Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostformar av trä  (läst 5396 gånger)

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Ostformar av trä
« skrivet: 11 nov-17 kl 11:20 »
Om man vill göra ostformar av trä, måste de vara av något särskilt träslag? Är det något mer man ska tänka på?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ostformar av trä
« Svar #1 skrivet: 11 nov-17 kl 11:39 »
 Vanligt är att använda bok. Du bör ha stående årsringar då den ju utsätts för mycket fukt. Stående årsringar gör att den inte slår sej så mycket. Där måste finnas plats så att virket kan svälla. Gör du den för tajt kan den ju bli förstörd pga svällningen. Finns säkert många bilder på detta i på nätet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ostformar av trä
« Svar #2 skrivet: 11 nov-17 kl 12:02 »
Anledningen till att använda rödbok, liksom valet av träet i de svensktillverkade glasspinnarna och köksredskapen är bok, är ju för att det är vårt enda svenska träslag som helt saknar smak.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Ostformar av trä
« Svar #3 skrivet: 11 nov-17 kl 12:24 »
Hej Besksöta! Kul att du ska slöjda egen ostform. Jag hade valt björk. I denna länk använder dom ask eller björk. Lycka till👍🏼
https://historisktliv.wordpress.com/category/ostformar/

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Ostformar av trä
« Svar #4 skrivet: 11 nov-17 kl 13:00 »
Jag har också funderat på olika formar. Har tillgång till cnc maskin som fräser trä så man skulle kunna få till mycket olika mönster text eller logotyper. Men har också funderat på materialval.

Postat med Alternativ.nu´s app


Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Ostformar av trä
« Svar #5 skrivet: 11 nov-17 kl 13:23 »
Tack så mycket för svaren! Kom gärna med fler tips :)
Hur är det med gran och tall?  Är de helt olämpliga?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ostformar av trä
« Svar #6 skrivet: 11 nov-17 kl 15:05 »
Gran och furu lämnar mycket smak efter sig... Jag skulle utan tvekan satsa på bok.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Ostformar av trä
« Svar #7 skrivet: 11 nov-17 kl 16:49 »
Hittade en tråd här på forumet från år 2006. Mat och tillvaratagande, Mejeriprodukter, Snickra ostformar.
Det framgick av en som prövat att furu inte gav bismak till osten. Björk förordades men utan förklaring varför.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Ostformar av trä
« Svar #8 skrivet: 11 nov-17 kl 17:41 »
Hittade en tråd här på forumet från år 2006. Mat och tillvaratagande, Mejeriprodukter, Snickra ostformar.
Det framgick av en som prövat att furu inte gav bismak till osten. Björk förordades men utan förklaring varför.
Bokträ är oöverträffat i samband med mat, men bok växer inte i hela landet. Björkträ är också starkt, harmlöst och smaklöst och kan alltså användas istället.
Jag gör inga ostformar, men använder redskap av björkträ, bland annat för att röra om när jag brygger vin.
Förr fanns det i Sverige små fina vispar av björk: de funkade också. Skärbrädor av björk är också bra.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ostformar av trä
« Svar #9 skrivet: 11 nov-17 kl 19:04 »
Förvisso kommer björken på andraplats, men helt smaklös är den inte...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Ostformar av trä
« Svar #10 skrivet: 12 nov-17 kl 00:27 »
Björk är snarare ett ytterst smakfullt träslag :)

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Ostformar av trä
« Svar #11 skrivet: 12 nov-17 kl 17:29 »
Björk är snarare ett ytterst smakfullt träslag :)
Ojdå! Har en björkpinne liggande. Ska ta en tugga och smaka!

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Ostformar av trä
« Svar #12 skrivet: 01 dec-17 kl 12:44 »
De ostar man lagrar har man ju på ohyvlade granplankor så det måste väl gå.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser