jag menar att det vore bra om alla som ville skúlle kunna få gå vallningskurs och att inte bli spottad på bara för att man inte har BC.. ::)

Man ska som sagt inte stressa några djur i onödan och inte skicka in hunden utan anledning i hagen.. När hunden ska in i hagen ska det vara planerat och lugnt..

Använde min hund senast igår för att flytta undan fårflockarna för att ta in ensilagebalar.. Saakta är ett av kommandona som hon förstår mycket väl.. så att flytta en tackflock med lamm i gick nästan i slowmotion..
Kan säga att flocken rörde sig mycket lugnare för min hund (Aussie) än dom skulle gjort för mig..

Vi är nya på vallning.. men jag känner mina får och min hund.. och tränar ofta för instruktörer..
Sist jag var på träning fick vi vara med och träna i en väldigt kunnig grupp.. där det fanns 3 instruktörer en domare och ett antal med mångårig erfarenhet av vallning och BC.. Jag var den enda som inte hade BC..
Alla gjorde allt för att hjälpa alla.. inget undantag för mig trots ras.. Tänk om alla kunde vara så öppna för andra raser så mycket enklare det skulle vara..
Min "egen" instruktör stod stolt och pratade om min Aussie och sa titta på henne..
Då är hon sen länge BC uppfödare.. Hon ska förresten hålla i vallningen på vårt (Aussie) kennelläger i sommar.. :D

Det jag vill säga är fortfarande det finns andra vallhundar än BC.. Jag gillar verkligen BC även om jag har en annan favorit :D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #29 skrivet: 20 jan-09 kl 10:34 »
Ni som har BC eller andra raser o bor här i norr.. Angervallarna är en bra klubb ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #30 skrivet: 20 jan-09 kl 16:11 »
En bra vallande Aussie är ju givetvis en bra vallhund precis som en bra BC. Skillnaden är den att det inte finns några andra raser än BC och WK som ENBART är avlade på vallhundsegenskaper, vilket gör att det stora antalet i de andra raserna har bristande eller få vallhundsegenskaper.

Jag tycker därför inte att det är SVAKs ansvar att försöka utbilda alla de andra raserna, utan det ligger i första hand på den rasklubben. På det viset kan man också följa och styra aveln. Rasen kan också ha särskilda vallhundsegenskaper som skiljer sig från BC´ns sätt att arbeta, och det kan man inte begära att en SVAK instruktör skall kunna. SVAK har avelsansvar för enbart BC.

Man skall vara tacksam för de intruktörer som ändå tar sig an andra raser, men inte skälla på de som inte vill.

I Svenska Working Kelpie Klubben driver vi våra avels-, -tävlings och utbildningsfrågor intensivt INOM klubben, och deltar gärna i SVAKs aktiviteter så långt som möjligt. Men vi kräver INTE att SVAK skall engagera sig i OSS.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #31 skrivet: 20 jan-09 kl 16:51 »
Håller med dig om att andra raser inte är avlade för enbart vallning i SVERIGE.. men Aussien som ex.. är ju en stor vallhundsras i USA..
Det är därför roligt att seriösa vallningsintresserade uppfödare här avlar på de amerikanska arbetande hundar..

SVAK är ju som du säger en BC-rasklubb i grunden.. och det är inte deras ansvar att ta upp andra raser än BC.. men visst önskar jag att den var bredare när det gällde vallning med andra raser..

Tyvärr är SASK en för liten klubb för att hålla hela landet med instruktörer.. så att vi måste åka ner till södra Sverige för att kunna vara med på deras läger/tävlingar..  :(
Ska inte klaga eftersom jag själv valde rasen.. hoppas bara att den växer och att vi kan få mer aktiviteter runt om i landet..

Men som tur är har vi en bra lokalklubb (Angervallarna) här uppe som ställer upp och det finns säkert på andra orter oxå.. och det är jag tacksam för :)

I sommar blir det Vallhundsläger och MH.. sen laddar vi för ett godkänt Vallhundsprov och STDs sommaren 2010  ;D








Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #32 skrivet: 20 jan-09 kl 19:01 »
Spännande och roligt med kurser och vallhundsprov att se fram emot! Glöm inte att rapportera här!

Ja, Angervallarna hör man mycket gott om - jag tror till och med att jag kan gissa vem du tränar hos...... ;)

Här hos Skaraborgs Aktiva Vallare är man också väldigt öppna mot de med andra raser, min första hund som jag tränade vallning med var en Australisk Kelpie. Visst funkade det, mina får kom dit de skulle lugnt och fint - men hej vilken skillnad det blir med en WK......! (eller BC)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #33 skrivet: 20 jan-09 kl 20:02 »
Ja det är verkligen roligt med vallningen.. trodde väl aldrig att det skulle gå så pass snabbt att fastna för nåt..  :)
Skulle bara lära mig att kunna valla hemma på gården.. men men..

Dessutom tycker min hund att det är livet så det gör ju inte saken sämre..

Ingen hemlighet vem jag tränar hos.. Nina Melin http://www.abackenskennel.se/viattskennel/index.html
Hon är min vän och mentor när det gäller både får och hundar.. hon hjälpte mig att hitta rätt bland Aussieuppfödarna och även att välja rätt valp ur kullen.. :)

Varannnan söndag när vi inte har vår vallningskurs brukar det vara öppen träning hos Nina.. då kommer oftast de andra instruktörerna och tränar.. och de gångerna ger minst lika mycket som själva kursen..

Kan inte tänka mig att vi kan bli lika bra som de med BC.. men jag är supernöjd än så länge.. och tjejen min är bara 8 månader än :-*
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #34 skrivet: 20 jan-09 kl 21:43 »
Tänkte just att det var hos Nina!!  :D Verkar vara en superduktig tjej!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Flizz

  • Inlägg: 1
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #35 skrivet: 17 mar-09 kl 20:27 »
haha här hittade man en kändis ;)! Tjena Ia!

Jobbar själv med för tillfället 1 BC på nöt & skulle inte byta ras, möjligt vis Kelpie.
Det man blir mest förvånad hos folk med "andra" sk vallande raser är att de nästan kräver att instruktörerna
ska veta hur deras raser vallar.
Varför inte sammla folk i sin ras & läs på HUR vallar våran ras, kan VI lära oss & på så sätt kunna få till utbildning av hundarna på
bästa möjliga sätt. Sen att man kan utveckla prov/tävlingar som passar deras sätt att jobba.



suneman

  • Inlägg: 13
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #36 skrivet: 02 apr-09 kl 11:07 »
Jag vallar med schäfer!
Hon har varit min trogna vallhund i 15 år nu. I USA och i Tyskland finns det schäferhundar som avlas på och används som fårhundar. Arbetssättet skiljer sig ganska mycket från BC och kelpie, men kan utföra alla uppgifter som de. Jag har även en bordercollie, men jag blir vansinnig på hennes ständiga cirklande och spring, som bara stressar och klumpar ihop fåren. I min besättning (200 tackor) fungerar schäfern bättre än bordern. Utom vid fållarbete, då en 16 år gammal schäfer inte klarar att hoppa över grindar längre.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #37 skrivet: 05 apr-09 kl 18:06 »
Vi använder vår långhåriga collie till att fösa hästar, får och höns. Därtill vaktar hon gården; skrämmer iväg räv, rov- och kråkfåglar.
Vi är helt nybörjare och antagligen arbetar hon inte korrekt enligt tävlingsreglementet, men så länge vi fixar att ta djuren mellan hagar och stall och gör sådant som är nyttigt för oss så är det ju huvudsaken!

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #38 skrivet: 05 apr-09 kl 18:08 »
Glömde... korthåriga collieflickorna är också på gång. De är "hårdare" (ej lika förarveka) än långhåret så någon gång har hönorna varit lite i farozonen. Men de är unga också så det går säkert till sig.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #39 skrivet: 08 apr-09 kl 10:09 »
Vi vallar inte än, men på fredag (långfredag) åker vi 32 mil för att träffa en möjlig vallhund för oss. En 5-årig Border Collie hanne med fina meriter! V i är såå spända på detta och samtidigt oroliga för vi är nybörjare och har väldigt lite erfarenhet av både får och hundar. Har bara haft våra 4st ettåriga finullstackor i några veckor och detsamma gäller våran åsna Pavel... Men men, det är väl bästa att smida medans järnet är varmt som det brukar heta. Det kommer väl massor av nödrop från oss vad det lider när vi vallat fåren åt skogs och hunden sprungit väck :o
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser