Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är katter ett lätt byte för rävar?  (läst 60471 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #40 skrivet: 22 jul-16 kl 08:45 »
En räv kan säkert ta en försvagad eller skadad katt eller kattunge speciellt om räven har ungar att försörja. En vuxen frisk katt sätter sig, så fort den kan, i säkerhet i närmsta träd eller annat som den kan klättra upp i.
Funderar lite då kring kattluckor - vilket verkar vara ett smart sätt att hjälpa sina tamkatter att rädda sig - om inte räven kommer på att katterna även kommer ut ifrån luckan och lär sig invänta det :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #41 skrivet: 22 jul-16 kl 10:15 »
Jag har kattlucka till mina och ræven smyger omkring om nætterna. Rævarna dær jag bor ær vældigt skygga. Men nær jag læser om att ræven kan komma på att den kan lurpassa utanfør luckan blir jag skraj! Men min lucka sitter en bit upp på væggen, har en stol under. Om ræven skulle sætta sig på stolen så skulle katterna sækert inte gå ut! Och dom stannar alltid till lite innan dom hoppar ned från den. Jag ær øvertygad om att rævar kan ta vuxna, friska katter också - bara den kommer på att det går! Och om någon misse inte hinner upp i trædet, før bakifrån ær det ofarligt att attackera. Bættre att gøra som Såfin gjorde, burra upp sig till dubbel storlek och stå stilla och morra! Till och med då ræven skrek før att den hoppades att hon skulle bli rædd och vænda ryggen till... Men det gjorde hon inte. Och hon blev nitton år och det ær ganska ovanligt att utekatter blir så gamla.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #42 skrivet: 22 jul-16 kl 10:39 »
Här finns ganska många ugglor, små kattungar kan kanske de större arterna ta, men inte vuxna katter.
Jag har aldrig varit med om att någon av katterna har blivit skadade av ugglor här.
Inte heller av hökar, vråkar eller andra rovfåglar.

Den enda incidenten jag varit med om över huvud taget med rovfåglar var en duvhök som försökte slå en höna en enda gång, men den misslyckades.
(Däremot har jag någon gång räddat livet på ormvråkar som råkat illa ut på grund av människans ingrepp i naturen)

Ugglor är egentligen ganska fredliga, jag har själv burit tillbaka utramlade halvvuxna ungar till boet, den satt bara lugnt och fridfullt i min hand, sedan hoppade han/hon tillbaka till bostället när jag höll upp den och ingen av föräldrarna anföll, men klorna var oerhört vassa på den lille...  :)

(Släktingen slaguggla kan visserligen rivas ordentligt om man kommer mycket nära boet, men annars är även den fredlig, men jag tycker åas att manhar all rätt att försvara sig om man blir attackerad. Det skulle jag också ha gjort... :) )

-----------------------------
Edit, en vuxen räv KAN ta en normalstor katt rent tekniskt sett och det händer.



« Senast ändrad: 22 jul-16 kl 10:46 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #43 skrivet: 22 jul-16 kl 10:46 »
Min erfarenhet är att lodjur är större hot för katter än räven eftersom lodjuret och katten hör till samma släkte och därför har likartade rörelsemönster och vanor vilket katten och hunden, i det här fallet räven, inte har. Det som är lika och känns igen skrämmer inte även om det skulle behövas.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #44 skrivet: 22 jul-16 kl 10:49 »
Lodjur kan mycket väl ta katter, men de vistas inte gärna nära bebyggelse om de inte är sjuka eller utsvultna.
Lodjuret ligger och trycker länge, sedan gör det en snabb rush och anfaller, det kan inte förfölja byten långa sträckor i full fart då det har ganska liten lungkapacitet i förhållande till kropps storleken.

(En räv kan rent tekniskt sett ta en katt och det händer ibland.)

Lodjur hugger bytet över nacken om de kommer åt.

Rävar går mer och nafsar efter större byten de inte kan klippa i ett tag.

Edit, Lodjur är solitärer och lever inte i flock..
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #45 skrivet: 22 jul-16 kl 12:43 »
En uggla som fångats på bild http://www.dailymail.co.uk/news/article-2224445/Pictured-The-astonishing-moment-barred-owl-snatched-domestic-cat-meal.html


Men kunde man få statistik på vilka djur som tar katterna så ligger nog ugglor väldigt lågt. Räven leder nog totalt sett i landet, men där det finns lo och varg så går de nog om lokalt. Örnen är ju också en duktig jägare där den är vanlig. Det är ju en kombination av vilken katt man har, var man bor och om de potentiella rovdjuren där fått smak för katter.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #46 skrivet: 22 jul-16 kl 13:20 »
Coolt! (vet att jag inte borde säga det men naturen är häftig!)

Det är dock en Amerikansk "Barred owl" på bilden, den kan bli mer än dubbelt så stor som en kattuggla.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

briuts

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #47 skrivet: 18 sep-16 kl 18:17 »
Vi har två cornishrexkatter som är relativt små. För ett par år sedan satt vi och kikade ut och då kom där en räv traskandes på gräsmattan. Eftersom vi inte gärna ville ha räv så nära huset av oro för katterna slängde maken en toffel efter räven. Vad hände;jo räven tog toffeln i munnen och sprang iväg med den! Vi har nu haft den äldsta katten i 11 år och vad vi vet har hon aldrig blivit antastad av räv eller något annat djur!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Är katter ett lätt byte för rävar?
« Svar #48 skrivet: 18 sep-16 kl 18:37 »
Förmodligen en ungräv, det låg en halvstor sådan hoprullad som en hund och tittade på när vi tog in hö till fåren för något år sedan, de gilla också att leka med saker som hundar (dessutom gräva ned det som går...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser