Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis bra tvättmedel?  (läst 13901 gånger)


Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 18:05 »
Till linne så använde man asklut, men var plaggen tillverkade av bomull så krävdes det att plaggen kokades tillsammans med såpa för att sedan gnuggas på en tvättbräda för att bli rena.
If it doesn't work, chrome it!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 19:03 »
Det där ska jag prova på en gång. Aska och vatten, det är ju verkligen gratis. Men funkar det bara på lin? Man har ju trots allt mest bomullskläder och textilier. Vågar jag prova på vanliga sängkläder?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 11:21 »
Vi har bara använt det ett år än, men hittills fungerar det bra...! Vi har inte gjort någon skillnad på vilket material vi tvättar heller. Söker man på "hemgjort tvättmedel" på exv google ser man att tom flera kommuner rekommenderar det här tvättmedlet.
Det är bara att se till att man eldar enbart björkved ett tag i pannan och sparar så man har ett tag framåt. Vi är 5 i familjen och ett par hinkar aska räcker ganska länge.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

koko

  • Gäst
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 12:00 »
Asklut funkar till allt.

ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-07 kl 14:38 »
Vad exakt är asklut? Det är väl inte bara 'vanlig' aska..?
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

koko

  • Gäst
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #6 skrivet: 01 nov-07 kl 20:32 »
Det är lut enligt det receptet i länken, alltså aska från björkved (andra lövträd kan oxå funka), som man tillsätter vatten och silar av askan efter ett tag. Det blir asklut som man tex kan tvätta i.

Men som kommentar till receptet; sikta gärna askan innan, så får man bort alla kolbitar.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 09:26 »
Okej. Jättebra synpunkter. Nästa gång vi akar ur köksspisen sk ajag ta askan. Köpte två hinkar med lock i helgen för ändamålet. Måste hålla noga koll så tvååringen inte kommer åt lutet.

hur ren måste askan vara? Vi tänder med tidningspapper å ibland bränns även annat pappersskräp i  vedspisen. Men vi kan ju så klart elda lite mer rent en omgång just för att få bra aska.

Doseringen var en intressant fråga. Vanligt tvättmedel (pulver) häller jag i när maskinen tar in vatten, alltså hamnar det på i princip torra kläder. Lutet skulle väl kanske skada tvätten då? Hur göra?

Jag hoppas verkligen på detta för jag köpte tvättmedel i helgen, ett stort paket för 45 kr. Alltså det är ju jättedyrt. Å snart kommer det ett blöjbarn till som ska ha tygblöjor och som kommer att kräkas ner både sig själv, mig, pappan och storebror några gånger om dagen. Storebror själv kissade ner tre omgångar kläder igår.... Vi behöver verkligen gratis tvättmedel!
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 14:55 »
Ja vi har inte kollat något ph-värde, men vi gör enligt receptet i länken och låter stå minst ett dygn. Sedan går det åt ca 3 dl tvättmedel per tvätt, men det beror naturligtvis på maskinstorlek o vattenhårdhet. Vi har hällt det direkt på tvätten när vi tvättar.
Vi försöker elda lite "renare" just som du skriver när vi eldar för askluten, men lite pappersflagor spelar ingen roll. Annars är det inget problem då man ju silar av allt innan man använder luten.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #9 skrivet: 08 jan-08 kl 11:57 »
Okej, då var asklutet klart. tror jag. Jag blandade aska å vatten, lät stå ett dygn och silade av kolrester osv. Nu har jag en hink med klar vätska å lite askrester som en fällning i botten.

Vad ska jag tänka på när jag använder tvättmedlet? ca 3 dl till en vanlig maskin. Kan jag använda lutet till alla material? en del kläder har ju en del syntet i sig. De flesta plagg har ju nån del syntet, typ nått resårband elelr nån dekor. Och ibland är sytråden syntetisk utan att man vet det. Ull kanske jag ska undvika å tvätta i detta? Hur bleker det kulörtvätten? går det bara att använda till vittvätt? Gör det något om det är sura fläckar på kläderna? typ apelsinjuice och andra fruktfläckar.

Köpetvättmedlet är nästan slut så nu närmar sig sanningens minut.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 10:20 »
Oj, jag skulle skrivit tidigare om jag visste att tvättmedlet nästan var slut...
Vi har inte märkt någon speciell negativ effekt alls på tvätten. Blekt blir det väl lite alltid av tvätt, men inte så vi sett något speciellt i alla fallDet där med syntet tänkte vi inte ens på när vi provade och sedan har det gått av bara farten. Ull och så har vi nog inte testat (eller glömt att separera från det andra kanske snarare) utan man får prova sig fram. Det verkar i alla fall milt mot kläderna och de blir mjukare än av vanligt tvättmedel.
Det enda jag kan tycka är att det verkar lite sämre på riktigt fläckade kläder så man får ha på fläcklösare, men vardagstvätten märks det ingen skillnad på .
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #11 skrivet: 28 jan-08 kl 12:42 »
men hur påverkar asklut tvättmaskinen? är inte det mer "frätande" än tvättmedel som är tillverkat för dagens maskiner? eller?

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-08 kl 14:06 »
Tack för svaret. Nu ska jag använda det på en gång. Jag själv har ju ändå varit sjuk och inte utfört något som helst vettigt arbete på ett par veckor nu så. Min man vågade inte prova lutet så han köpte ett nytt paket tvättmedel. Men nu är det bara å köra på då. Det lär nog spara en slant nu när vi snart har två blöjbarn som vi tänkt ha tygblöjor till.

Det där med hur det påverkar maskinen är en bra fråga. Just nu har vi ju en gammal maskin som ändå ska bytas ut snart men den lär väl ersättas av en ny maskin. Å dom är ju inte gratis så då vill man ju inte ha sönder den. Det borde väl ändå inte vara nått annat än gummidetaljer som påverkas?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #13 skrivet: 28 jan-08 kl 14:19 »
och gummidetaljerna typ bäljen är inte billig att byta heller..
jag har en ny tvättmaskin..en gammal hade jag vågat prova med men inte en ny då jag vtivlar garantin skulle täcka om reparationer blir pga asklut  ;D

Mångsysslare

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Sörgården
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #14 skrivet: 28 jan-08 kl 18:11 »
Frätande är det ju inte då det är basiskt. Däremot kan det kanske påverka -mer eller mindre-maskinen man tvättar med. Men jag tror faktiskt inte att flera kommuner, bl a Gotlands om jag inte minns fel, skulle våga rekommendera det om det sliter mer på tvättmaskiner. Det skulle nog bli dyrt i längden för dem... ;D

Och Magda, du kommer att märka att tygblöjorna blir mjukare nu än med det vanliga tvättmedlet. Vi ska ha en liten sladdis (eller snarare en hoppsan eller ouupps) till midsommar, så vi har bara använt tygblöjorna till trasor i flera år. Men mjukare är de!
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 18:28 »
Hej!

Säg inte att det inte är frätande för att det är basiskt! Jag är räddare för lut än för syra!  Jag har nämligen haft frätsår efter lut på fötterna, och det är ingen höjdare.

Lut fräter mindre på vanliga metaller än vad syror gör, men aluminium tål inte lut.

Edgar


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #16 skrivet: 28 jan-08 kl 19:04 »
Jag gjorde iordning en dunk asklut i somras, men har fortfarande inte vågat tvätta med den. Enligt instruktionerna så skulle det vara en mild asklut, men min lut verkar ha ett pH på 14-15! Hur ska man dosera om man vill använda den till maskintvätt?

Natriumhydroxid eller kaustiksoda, NaOH har väl pH 14 vid högsta konc, och det är farliga grejer det, om det hamnar på fel ställe.
Det har alltså sina risker att vara miljövänlig(?).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #17 skrivet: 29 jan-08 kl 12:38 »
Citera
Frätande är det ju inte då det är basiskt. Däremot kan det kanske påverka -mer eller mindre-maskinen man tvättar med. Men jag tror faktiskt inte att flera kommuner, bl a Gotlands om jag inte minns fel, skulle våga rekommendera det om det sliter mer på tvättmaskiner. Det skulle nog bli dyrt i längden för dem...

Och Magda, du kommer att märka att tygblöjorna blir mjukare nu än med det vanliga tvättmedlet. Vi ska ha en liten sladdis (eller snarare en hoppsan eller ouupps) till midsommar, så vi har bara använt tygblöjorna till trasor i flera år. Men mjukare är de!
har själv frätt bort huden på ena underarmen av just lut (som rann in under ärmen av plasthandske) så visst e det farliga saker för människan.
allt med högt ph påverkar metaller och jag har sett många missfärgningar av detta, men om maskinen pajar vet jag ju inte så därför fråga jag..

Rekommenderar verkligen vissa komuner att man ska använda lut från aska i tvättmaskiner? eller lut överhuvudtaget i maskiner?
Jag har svårt att tänka mig att komunen står för garantin på maskinen, för det kan jag aldrig tro att tillverkaren gör. Min maskin e inköpt för snart ett år sen och det står att man ska använda tvättmedel som är avsedda för tvätt i tvättmaskin. Eller finns det någon här som använt asklut i flera år i sin maskin utan påverkan av någon del i maskinen?
att det är vänligare för miljön i tanke på utsläpp av kemikalier tvivlar jag inte en sekund på men om man ska byta ut det mot att tvingas köpa ny maskin oftare så kanske det blir större miljöförlust. och den summa jag slipper köpa tvättmedel för får kanske läggas på en ny maskin.

skulle egentligen vara intressant att kolla upp vad tillverkarna anser om att tvätta med asklut i de nyare maskinerna!Och hur det kan påverka maskinen. Någon mer som skulle vara intresserad av det?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #18 skrivet: 29 jan-08 kl 18:44 »
Med ask-lut och fett gör man tvål. Inte undra på att smutsiga kläder blir rena av lut.

http://www.shenet.se/recept/tvalfast.html

Jag har under "vildmarksförhållanden" tillverkat rengöringsmedel i en stekpanna. Man börjar med att tillaga fet fisk i pannan. Gärna lax. När man ätit upp fisken tillsätter man askan från elden man använde för att steka fisken, till fettet i pannan, samt lite vatten. Låter stå en "stund" (gärna några timmar - läge för siesta efter fisken?). Vips kan man diska tallrikarna och annat.

A.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gratis bra tvättmedel?
« Svar #19 skrivet: 30 jan-08 kl 07:48 »
 
lite ot kanske men först nu såg jag vad hon tvätta i  :-[
Jag har en likadan fast min e lite större och har undrat varför det var hål i den ;D

Bra tips där anders! aldrig tänkt på att använda askan t diska då man e ute.
   
   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser